خبرگزاری کار ایران

مصطفی الکاظمی:

هدف از سفر به ایران تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور است/ ایران از نخستین کشورهایی بود که در جنگ با تروریسم کنار ملت عراق ایستاد

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۳۵۹

نخست‌وزیر عراق در نشستی خبری با حضور حسن روحانی شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق امروز -‌سه‌شنبه- در نشستی خبری با حضور حسن روحانی شرکت کرد.

وی طی این نشست خبری گفت: «از جناب آقای رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که من و هیئت همراه را دعوت کردند که سفری به تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران داشته باشم، سفری که هدف آن تحکیم و تقویت روابط تاریخی است که وجود دارد.»

وی افزود: «هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور است، به‌ویژه اینکه امروز ما با چالش‌های مواجه هستیم که نتیجه شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت است. در سایه چنین مشکلاتی ما نیازمند هماهنگی بین دو کشور هستیم. روابط بین ایران و عراق صرفا ناشی از نزدیکی جغرافیایی و مرز مشترک نیست، بلکه روابط تاریخی، فرهنگی، دینی و عمیقی میان دو کشور وجود دارد.»

الکاظمی افزود: «همچنان که ما موضوع مسائل منطقه‌ای و صلح و ثبات در منطقه را مورد بحث قرار دادیم، چالش‌های دیگر از جمله شیوع کرونا را هم بررسی کردیم.»

وی در ادامه گفت: «تاکید می‌کنم دولت و ملت عراق علاقمند و مشتاق ارتباط دوجانبه گسترده‌تر بر اساس اصل احترام متقابل و عاری از دخالت در امور داخلی طرفین است.»

نخست‌وزیر عراق گفت: «ما علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم و جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در کنار ملت عراق ایستاد و ما این را فراموش نخواهیم کرد. به همین دلیل عراق هم در کنار ایران ایستاد تا به ایران برای گذر از چالش‌های اقتصادی کمک کند. در این راستا، عراق تبدیل به یک بازار بزرگ برای تجارت و صادرات ایران شد.»

وی افزود: «روابط ما با ایران و کشورهای دیگر مبتنی بر حسن نیت است و تلاش ما این است که از رهگذر همکاری با جمهوری اسلامی ایران راه‌هایی برای خارج کردن این منطقه از چالش‌ها و تنش‌هایی که از آن رنج می‌برد پیدا کنیم. اما فکر می‌کنیم که از طریق همکاری میان کشورهای مختلف منطقه باید بتوانیم چنین کنیم.»

وی در ادامه گفت: «ایران و عراق هر دو از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ملت ما منتظرند که خدمات بهتری دریافت کنیم و برای این‌که به این مسئله تحقق ببخشیم باید همکاری بهتر و مناسب‌تری داشته باشیم. روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است به همین دلیل عراق کشوری است که اجازه نخواهد داد هیچ گونه خطری از خاک آن متوجه جمهوری اسلامی ایران شود.»

الکاظمی در ادامه گفت: «به ویژه این که روابط میان دو کشور به صدها سال پیش باز می‌گردد و ما باید دفاع از عراق و ایران را در صدر کار خود قرار دهیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ گونه تجاوزی از خاک عراق علیه ایران انجام شود. ما در عراق به دنبال ثبات هستیم و فلسفه و نگاه ما این است که ایران کشوری با ثبات، شکوفا و رو به پیشرفت است و این واقعیتی است که به نفع عراق و کشورهای منطقه است. از طرف دیگر عراق هم باید قدرتمند و مستقل باشد تا بتواند یک حامی و همراه برای کشورهای منطقه و دوستان خود در جهت صلح و ثبات در منطقه باشد.»

وی گفت: «ما درباره فعال کردن و توافقاتی که در خصوص رابطه میان دو کشور وجود دارد مطالبی را مطرح کردیم، مانند راه آهن میان بصره به شلمچه. بسیار امیدوار هستم که این توافقات به زودی عملی شده و ما شاهد دستاوردهای عملی در این زمینه باشیم که به نفع هر دو ملت باشد.»

وی در پایان گفت: «بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای رئیس‌جمهور و سایر مسئولان کشور به خاطر حمایت از عراق در راه مبارزه با تروریسم و کمک در راه مبارزه با کرونا تشکر می‌کنم. از آقای رئیس‌جمهور به خاطر این دعوت بزرگوارانه و استقبال گرم تشکر می‌کنم و امیدوارم که انشاالله به زودی این چالش همه‌گیر را پشت سر بگذاریم و شاهد روابط تجاری و اقتصادی شکوفایی باشیم که منافع هر دو ملت را تامین کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز