خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد طرح الحاق ۲ مرحله‌ای کرانه باختری/ موارد اختلاف گانتز و نتانیاهو/ راهبرد پشت‌پرده ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۱۷۳

کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواهد طرح الحاق را کاملاً بایکوت کند بلکه او می‌خواهد این طرح به صورت کنترل شده و در کمال آرامش اجرایی شود تا هزینه‌ گزاف برای کاخ‌سفید به جا نگذارد.

 

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در تشریح دلایل چند مرحله‌ای شدن طرح الحاق کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: چندی پیش نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که طرح الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی به صورت یک‌باره انجام نخواهد شد و به بحث الحاقِ مرحله‌‌ایِ این منطقه اشاره کرد. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد این است که طرح چنین مساله‌ای از سوی نتانیاهو نشان می‌دهد که او مواضعش در مورد الحاق کرانه باختری را تا حد زیادی تغییر داده است؛ چراکه او طی ماه‌های گذشته بر الحاقِ یک‌باره این منطقه به سرزمین‌های اشغالی اصرار داشت اما حال معتقد است که این موضوع باید به صورت مرحله‌ای انجام شود. نکته دوم این است که نتانیاهو  در شیوه الحاق و مناطقی که باید به سرزمین‌های اشغالی پیوست شود هم تا حد زیادی تغییر موضع داده است.

وی ادامه داد: زمانی که طرح الحاق کرانه باختری مطرح شد، قرار بر این بود تا در وهله اول دره اردن و سپس شهرک‌های کوچکِ مجاز و در آخر شهرک‌های غیر مجاز به سرزمین‌های اشغالی الحاق شود که نتانیاهو با این روند مخالفت کرد؛ چراکه او به دنبال الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی به صورت یک‌باره بود اما واقعیت این است که همچنان مراحل الحاق این منطقه، مشخص نیست و هیچ جزئیاتی از نحوه و زمان آن وجود ندارد. مساله مهمتر این است که طرح الحاق مرحله‌ای، با فشار آمریکا بر نتانیاهو مطرح شده است. ترامپ صراحتاً به تل‌آویو اعلام کرده که باید در مورد الحاق کرانه باختری، نخست به توافق داخلی برسند و سپس آن را به صورت مرحله‌ای انجام دهند. این مدل از اظهارات و تذکرهایی که واشنگتن به اسرائیل داده است، به خوبی نشان می‌دهد که آنها (اسرائیل و ایالات متحده) به شدت از واکنش احتمالی مقاومت فلسطین و مردم این سرزمین هراس دارند. همین چند روز پیش بود که حماس چندین راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل هم جواب این حملات را داد که باعث نگرانی برخی از مقام‌های ارشد کابینه فعلی رژیم صهیونیستی شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: باید متوجه باشید که آمریکایی‌ها به دنبال تشدید تنش در سرزمین‌های اشغالی نیستند که دلیل اصلی آن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده است. باید توجه داشته باشید که ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال برگ‌های برنده است و به همین دلیل در حال آرام  کردن نتانیاهو و تیمش در قبال طرح الحاق کرانه باختری است. ترامپ سعی نمی‌کند طرح الحاق را کاملاً از میان بردارد بلکه او می‌خواهد این طرح به صورت کنترل شده و در کمال آرامش اجرایی شود تا هزینه‌ گزاف برای کاخ‌سفید به جا نگذارد. از سوی دیگر توجه کنید که الحاق کرانه باختری به صورت مرحله‌ای باعث می‌شود تا اسرائیل و آمریکا خود را به عنوان طرفداران صلح به دنیا معرفی کنند؛ چراکه الحاق یک‌باره کرانه باختری عملاً نقض معامله قرن است و به همین دلیل ترامپ با این کار، با ژِستِ صلح‌طلبی وارد کارزار انتخاباتی‌اش خواهد شد.

رضوی افزود: عده‌ای معتقدند که طرح الحاق کرانه باختری در همین حالت باقی خواهد ماند و دلیل آن را اختلاف میان نتانیاهو و بنی گانتز (رهبر ائتلاف آبی – سفید) اعلام کردند، اما گانتز اخیراً مواضع خود را تغییر داده است. در روزهای اخیر، رهبر ائتلاف آبی و سفید اقدام به مخابره یک پیام مثبت از سوی جناح خودش به نتانیاهو کرد اما ترامپ و مجموعه ایالات متحده به دنبال آن هستند تا ائتلاف آبی و سفید موافقت کامل خود را با طرح الحاق اعلام کند. هدف آمریکا از طرح این موضوع، جلوگیری از تعمیق اختلاف‌ها است. واشنگتن اعلام کرده که نمی‌خواهد تمام تبعات این طرح به گردن آنها بیافتد و به همین دلیل می‌خواهند گانتز و نتانیاهو مواضعشان را در وهله اول با یکدیگر هماهنگ کنند و در وهله دوم آن را به اطلاع جامعه جهانی برسانند. باید متوجه باشید که گانتز با  الحاق کرانه باختری اصلاً مخالف نیست و اینکه بسیاری از تحلیلگران می‌گویند او با طرح الحاق مخالف است، تحلیل کاملاً اشتباهی است، اما آنها بر روی مولفه‌های اجرای این طرح با هم اختلاف‌هایی دارند که به نظرم به زودی حل و فصل می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: اختلاف نتانیاهو و گانتز در مورد الحاق کرانه باختری به  مدل اجرایی شدن این طرح برمی‌گردد که نشان می‌دهد گانتز در حال گروکشی از نتانیاهو است تا در زمانی که قرار است دوره نخست‌وزیری‌اش را آغاز کند، در حاشیه امن باشد و حرفش را به کرسی بنشاند. بر اساس داده‌های موجود نتانیاهو به دنبال الحاق کرانه باختری طی دو مرحله است. در مرحله نخست، حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های واقع در عمق کرانه باختری در خارج از شهرک‌های صهیونیستی بزرگ، گسترش داده خواهد شد که به احتمال زیاد این مناطق تنها ۱۰ درصد از کرانه‌باختری را در بر می‌گیرد که برخی دیگر رقم ۳۰ درصد را اعلام می‌کنند. در مرحله دوم، بحث مذاکره اسرائیل با تشکیلات خودگردان مطرح است که اگر این تشکیلات دعوت به مذاکره با اسرائیل را نپذیرد، تل‌آویو به سمت اجرای فاز دوم الحاق پیش خواهد رفت. بنابراین باید متوجه بود که الحاق یکجانبه انجام نخواهد شد و حتی ممکن است چندین شهرک به خاک سرزمین‌های اشغالی ضمیمه شوند و مابقی آن در یک دوره مشخص صورت بگیرد. به عبارتی دیگر الحاق این سرزمین‌ها با شیب ملایم انجام خواهد شد. این در حالی است که تمام توجه اسرائیل به واکنش مقاومت فلسطین است و اگر این جریان در معادلات تل‌آویو در مورد اجرای طرح الحاق نادیده گرفته شود، بدون تردید تبعات زیادی برای رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آمد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز