خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

موانع داخلی و خارجی عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل/ ابعاد معامله آمریکا و بن‌سلمان در مورد پادشاهی و به رسمیت شناختن تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۱۵۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: شک نکنید که عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل برای آمریکا مهمتر از رابطه کل کشورهای خلیج فارس با تل‌آویو بوده و به دنبال حل و فصل موانع در ریاض است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد معامله آمریکا و ولیعهد عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پس از عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، شاهد به وجود آمدن دومینوی اظهارنظر و گمانه‌زنی‌ها در مورد روابط سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با اسرائیل بودیم. در این میان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای معتقدند که روند عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات به جای می‌رسد که سعودی‌ها هم مجبور به انجام این کار می‌شوند. در این بین برخی‌ معتقدند که  این اقدام از سوی عربستان انجام نخواهد شد و برخی دیگر اعتقاد دارند که این مساله با انجام یک معامله میان ایالات متحده و عربستان صورت خواهد گرفت که در رأس آن، محمدبن سلمان قرار دارد. توجه داشته باشید که عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل با یکدیگر، تنها بخشی از سناریوی مطروحه است و بخش دیگر به رقابت‌های منطقه‌ای برمی‌گردد.

وی ادامه داد: رقابت اصلی در منطقه به خصوص از چند سال پیش تاکنون، میان محمد بن زاید، ولیعهد امارات و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است. این رقابت در شرایط کنونی به خوبی آشکار شده است و حالا جنبه‌های جدید به خود گرفته است. باید توجه داشته باشید که به صورت کلی عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل هزینه‌های داخلی و خارجی زیادی برای ریاض به دنبال خواهد داشت و پیامدهای آن برای سعودی، قابل قیاس با امارات متحده عربی نیست. نکته اینجاست که امارات وضعیت مالی خوبی نسبت به سعودی‌ها دارد و همچنین جمعیت این کشور هم متناسب با منابعشان است و حتی کمتر از آن تخمین زده شده‌اند. این در حالیست که درآمد عربستان سعودی کم شده است و در این میان با کاهش قیمت نفت هم،‌ این کشور بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته است. همین دو گزینه به ما نشان می‌دهد که تراضی مالی در این میان بسیار مهم است؛ چراکه پیامد آن می‌تواند موجب آسیب زدن به بدنه اقتصادی و اجتماعی عربستان شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کسری بودجه عربستان وارد پنجمین سال خود شده است و در این میان اختلاف میان درباریان به حدی افزایش پیدا کرده که هر لحظه می‌تواند به مانند انفجار یک بمب ساعتی، قربانی بگیرد. در همین رابطه آل‌شیخ و آل‌سعود هم با یکدیگر اختلاف‌های بنیادین و جدی پیدا کرده‌اند که دلیل اصلی آن به روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان و طرح‌های غرب‌گرایانه وی است. در آن سوی میدان یعنی در ابوظبی، محمد بن زاید توانسته از این اختلاف‌های عربستان، به نفع خود استفاده کند و دست به عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل بزند که این اقدام تاکنون به کانون توجه جهان تبدیل شده است. به موازات این موضوع، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم توانسته با این کار از زیر فشارهای عمومی و داخلی تا حدودی خارج شود. شک نکنید که  اگر در داخل عربستان اختلاف‌ها زیاد نبود و جمعیت مخالف در داخل کشور علیه او انسجام نداشتند، بدون تردید ریاض هم با تل‌آویو وارد صلح و عادی‌سازی شده بود.

صدرالحسینی افزود: نکته بسیار مهم که باعث شده آمریکایی‌ها با بن‌سلمان در مورد پادشاهی‌اش و همچنین پذیرش عادی‌سازی روابط با اسرائیل، وارد مذاکره شده و پیشنهاهای پنهان بدهند، این است که ریاض برای واشنگتن بسیار اهمیت دارد. شک نداشته باشید که عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل بیشتر از عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات، بحرین، عمان و حتی کویت برای آمریکا اهمیت دارد و به همین دلیل واشنگتن تلاش می‌کند تا مشکلات داخلی عربستان را حل و فصل کند. یکی از این مشکلات، بحران یمن و هزینه‌های هنگفتی است که سعودی‌ها در این کشور صورت  داده‌اند که باعث ایجاد مشکلات و اختلاف‌های داخلی شده است. مشکلات داخلی عربستان به حدی برای آمریکا و متحدان آن مهم است که اگر عادی‌سازی روابط با اسرائیل قبل از حل و فصل این مشکلات انجام شود، بدون تردید پادشاهی سعودی از دورن فرو می‌پاشد.  از سوی دیگر آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که مشکلات داخلی ریاض به صورت یکجانبه حل و فصل نخواهد شد و زحمات زیادی برای تحقق آن باید کشیده شود.

وی در پایان تصریح کرد: مشکلات عربستان در کوتاه‌مدت حل نخواهد شد و مشمول مرور زمان  می‌شود. آمریکایی‌ها در داخل عربستان و برای آنکه بتوانند محمد بن سلمان را به پادشاهی برسانند، طرح توسعه اقتصادی و فرهنگی ۲۰۳۰ را به نام ولیعهد رونمایی کردند و در منطقه هم برای جبران خسارت تصمیم‌های بن‌سلمان، نیروهای خود را مستقر کردند؛ اما سرعتی حل و فصل مشکلات داخلی عربستان به حدی نیست که همین حالا ما بگوییم چند ماه یا چند سال دیگر مشکلات آنها به اتمام می‌رسد. بر این اساس پادشاهی بن سلمان و معرفی او به عنوان جانشین ملک سلمان موضوعی است که ولیعهد سعودی آن را مجوزِ عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل می‌داند؛ به گونه‌ای که اگر ایالات متحده او را به ولیعهدی عربستان برساند، او هم روز بعدش، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رسماً اعلام می‌کند. این گروکشی معلوم نیست تا چند مدت دیگر ادامه داشته باشد اما شکی وجود ندارد که این موضوع را باید یک پرونده بسیار خطرناک برای امنیت و ثبات داخلی عربستان و همچنین امنیت منطقه دانست.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز