خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مصدق مصدق‌پور؛

پشت‌پرده تحریک داعش توسط آمریکا

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۹۰۱

آمریکا به دنبال آن است تا فضای امنیتی و سیاسی عراق را به سال ۲۰۱۴ میلادی بازگرداند و از سوی دیگر برای خارج نشدن از عراق به داعش متوسل شده است.

«مصدق مصدق‌پور» تحلیلگر مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل و پیامدهای حمایت و تحریک داعش توسط آمریکا پرداخت که در ادامه از نظر می‌گذرد:

فعال شدن داعش در عراق یک موضوع جدید نیست و ما شاهد بودیم که در زمان نخست‌وزیری نوری المالکی آنها به حدی تحرک داشتند که توانستند موصل را اشغال کنند ولی ارتش عراق با مشارکت حشدالشعبی این اقدام را به پایان رساند و خلافت خودخوانده داعش را به پایان رساند و حالا هم شاهد خیزش مجدد این جریان تروریستی هستیم. در نمای کلی به نظر می‌رسد که داعش به دنبال انتقام‌گیری است و در همین راستا می‌خواهند اعلام حضور خود در سطح عراق و بازگشت مجددشان را به رخ دنیا بکشند. اما در این میان باید متوجه باشیم که داعش به نوعی می‌خواهد این پیام را به دنیا و کشورهای منطقه مخابره کند که اگر آمریکایی‌ها از عراق بروند، ما جایگزین آنها خواهیم شد.

در این فضا، حشدالشعبی و ارتش عراق دست به کار شدند و هم‌اکنون در حال مقابله با حملات داعش هستند که طی روزهای اخیر در دیالی، کرکوک، الانبار و سایر استان‌های عراق با تروریست‌ها وارد درگیری شده‌اند. من معتقدم که بخشی از این وضعیت به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برمی‌گردد و اینجاست که ما خلاء حضور آنها را حس می‌کنیم. باید توجه داشته باشیم که پس از ترور ابومهدی المهندس، آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند تا یک مهره همسو با خود را در حشدالشعبی به روی کار بیاورند تا با آنها هماهنگ باشد ولی این اتفاق رخ نداد. به همین دلیل آنها پروژه دیگری را کلید زدند که قصدشان ایجاد انشعاب در حشدالشعبی و جدا کردن جریان‌های این سازمان از یکدیگر بود ولی باز هم نقشه آنها عملی نشد و در نهایت سناریوی به هم ریختن محیطِ عراق توسط داعش مطرح شد.

چندی قبل «انستیتوی واشنگتن برای سیاست در خاور نزدیک» به صورت غیرمستقیم از طرح فعلی آمریکا در عراق پرده برداشته بود و همان‌موقع هم مشخص بود که قرار است چه اتفاقی رخ دهد. این مساله به حدی علنی شده است که اخیراً اخباری مبنی بر پیش‌روی داعش در شهر جلولا و رشته کوه‌های حمرین منتشر شده که به وضوح نشان می‌دهد عناصر این گروهک تروریستی از سوی آمریکایی‌ها در حال نقل و انتقال به مناطق مختلف عراق هستند. حتی این اتفاق در مرزهای عراق هم رخ داده است که ارتش عراق و سوریه مانع ورود داعش به کشورهای خود شده‌اند. باید متوجه باشیم که آمریکایی‌ها از طریق فعال کردن داعش در عراق می‌خواهد نفوذ اجتماعی خودشان در میان مردم این کشور که از طریق سفارتخانه‌‌ و کنسولگری‌ها انجام شده را به رخ بکشند.

ایالات متحده در حالت کنونی به دنبال خلق و توزیع بحران در عراق است تا بتواند دولت عراق را مجاب کند که نظامیان خود را از این کشور خارج نکند. این در حالی است که شیوع کرونا باعث شده تا تمرکز سیاسیون و نهادهای امنیتی و نظامی بر کنترل این ویروس معطوف شود که البته این موضوع هم در فعال شدن مجدد داعش بی‌تاثیر نبوده است. معتقدم که اقدام آمریکا در تحریک داعش و خیزش مجدد این گروه در عراق به ضرر آنها تمام می‌شود؛ چراکه مردم عراق فعلاً درگیر بی‌دولتی هستند به خوبی می‌دانند که چه جریانی محیط را برای فعالیت مجدد داعش فراهم کرده است. به هر ترتیب ارتش عراق و حشد‌الشعبی در حال مقابله با داعش هستند ولی آمریکا به دنبال آن است تا عراق را به سال ۲۰۱۴ برگرداند.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز