خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض‌ها در ویسکانسین، انعکاس عدم تعامل کاخ‌سفید با سیاهپوستان است/ ترامپ سیاست مشت آهنین را دنبال می‌کند/ دموکرات‌ها از فضای فعلی علیه محافظه‌کاران استفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۲۵۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: سیاه‌پوستان هیچگاه در ایالات متحده به برابری با سفیدها دست پیدا نخواهند کرد و این مساله ریشه در بینش و اعتقادات سیاسی – اجتماعی مهره‌های اصلی حکومت ایالات متحده دارد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دلایل دور جدید اعتراض‌ها در آمریکا و تاثیر آن بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: دور جدید اعتراض‌های مردمی در ایالت ویسکانسین آمریکا بر پایه اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاه پوست با نام «جیکوب بلیک» از چند روز پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. به‌رغم اینکه انتقادها به رفتار ساختار امنیتی و همچنین پلیس ایالات متحده علیه جورج فلوید و قتل آن در ایالت مینیاپولیس همچنان فروکش نکرده، شاهد تکرار مجدد این اتفاق در ایالت ویسکانسین هستیم. بسیاری از تحلیگران و ناظران حقوق بشر بر این عقیده بودند که اعتراض‌ها در پاسخ به قتل جورج فلوید می‌تواند تغییرات شگرفی در ساختار اجتماعی و امنیتی ایالات متحده به وجود آورود؛ تا جایی که جرم شناسان و جامعه‌شناسان پس از پایین کشیدن مجسمه‌های برده‌داری در ایالات متحده و بریتانیا معتقد بودند که علاوه بر به راه افتادن یک جریان جدید در مخالفت با نژادپرستی، اتفاق‌های خوبی در کوتاه‌مدت و میان مدت رخ خواهد داد اما به نظر می‌رسد  این تحلیل تا حد زیادی نادرست بود.

وی ادامه داد: دلیل اینکه می‌گویم تحلیل فوق غلط به حساب می‌آید این است که پرونده جورج فلوید هنوز بسته نشده است و ما حالا شاهد به وقوع پیوستن اعتراضات در ایالات ویسکانسین هستیم. بر این اساس اگر فکر کنیم که تعارض سفید و سیاه در آ‌مریکا به این زودی برچیده خواهد شد، در حقیقت یک تحلیل نادرست و غلط را ارائه کردیم. توجه داشته باشید که سیاه‌پوستان هیچگاه در ایالات متحده به برابری با سفیدها دست پیدا نخواهند کرد و این مساله ریشه در بینش و اعتقادات سیاسی – اجتماعی مهره‌های اصلی حکومت ایالات متحده دارد؛ به گونه‌ای که اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه که اتفاقاً همه سفیدپوست هستند از تفکر و ایدئولوژی ضد سیاهپوستان پیروی می‌کنند و آن را مورد تایید قرار می‌دهند. این طیف خود را بالاتر از تمام نژادها و رنگ‌ها می‌د‌انند و عموماً در نواحی شمالی ایالات متحده مانند ایالت نیویورک و واشنگتن مستقر هستند. این ایالت‌ها اساساً جغرافیای سرمایه‌داری ایالات متحده به حساب می‌آید و ثروت و قدرت در این مکان‌ها تجمیع شده است. بر این اساس آنچه در ایالت ویسکانسین دیده می‌شود و می‌تواند به یک منازعه جدید شهری تبدیل شود، نوعی تکرار خیزش به نفع سیاه‌پوستان در حال شکل گرفتن است. این در حالی است که تنها حدود دو ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا وقت باقی مانده و بدون تردید کلید خوردن اعتراض‌های جدید می‌تواند معادلات سیاسی را تغییر دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عده‌ای از تحلیگران سیاست داخلی در آمریکا معتقدند اتفاقی که در ویسکانسین رخ داده می‌تواند به نفع بایدن تمام شود؛ چراکه او معاون خودش یعنی «کامالا هریس» را از طیف سیاهپوستان انتخاب کرده و همین موضوع می‌تواند آرای این جریان را به سمت او هدایت کند. از سوی دیگر معاون بایدن یک زن به حساب می‌آید و به همین دلیل آرای جامعه زنان آمریکا و آسیایی تبارها را احتمالاً به سمت دموکرات‌ها سرازیر می‌شود. در مقابل، اردوگاه جمهوری‌خواهان و اطرافیان ترامپ معتقدند که رخدادهای جدید در ایالات ویسکانسین یک هرج و مرج اجتماعی است؛ به عنوان مثال پسر ترامپ پس از شروع این اعتراض‌ها اقدام به انتشار توئیت‌های متعدد در محکوم کردن به خیابان آمدن شهروندان ویسکانسین کرده است. او در حساب کاربری خود اعلام می‌کند که اعتراض به قتل یک سیاهپوست دیگر نوعی آنارشی به حساب می‌آید و دقیقا همان ادبیات جمهوری‌خواهان و ترامپ تکرار شده است. بدینوسیله شک نکنید که فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا بدون اجازه از ترامپ هیچگاه دست به انتشار چنین مواضعی نمی‌زند و به نظرم این مساله کاملاً مهندسی شده بود.

بیگدلی افزود: اینکه ترامپ در مورد اعتراض‌های جدید در ویسکانسین چگونه فکر می‌کند موضوعی است که با مرور سطحی پرونده قتل جورج فلوید به جواب آن می‌رسیم. او اساساً سیاست استفاده از مشت آهنین برای تامین امنیت عمومی را پیگیری می‌کند و در بخش دیگری از نمودار رفتاری‌اش، بی‌تفاوتی به انتقادها را در دستور کار قرار می‌دهد. ترامپ حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرا دارد و مشکلات زیادی مانند تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا، سوء مدیریت دولت او برای کاهش پاندمی کووید ۱۹ و همچنین اعتراض‌های اخیر او را تهدید می‌کند. به همین دلیل سعی می‌کند با بی‌تفاوتی نسبت به این مسائل، هم‌حزبی‌های خود در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان را با خود همراه کند تا بتواند کانون تصمیم گیرنده را تحریک و در نهایت مجبور به حمایت از او کند. به این دلیل معتقدم که در ساختار ایالات متحده هیچ تغییری در مورد سیاهپوستان و به رسیمت شناختن حق آنها به وجود نخواهد آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سفیدپوستان پرنفوذ در هرم قدرت ایالات متحده به دنبال آن هستند که فضای پلیسی همچنان در سراسر ایالات متحده ادامه داشته باشد؛ چراکه این طیف در لابی سلاح ریشه دارند و از سوی دیگر می‌توانند از به وجود آمدن این شکاف ارتزاق کنند. بسیاری معتقدند این مسائل باعث تضعیف ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود و مساله اینجاست که جو بایدن هم به اندازه ترامپ فعال نیست و همانند او جذاب و آتشین حرف نمی‌زند. به این جهت معتقدم تشخیص برنده و بازنده در انتخابات ۲۰۲۰ نیازمند گذر زمان است، اما مساله اینجاست که اردوگاه دموکرات‌ها از اعتراضات جدید که در ویسکانسین به وجود آ‌مده، علیه ترامپ و سیاست او استفاده خواهند کرد تا بتوانند اوضاع را تغییر دهند. این در حالی است که بخشی از آ‌رای ترامپ و جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی که به صورت سنتی به سمت این حزب متمایل هستند، ثابت است اما اتفاقات اخیر اگر از سوی دموکرات‌ها به صورت صحیح علیه ترامپ مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، بدون شک می‌تواند جایگاه او را تضعیف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز