خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف نتانیاهو از انتخابات چهارم، اعمال فشار بر گانتز است/ الحاق کرانه باختری، دلیل اصلی اختلاف‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۶۶۷

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: برگزاری انتخابات چهارم اسرائیل در تاریخ سیاسی این رژیم بی‌سابقه است اما هدف اصلی نخست‌وزیر مانور سیاسی علیه رقیب خود خواهد بود.

«حسن لاسجردی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد برگزاری دور چهارم انتخابات اسرائیل و تشکیل دولت جدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از روزهای گذشته تاکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد انحلال کابینه فعلی و برگزاری چهارمین دور از انتخابات در سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا کرده است که دلیل اصلی آن اختلاف بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز عنوان شده است. در این میان برخی از تحلیلگران رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آن اعلام کرده‌اند که دلیل اصلی اختلاف‌ها میان حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و ائتلاف آبی و سفید به رهبری گانتز، مساله طرح الحاق کرانه باختری است؛ چراکه این موضوع تنها یک بحث داخلی به حساب نمی‌آید بلکه یک پرونده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود. سند این ادعا را باید واکنش‌های جهانی به مساله طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی دانست که از کشورهای عربی گرفته تا اروپایی‌ها هم این موضوع را اذعان کرده‌اند.

وی ادامه داد: نتانیاهو در وضعت کنونی معتقد است که برای اسرائیل تنها یک بار چنین فرصت تاریخی روی می‌دهد و باید هرچه زودتر الحاق کرانه باختری را به صورت یک‌باره انجام داد. از سوی دیگر الحاق کرانه باختری یکی از شعارهای نتانیاهو در انتخابات دور سوم بوده است و به همین دلیل می‌خواهد از این موضوع برای تثبیت خود در جامعه اسرائیل و به خصوص طیف رای‌دهندگانش بهره ببرد. در این میان ما نمی‌توانیم اختلاف نظر نتانیاهو با گانتز را نادیده بگیریم؛ چراکه الحاق کرانه باختری تنها موضوع مهمی است که باعث شده تقابل میان گانتز و نتانیاهو به بالاترین سطح خود طی ماه‌های اخیر برسد. بحث اصلی این است که در مساله طرح الحاق کرانه باختری، دو طرف از حیث مدل و زمان با یکدیگر اختلاف‌های جدی دارند. حزب آبی و سفید معتقد است که طرح الحاق باید از قدس (از شرق به غرب) انجام شود و آرام آرام به سمت کرانه باختری بیاید اما نتانیاهو مخالف این موضوع است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: نتانیاهو به نمایندگی از حزب لیکود که حالا در کسوت نخست‌وزیری اسرائیل قرار دارد، معتقد است که بحث الحاق باید از کرانه باختری انجام شود. موضع او دقیقاً بر خلاف سیاست و منطق گانتز است اما دلیل دیگر اختلاف در مورد طرح الحاق کرانه باختری زمانِ آن است. گانتز معتقد است که الحاق کرانه باختری باید به صورت گام به گام صورت بگیرد اما نتانیاهو بر الحاق کرانه به صورت یکسره اصرار دارد. از سوی دیگر حزب آبی و سفید معتقدند که باید شش ماه برای طرح الحاق فرصت داشته باشند اما نخست‌وزیر این رژیم با ایده‌های گانتز کاملا مخالف است. او می‌خواهد از این فرصت به نفع خود استفاده کند ولی اختلاف‌ها به حدی بالا گرفته است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند به زودی انتخابات دور چهارم برگزار خواهد شد. اینکه آیا این انتخابات برگزار خواهد شد و دولت جدی روی کار می‌آید، موضوعی است که به این راحتی نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک برگزاری دور چهارم انتخابات در اسرائیل برای نتانیاهو یک مانور سیاسی خواهد بود. او اگر به این نتیجه برسد که نمی‌تواند گانتز را با خود همراه کند، بدون تردید دست به انحلال پارلمان خواهد زد تا بتواند آرای بیشتری کسب کند. نکته اینجاست که اگر اسرائیل دست به برگزاری دور چهارم انتخابات بزند، برای اولین بار است که چنین اتفاقی در سپهر سیاسی تل‌آویو رخ می‌دهد؛ چراکه اساساً تاکنون این موضوع هیچ سابقه‌ای نداشته است. مساله دیگر این است که شیوع کرونا در سرزمین‌های اشغالی همانند سایر نقاط جهان باعث نارضایتی از دولت شده است و حتی این موضوع می‌تواند به ریزش آرا در صورت برگزاری دور چهارم انتخابات منجر شود. ساکنان سرزمین‌های اشغالی چندی پیش در آستانه شیوع کرونا به انتخابات رای دادند و اگر باز هم شاهد بی‌دولتی شوند ممکن است عکس‌العمل‌های منفی نشان دهند. توجه داشته باشید که نتانیاهو در این مسیر به دنبال آن است تا بتواند از انتخابات چهارم به عنوان یک اهرم فشار علیه رقیبش استفاده کند؛ چراکه گانتز به دنبال الحاق مرحله‌ای است و اگر نتواند با نتانیاهو کنار بیاید، انتخابات دور چهارم را برگزار خواهد کرد.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز