خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

رکود اقتصادی آمریکا، ریشه در اعتیاد به صرف هزینه‌های هنگفت نظامی دارد/ گره خوردن خشم اجتماعی با بحران بیکاری، پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۸۲۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: شاهد هستیم درآمدهای گزافی که از مالیات مردم اخذ می‌شود صرف امور نظامی و امنیتی در اقصی نقاط دنیا شده است که این باعث شده صدای بسیاری از صاحب نظران اقتصادی در آمریکا بلند شود.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای ورود اقتصاد آمریکا به دوران رکود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا به حساب می آید و زمانی که یک بحران بر آن سایه می افکند، بدون تردید آثارش نسبت به سایر کشورها بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ میلادی شاهد بحران مسکن در این کشور بودیم که به دلیل واگذاری وام‌های کلان و عدم بازپرداخت از سوی مردم، یک بحران همه‌گیر به وجود آمد و به یاد داریم بسیاری از کشورها برای کمک آمریکا وارد میدان شدند. بزرگ‌ترین بحران قبل از سال ۲۰۰۸ میلادی، بحران ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ بود. همه به یاد دارند که در آن موقع مردم به خیابان وال‌استریت ریختند و اعتراض‌های بسیار گسترده‌ای رخ داد و در نهایت نخبگان به این نتیجه رسیدند که باید در مورد ساختار اقتصاد لیبرالی تجدید نظر کنند و برنامه‌های دولت را تغییر دهند. پس از آن مدلی از اقتصاد ارشادی روی کار آمد، اما آنچه در سال‌های اخیر رخ داد، باعث شد تا ایالات متحده در حوزه توسعه زندگی شهری و اجتماعی نسبت به سایر کشورها تا حدودی عقب بماند.

وی ادامه داد: در طول دهه‌های اخیر، واشنگتن وارد جنگ‌های گسترده‌ای شد و همین موضوع موجب شد تا هزینه‌های عمرانی آمریکا در سال‌های گذشته کاهش پیدا کند و به همین دلیل خواسته‌های مردم به جایی نرسید. از منظر دیگر ایالات متحده طی سال‌های اخیر وارد تقابل آشکار با چین شد و نتوانست نفوذ و پیشروی این غول اقتصادی و نظامی را مهار کند. از سوی دیگر شاهد هستیم درآمدهای گزافی که از مالیات مردم اخذ می‌شود، صرف امور نظامی و امنیتی در اقصی نقاط دنیا شده است که این باعث شده صدای بسیاری از صاحب نظران اقتصادی در آمریکا بلند شود. ایالات متحده دارای بزرگ‌ترین ناوگان آبی، پایگاه‌های نظامی و ایستگاه‌های اطلاعاتی پنهان است که در حال بلعیدن اقتصاد این کشور هستند و حالا همین هزینه‌ها با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن افزایش پیدا کرده است. اینکه روز گذشته اداره ملی تحقیق اقتصادی آمریکا اعلام می‌کند اقتصاد آمریکا رسماً وارد رکود بی‌سابقه شده، نشان از آن دارد که کسری بودجه در این کشور و تاثیر بحران اقتصادی متاثر از شیوع کرونا بر پیکره اقتصادی آن تاثیر گذاشته است. ب راساس آخرین آمار که از سوی خزانه‌داری آمریکا منتشر شده ۴۲ میلیون بیکار در ایالات متحده درخواست بیمه بیکاری دادند که بخش اعظم آن مربوط به تاثیرات شیوع کرونا بر اقتصاد این کشور است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم که آمریکا درگیر یک اعتیاد شده است که ریشه آن در دهه‌ها پیش است. در آن موقع شوروی می‌خواست سرزمین‌های زیادی را فتح کند و میلیاردها دلار هم در افغانستان خرج کرد که در نهایت بدهکار شد و در ۱۹۹۱ فروپاشید. حالا که آمریکا دست به صرف هزینه‌های هنگفت در عرصه نظامی و امنیتی زده، دیگر شوروی وجود ندارد؛ حتی تهدید ایران برای آمریکا هم به اندازه شوروی نیست و به نظرم ایالات متحده در آینده مجبور می‌شود از هزینه‌های برون مرزی خود بکاهد. اگر ترامپ مجدداً هزینه‌ها را به سمت کارآفرینی و عمران سوق ندهد، بدون تردید آمریکا دیگر نمی‌تواند همانند گذشته به رقابت‌های گسترده دست بزند. وضعیت فعلی آمریکا تا حدود به کرونا ربط دارد اما بحران اقتصادی فعلی منشعب از چند مساله مهم است که راهکار آن سیاسی خواهد بود. این وضعیت و ورود آمریکا به عرصه رکود اقتصادی، ترامپ را عصبانی کرده و از سوی دیگر تظاهرات علیه او هم به این وضعیت دامن زده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاسه صبر ترامپ طی روزهای اخیر لبریز شده و حالا دست به طرح سناریوهای جدید خارجی زده است. متاسفانه او خیال می‌کند که مدیرعامل آمریکا است و کشور را به مثابه یک شرکت تجاری فرض کرده است. ترامپ در سه سال گذشته مانورهای بی‌اثر و نمادین زیادی را انجام داده که آورده‌ای برای او نداشته است و حالا تمام این خطاها روی یکدیگر جمع شده و خودش را در اقتصاد نشان داده است. سرریز شدن خشم اجتماعی و گره خوردن آن با بحران اقتصادی می‌تواند ترامپ را وارد یک وضعیت بحرانی کند که بدون تردید در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تاثیرگذار است. اولین بار نیست که در آمریکا یک سیاهپوست کشته می‌شود اما پیوند این موضوع با مسایل اقتصادی و قطع شدن حقوق ماهانه باعث شده است ترامپ در تنگنا قرار گیرد و اگر این روند ادامه پیدا کند کار برای او در مقابل دمکرات‌ها سخت‌تر می‌شود؛ چراکه آمارها حاکی از آن است که «جو بایدن» توانسته با یک متانت معقول به مردم بفهماند که ترامپ نمی‌تواند رییس جمهور خوبی در چهار سال آینده باشد و از سوی دیگر، اشخاصی مانند بوش پسر هم به او رای نخواهند داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز