خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پوردر گفت‌وگو با ایلنا:

معیشت، ستون فقرات اعتراض‌های لبنان/ از داخل بیروت علیه نخست‌وزیر عمل می‌کنند/ می‌خواهند دولت دیاب را سرنگون کنند

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۲۲۰

کارشناس مسائل غرب‌آسیا گفت: بخشی از اعتراض‌های لبنان به دلیل تصمیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری است تا از این طریق برای تل‌‌آویو حاشیه امن درست کنند.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل غرب‌آسیا با اشاره به دور جدید اعتراض‌ها در لبنان و تحلیل دلایل آن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد دور جدید اعتراض‌های مردمی در لبنان بودیم که بخشی از آن فروکش کرده و قسمت دیگر آن همچنان ادامه دارد. برای تحلیل این اعتراض‌ها باید محورها و موضوعات زیادی را مورد تحلیل قرار دهیم اما قبل از آن باید این نکته را بگویم که چندی قبل یک توافق میان مقام‌ها و نهادهای دولتی لبنان انجام شد و قرار بر این بود تا مساله ارز و پول و همچنین موضوع‌های اقتصادی اصلاح شوند که متاسفانه سلسله‌ای از اقدام‌های ضد امنیتی باعث شد تا فضای لبنان به هم بریزد. به موازات این موضوع، شاهد آن بودیم که دستگاه امنیتی لبنان و ارتش این کشور اعلام کرد که چندین طرح تروریستی و حتی عملیات‌هایی که قرار بوده از ناحیه آب‌های لبنان علیه این کشور انجام شود، شناسایی و دفع شده است.

وی ادامه داد: همین چند روز پیش بود که مقام‌های امنیتی لبنان از خنثی‌سازی طرح‌ تروریستی علیه فرودگاه لبنان خبر دادند که نشان می‌دهد به موازات اعتراض‌های مردمی، یک جریان در داخل این کشور به دنبال بحران‌سازی علیه دولت «حسان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان است.  به همین دلیل است که می‌گویم اوضاع  لبنان بسیار به هم ریخته و البته پیچیده است. در این میان جناح‌های سیاسی در داخل لبنان هم به دنبال آن هستند تا از شرایط فعلی به نفع خود استفاده کنند. اخیراً اخباری از درگیری شهروندان لبنانی با نیروهای امنیتی مخابره شده است که داده‌های موجود نشان می‌دهد میزان اعمال این حجم از خشونت علیه نیروهای امنیتی بی‌سابقه بوده که به نظر می‌رسد یک سازماندهی مشخص در پس این موضوع قرار دارد. بسیاری بر این عقیده هستند که اعتراض‌های جدید در لبنان به زودی فروکش خواهد کرد و دلیلش این است که تمام مردم چشمشان به توافق داخلی لبنان در مورد مسائل اقتصادی دوخته شده است تا اوضاع را بهتر کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه بخشی از اعتراض‌ها به دلیل اجرای راهبرد کشورهای خارجی در لبنان صورت گرفته است، گفت: معتقدم که دولت فعلی لبنان به رهبری حسان دیاب، مورد هدف قرار گرفته و دلیل آن هم نزدیک بودن این دولت به حزب‌الله لبنان است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که دور جدید اعتراضات در لبنان فقط به دلیل مسائل داخلی و اقتصادی رخ نداده است بلکه مسائلی از قبیل ایجاد بحران از طریق تحریم‌های اقتصادی یا وضع قانون سزار توسط آمریکا باعث شده تا اوضاع و احوال اقتصادی و معیشتی در این کشور با مشکل روبه‌رو شود. بخشی دیگر از اوضاع امروز لبنان مربوط به وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی است. توجه داشته باشید که اسرائیل در حالت کنونی به دنبال آن است تا بتواند به هر طریقی کرانه باختری رود اردن را به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کند، از این رو نیاز دارد که توجه به این پروژه به حاشیه برود. اینکه لبنان با تحریک پنهان سعودی‌ها، دخالت آشکار آمریکا و خرابکاری‌های اسرائیل یک‌باره به میدان اعتراض تبدیل می‌شود، دقیقاً نشان از آن دارد که یک سناریوی چند ضلعی در حال اجرا است.

مصدق‌پور افزود: تمام کشورهایی که در لبنان به دنبال اجرای سناریوهای تخریبی هستند، اساساً ضربه زدن به دولت را در دستور کار قرار داده‌اند. معتقدم که در داخل لبنان عده‌ای از مقام‌های سابق و همچنین مهره‌هایی که به جریان ۱۴ مارس منتسب هستند، به دنبال ایجاد بی‌دولتی و خلاء قدرت در لبنان هستند تا بتوانند از این طرقی کشور را به بحران بکشانند. اینکه می‌بینیم یکباره ارزش پول لبنان سقوط می‌کند و از سوی دیگر نخست‌وزیر این کشور قول دستور مقابله با فساد را صادر می‌کند ولی اعتراض‌ها ادامه پیدا می‌کند، نشان از آن دارد که یک مکانیزمی در خارج از لبنان به دنبال آن است تا این بار از طریق برجسته کردن بحران و مشکلات اقتصادی، لبنان را وارد یک برهه پیچیده کنند. از زمانی که دولت حسان دیاب تشکیل شد تا همین امروز، بهانه‌سازی‌های متعددی در حوزه‌های مختلف به وجود آمد. یک روز کابینه او را مورد هدف قرار دادند و روزی دیگر ماهیت و کارنامه نخست‌وزیر را به بازی گرفتند تا بتوانند مجدداً مافیای سیاسی – اقتصادی خود را بر رأس کار بنشانند. این کار باعث می‌شود تا نگاه مردم به دولت و وعده‌های آن به سرعت سیر نزولی به خود بگیرد که ضلع مهم آن هم، اقتصاد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشابه سناریویی که برای لبنان نوشته‌اند را در مورد سوریه و ایران دیده‌ایم. اخیراً آمریکایی‌ها قانون سزار را علیه دمشق اجرایی کرده‌اند که تبعات بدی خواهد داشت. در مورد لبنان هم چنین اتفاقی افتاده است و البته در مورد ایران هم ۴۰ سال است که این تحریم‌ها ادامه دارد. اگر به مدل مذکور علیه هر سه کشور توجه کنید به خوبی می‌بینید که ستون فقرات این سناریوها را اقتصاد و مباحث زیر مجموعه آن تشکیل داده است. لذا آمریکا قصد دارد از طریق محور اقتصاد و بستن منافذ تنفس تجاری لبنان و سوریه را به هم بریزد. به همین جهت آنها از فاز روانی – رسانه‌ای و همچنین به هم ریختگی اقتصادی، مذهبی، قومی و اجتماعی به نفع خود استفاده خواهد کرد. در داخل لبنان هم برخی از جریان‌ها نمی‌خواهند دولت حسان دیاب کار خود را جلو ببرد و به همین دلیل وضعیت فعلی می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای این کشور داشته باشد. در این مسیر، هدف قرار دادن مقاومت و حزب‌الله لبنان در دستور کار است و به نظرم طی روزها و هفته‌های آینده باید شاهد حمله بیستر به حزب‌الله و مقاومت باشیم.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز