خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

حمله به قنیطره، دلیل اصلی تنش در مرزهای لبنان/ حزب‌الله با اسارت سربازان اسرائیل انتقام گرفت/ فشارهای داخلی بر نتانیاهو بی‌سابقه است

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۵۸۸

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: تل‌آویو به دنبال آن است تا بتواند با تحریک کردن نیروهای یونیفل پای سازمان ملل را به درگیری خود با حزب‌الله لبنان باز کند.

«صباح زنگنه» نماینده و فرستاده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در تشریح دلایل و ابعاد دور جدید درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بخشی از درگیری‌های جدید میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل مربوط به اهمیت مرزهای شمالی فلسطین اشغالی است؛ چراکه بیشترین تراکم جمعیت در شمال فلسطین است و از سوی دیگر حضور حزب‌الله در جنوب لبنان هم باعث شده تا سناریوهای اسرائیل در آن منطقه با مشکل روبه‌رو شود. در این میان طی چند روز اخیر شاهد بودیم که دور جدیدی از تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته که دلیل آن حمله جنگنده‌های اسرائیل به قنیطره و شهادت یک نفر از اعضای حزب‌الله لبنان است. بر این اساس حزب‌الله لبنان اعلام کرد به زودی انتقام خواهد گرفت که این اتفاق رخ داد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این میان باید به آ‌ن توجه کرد این است که به موازات تحولات مذکور، شاهد فعال شدن نیروهای یونیفل در مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی هستیم. همین چند روز پیش بود که اخباری از هدف قرار گرفته شدن چوپان‌های لبنانی توسط یونیفل منتشر شد و قبل از آن هم سازمان ملل خبر داده بود که وظایف این نیروها در مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی تغییر خواهد کرد. به همین دلیل معتقدم که اسرائیل به دنبال آن است تا با فشار بر سازمان ملل بتواند نیروهای یونیفل را با خود هماهنگ کند و حتی در مقابل حزب الله قرار دهد. این سناریو یک راهبرد بسیار خطرناک است که می‌تواند وجاهت سازمان ملل را زیر سوال ببرد. در این میان باید توجه کرد که اسرائیلی‌ها می‌دانستند حزب‌الله دست به عملیات خواهد زد اما به صورت دقیق نمی‌دانستند که در کجا و در چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: بخشی از این غافل‌گیری به هک شدن شبکه‌های مخابراتی و الکترونیکی ارتش رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله برمی‌گردد. بر اساس آخرین داده‌ها، ارتباط سربازان اسرائیل با تل‌آ‌ویو قطع شده بود که همین موضوع باعث شد تا وحشت زیادی بین آنها توزیع شود. به همین دلیل قطع ارتباط آنها با اسرائیل موجب شد برای اعلام حضور و مخابره پیام از مُنور استفاده کنند که به نظر می‌رسد این روش هم مفید واقع نشده است. در این میان فشار روانی بر سربازها به حدی بود که تیراندازی‌های بی‌هدف از ناحیه آنها شروع می‌شود و مجموعه این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که حزب‌الله توانسته از اصل غافلگیری علیه ارتش اسرائیل استفاده کند. این وضعیت نشان دهنده استفاده از سیاست استهلاک علیه ارتش رژیم صهیونیستی است. بر اساس داده‌های کنونی چند تن از سربازان اسرائیل اسیر شده‌اند که این موضوعِ بسیار مهمی است. از سوی دیگر گفته شده که توپخانه رژیم صهیونیستی حملاتی علیه ارتفاعات کفرشوبا و مزارع اشغالی شبعای لبنان صورت داده‌اند که می‌تواند به تنش دو طرف بیفزاید. مساله مهم‌تر بحث اسیر گرفته شدن سربازان اسرائیلی توسط حزب الله لبنان است که باید آن را در پاسخ به حمله اخیر این رژیم به قنیطره واقع در جنوب سوریه دانست که باعث کشته شدن یکی از اعضای حزب‌الله لبنان شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بسیاری معتقدند ادامه این روند به دلیل نارضایتی‌های داخلی لبنان و همچنین تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه بیروت می‌تواند اوضاع این کشور را وخیم کند، اما نکته اینجاست که اسرائیل هم دقیقاً چنین وضعیتی را دارد. حدود سه هفته است که مردم سرزمین‌های اشغالی در مقابل اقامتگاه نتانیاهو دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار استعفای وی از نخست‌وزیری هستند. به همین جهت تنش با حزب‌الله لبنان آ‌ن هم در شرایط فعلی باعث می‌شود که نتانیاهو زیر فشارهای داخلی و خارجی قرار بگیرد و به همین دلیل عملکرد هوشمندانه حزب‌الله لبنان می‌تواند هزینه‌های داخلی نخست وزیر اسرائیل را افزایش دهد. بر این اساس احتمال دارد که عملیات گسترد‌ه‌تری رخ دهد اما به دلیل فضای ملتهب داخل اسرائیل و منطقه ممکن است نتانیاهو برای فرار از فشارهای موجود مجدداً بحث انتخابات چهارم اسرائیل را مطرح کند. او در این راستا سعی می‌کند تماس‌های خود با کشورهای عربی را تا جایی افزایش دهد که مانع از ادامه عملیات‌های حزب‌الله شود. به همین دلیل ممکن است برای فرار از این بحران از آمریکا و سایر کشورها بخواهد تا فشارهای دیپلماتیک بر بیروت را افزایش دهند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز