خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

الحاق کرانه باختری در نظر اروپا، یک موضوع تنش‌زا به حساب می‌آید/ قاره سبز در حال تحمل کردن آمریکا و اسرائیل است

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۳۴۳

تحلیل‌گر مسائل ژئوپلتیک گفت: اروپا در حالت کنونی مساله کرانه باختری را یک تهدید می‌داند و در این میان باید متوجه بود که روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا در وضعیت خوبی قرار ندارد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» تحلیل‌گر مسائل ژئوپلتیک با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به سرزمین‌های اشغالی و تشریح موضع کشورهای اروپایی در مورد طرح الحاق کرانه باختری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر «هایکو ماس» به فلسطین و سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که اروپا به مساله الحاق کناره باختری به عنوان یک پرونده تنش‌زا نگاه می‌کند. پس از روی کار آمدن ترامپ شاهد آن بودیم که سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل شد و چندی بعد حاکمیت جولان به اسرائیل واگذار شد و سپس بحث معامله قرن را مطرح کردند که تمامی این مسائل باعث شد اروپا نسبت به موضع ایالات متحده در مورد فلسطین با موضع شک و تردید مواجه شود. اروپایی‌ها همچنان معتقدند که پرونده فلسطین راه حل دو کشوری دارد اما این مساله واقعاً فراموش شده است. به همین جهت سفر وزیر خارجه آلمان به سرزمین‌های اشغالی را باید یک سفر هشداردهنده تلقی کنیم؛ چراکه او به نمایندگی از اتحادیه اروپا وارد سرزمین‌های اشغالی شده تا بتواند موضع اسرائیل، فلسطین و همچنین تبعات الحاق کرانه باختری را مورد ارزیابی قرار دهد و سپس در قالب یک گزارش برای تصمیم‌گیری نهایی به اتحادیه اروپا تقدیم کند.

وی ادامه داد: برخی نسبت به سفر مقام‌های اروپا به سرزمین‌های اشغالی کم‌توجهی می‌کنند و حتی معتقدند که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال مساله فلسطین متعهد نیست. حتی از گوشه و کنار می‌شنویم که می‌گویند اروپایی‌ها در مورد پرونده فلسطین تحت تاثیر ایالات متحده قرار دارد. من معتقدم که کشورهای قاره سبز در حال تحمل وضعیت کنونی هستند. اروپا منتظر است تا ببینند نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌شود و اگر ترامپ مجدداً روی کار بیاید، سیاست او در قبال منطقه را بسنجد؛ لذا اروپا در حالت کنونی مساله کرانه باختری را یک تهدید می‌داند و در این میان باید متوجه بود که روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا در وضعیت خوبی قرار ندارد. به نظرم کشورهای اروپایی در حال تحمل کردن اسرائیل هستند. آنها معتقدند که اگر بر سر پرونده فلسطین با ترامپ سرشاخ شوند احتمال دارد که او برای تامین منافع خود در انتخابات ۲۰۲۰ عکس‌العمل منفی نشان دهد و احتمالاً واکنش آن اقتصادی و تجاری خواهد بود که می‌تواند در شرایط کنونی برای اروپایی‌ها هزینه‌زا باشد.

سفیر پیشین کشورمان در نروژ با بیان اینکه جریان‌های اروپایی ضد اسرائیل همچنان در داخل کشورهایشان مشغول اعمال فشار بر دولت خود بر سر الحاق کرانه باختری هستند، گفت: اروپا در مسائلی مانند تهدید ناتو، برجام، پیمان آب و هوای پاریس و غیره از ترامپ ناراحت است و به همین دلیل سناریوی مماشات هدایت شده را در دستور کار قرار داده‌اند. اینکه دیده می‌شود تظاهرات‌های گوناگون در مخالفت با الحاق کرانه باختری در شهرهایی مانند وین، برلین و لندن برگزار می‌شود به خوبی نشان می‌دهد که حتی اگر دولت‌های اروپایی و اسراییل با یکدیگر هماهنگ باشند، جریان‌هایی در این کشورهای اروپایی ضد رژیم صهیونیستی عمل خواهند کرد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال افزایش تنش میان اروپا و ایالات متحده بر سر الحاق کرانه باختری رود اردن وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها می‌خواهند کنشگری خود را به رخ دنیا بکشند و از این جهت به دنبال آن هستند که مستقل رفتار کنند. بدون تردید اگر ترامپ بخواهد اروپا را در مساله کرانه باختری تحت فشار قرار دهد، از اهرم‌هایی مانند تهدید به خروج از ناتو یا جنگ‌های اقتصادی استفاده می‌کند اما مساله اینجاست که در شرایط کنونی رئیس‌جمهور آمریکا مجبور است تا آرام آرام قدم بردارد. او در آستانه انتخابات قرار دارد و نمی‌خواهد وارد تنش با اروپا و سایر کشورها شود، اما توجه داشته باشید که اگر ترامپ به این جمع‌بندی برسد که جنگ و ناآرامی (در خاورمیانه) در آستانه انتخابات برای او مفید است، بدون تردید دست به یک اقدام انفعالی خواهد زد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز