خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

امارات، یمن جنوبی را ادامه حوزه استراتژیک اقتصادی خود می‌داند/ بریتانیا و آمریکا از منازعه ریاض و ابوظبی سود می‌برند

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۶۰۴

کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: تشدید اختلاف میان عربستان و امارات در یمن به دلیل تضاد منافع در جنوب این کشور است.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در تشریح ابعاد و دلایل تشدید اختلاف امارات و عربستان در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمان شروع بحران یمن و تجاوز عربستان سعودی به این کشور، شاهد منحنی‌های مختلف در عرصه سیاسی و میدانی بودیم. در این میان سعودی‌ها به دنبال این بودند که بتوانند بسیاری از کشورهای عربی را با خود در پرونده یمن همراه کنند اما تنها کشوری که حاضر به تشکیل ائتلاف با ریاض شد، امارات متحده عربی بود. بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی در همان ابتدای تشکیل این ائتلاف معتقد بودند که منافع ریاض و ابوظبی همسو با یکدیگر نیست و بدین وسیله آینده ائتلاف عربی را مبهم ارزیابی کرده بودند. در این بین عربستان با اعمال فشار بر سودان توانست مزدوران زیادی را به استخدام خود درآورد اما بحث اینجاست که اقتضاهای امارات و عربستان برای ورود به ائتلاف با یکدیگر ثابت و محکم نبود و در وضعیت فعلی با گذشت پنج سال از گذشت بحران یمن فقط تضاد منافع میان دو طرف به جای مانده است.

وی ادامه داد: هدف سعودی‌ها در یمن سرنگونی انصارالله و کنترل صنعا بود؛ چراکه احساس می‌کردند قدرت گرفتن انصارالله به ضرر ریاض تمام می‌شود. حالا پس از گذشت پنج سال از درگیری در یمن شاهد آن هستیم که انصارالله به یک نیروی قدرتمند در شبه‌جزیره عرب تبدیل شده و به راحتی موازنه قدرت را در سراسر یمن دستخوش تغییر می‌کند. از سوی دیگر امارات هم به دنبال تسلط بر مناطق جنوب یمن بود و اساساً نگاه این کشور به بنادر موجود در این جغرافیا دوخته شده بود. اماراتی‌ها یمن جنوبی را ادامه حوزه استراتژیک اقتصادی خود می‌دانند و درگیری‌های اخیر میان دولت مستعفی منصور هادی و عناصر دولت انتقالی در جنوب که تحت حمایت امارات هستند به همین دلیل صورت گرفته است؛ تا جایی که اماراتی‌ها حدود ۱۰ هزار نیروی مزدور در جنوب یمن مستقر کردند و این نیروها آرام آرام با عربستان و دولت در تبعیدِ منصور هادی تضاد پیدا کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه توافق ریاض هیچ دستاوردی طی این مدت نداشته، گفت: تضاد منافع میان نیروهای تحت حمایت امارات و دولت تحت پوشش منصور هادی در مناطقی مانند عدن، المهره و همچنین جزایر سُقَطری به بالاترین حد خود رسید و مزدوران هر دو طرف یکدیگر را هدف قرار دادند. به همین جهت طی ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید میان هر دو طیف بودیم و به‌رغم توافق میان شورای انتقالی و همچنین دولت منصور هادی در ریاض شاهد هستیم که این توافق کاملاً از بین رفته است. لذا تضاد منافع میان عربستان و امارات روز به روز بیشتر می‌شود و این رقابت تا مرز درگیری مسلحانه میان یکدیگر ادامه پیدا کرده است. داده‌های میدانی که از جنوب یمن مخابره می‌شود عملاً نشان‌دهنده نقض و بایکوت توافق ریاض است؛ چراکه دولت عربستان از پنج سال گذشته تاکنون از دولت منصور هادی حمایت کرده و این دقیقاً مبدأ اختلاف با امارات متحده عربی است.

میرابیان افزود: اخیراً اخباری از به اهتزاز در آمدن پرچم دولت انتقالی تحت حمایت امارات در یمن جنوبی و ساختمان ریاست جمهوری در این منطقه منتشر شده که نشان می‌دهد اماراتی‌ها به صورت کامل از مناطق شمالی یمن کنار کشیده‌اند. باید متوجه بود که منافع امارات در بنادر یمن جنوبی است و دلیل ادامه حضور نیروهای منتسب به این کشور، جست‌وجوی منافع در جغرافیای جنوب یمن است. بدون تردید اختلاف و درگیری میان امارات و سعودی‌ها از حیث تاکتیکی و میدانی به نفع انصارالله خواهد بود اما آنچه این جریان را نگران می‌کند جدایی یمن جنوبی است. به عبارتی دیگر جدا کردن این قسمت از یمن توسط امارات و نیروهای منتسب به آن از حیث راهبردی باعث نگرانی انصارالله شده است. این در حالی است که ایالات متحده و بریتانیا به عنوان بازیگران خارجی اصلی در یمن صرفاً در حال تماشای اختلاف میان عربستان و امارات هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که لندن و واشنگتن طی پنج سال گذشته میلیاردها دلار تسلیحات به امارات و عربستان فروختند که این به معنای تامین منافع آمریکا و بریتانیا در یمن است. آنها هیچ تمایلی برای پایان بحران یمن ندارند و اساساً هیچ تلاشی برای حل اختلاف میان ریاض و ابوظبی نمی‌کنند؛ چراکه ادامه مناقشه میان دو کشور منجر به تامین منافع بریتانیا و آمریکا می‌شود. در این میان آمریکا به‌رغم لفاظی‌های خود برای پایان دادن به جنگ یمن هیچ اقدامی نمی‌کند و با سکوت خود خواهان ادامه بحران در این کشور است. بنابراین بعید می‌دانم اختلاف میان امارات و عربستان در کوتاه‌مدت حل و فصل شود؛ به گونه‌ای که دو بازیگر خارجی اصلی در پرونده یمن راضی به اتمام مناقشه فعلی نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز