خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از بایکوت سازمان بهداشت جهانی است/خروج از WHO به نفع چین تمام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۷۶۰

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: اگر در نتیجه شیوع کرونا ۲۵ میلیون شغل از دست برود، وضعیت رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ متزلزل خواهد شد.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای قطع کمک مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: این اقدام ترامپ را باید از ابعاد مختلف بررسی کرد که مهترین مساله این است در این مورد را باید در تفکرات رئیس جمهوری آمریکا و طیف منتسب به وی جست‌وجو کرد. واقعیت این است که ترامپ نماینده یک جریان فکری در آمریکا است که اساساً مخالف جهانی شدن هستند. این جریان در عرصه داخلی و خارجی با تمام نهادهایی که برای ایالات متحده محدودیت و تعهد ایجاد کند مخالف است و برایشان مهم نیست که اعضای ترانس پاسیفیک باشند یا کشورهای عضو توافقنامه آب و هوای پاریس. سابقه ترامپ در خارج شدن پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو، ترانس پاسیفیک، نفتا، ناتو و غیره به خوبی نشان می‌دهد که احتمال دارد ترامپ به صورت کاملاً عادی طی روزهای آینده از سازمان بهداشت جهانی هم خارج شود.

وی ادامه داد: دلیل دیگر اینکه می‌بینیم ترامپ کمک به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرده این است که او و تیمش معتقدند سازمان بهداشت جهانی به وظایف خود عمل نکرده است. ترامپ و به صورت کلی مجموعه دولت آمریکا در حال طرح انتقادهای گوناگون از سازمان بهداشت جهانی هستند اما مساله اینجاست که اگر انتقادهای دولت و رئیس جمهوری آمریکا در مورد عملکرد سازمان بهداشت جهانی درست باشد، باز هم به نظر نمی‌رسد که قطع کمک‌های واشنگتن به این سازمان بتواند خلل جدی در روند کاری و برنامه‌های آن (آن هم در وضعیت فعلی) ایجاد کند. کمک‌های سالانه آمریکا به سازمان بهداشت جهانی حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد که البته مبلغ هنگفتی به حساب نمی‌آید اما ماسله اینجاست که بهتر بود این انتقادها پس ا فروکش کردن کرونا صورت می‌گرفت. شکی وجود ندارد که اگر ترامپ سازمان بهداشت جهانی را پس از کرونا به باد نقد می‌گرفت و خواهان تغییر ساختار و اصلاح سهم کشورها در آن می‌شد، بسیاری از کشورها از او تقدیر می‌کردند اما در شرایط فعلی دقیقاً برخلاف این موضوع را شاهد هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی و قطع کمک واشنگتن به آن می‌تواند به نفع چین تمام شود، گفت: در این میان اگر ایالات متحده از عضویت در سازمان بهداشت جهانی انصراف دهد و از آن خارج شود بدون تردید این موضوع می‌تواند به نفع چین تمام شود اما واقعیت این است که اقدام ترامپ به نوعی یک مانور داخلی به حساب می‌آید. ترامپ یک روز چین را به عنوان عامل شیوع و انتشار ویروس کرونا معرفی می‌کند و روز بعد رسانه‌ها و سازمان بهداشت جهانی را متهم می‌کند. حالا هم سازمان بهداشت جهانی را هدف قرار داده و معتقد است که این نهادِ بین‌المللی اقدام به تطهیر چهره چین کرده و هیچ برنامه‌ای برای حل بحران کرونا در جهان ندارد. واقعیت این است که بالا و پایین پریدن‌های ترامپ بیش از هر چیز دیگر، جنبه انتخاباتی دارد و معتقدم که اگر ترامپ حمایتش را از سازمان بهداشت جهانی بردارد، این سازمان به سمت چین متمایل خواهد شد.

ابوالفتح با اشاره به درگیری‌های اخیر میان ترامپ و فرماندار نیویورک، تصریح کرد: اختلاف‌های اخیر میان رئیس جمهوری آمریکا و فرماندار نیویورک در مورد ادامه یا قطع قزنطینه این شهر تا جایی که پیش رفته که بسیاری از حقوقدانان هم به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. در مورد این مساله باید بگویم که مشکلات در قانون اساسی ایالات متحده به قدرت خود باقیست. این قانون یکسری از اختیارات را به دولت‌های محلی واگذار کرده و هر چیزی که در قانون اساسی آمریکا صراحتاً به آن اشاره نشده مربوط به دولت‌های ایالتی است. در مورد درگیری ترامپ با فرماندار نیویورک مساله اینجاست که آیا دولت ایالتی مسئول شکست قرنطینه است یا دولت محلی؟ به هر ترتیب مرجع رسیدگی به اختلاف میان دو طرف، دیوان عالی آمریکا خواهد بود؛ این در حالیست که ترامپ در ابتدای شیوع کرونا در آمریکا مواضع کوبنده اتخاذ کرد و گفت که تمام دستورات را من صادر خواهم کرد. چندی بعد شاهد بودیم که او اعلام کرد اختیارات را به دولت‌های ایالتی می‌دهد اما باز هم مشخص نیست که دولت فدرال چه می‌کند و دولت‌های ایالتی مشغول به چه کاری خواهند بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم آمریکا با فرمان ترامپ یا بدون فرمان او، سبک زندگی همراه با کرونا را اجرا می‌کنند. ترامپ نمی‌تواند مردم را به اجبار وارد رستوران‌ها، هتل‌ها و سوپرمارکت‌ها کند؛ لذا تا زمانی که اعتماد مردم جلب نشود و ترس عمومی ریشه کن نشود هیچ اتفاقی نمی‌افتد. قبل از شیوع کرونا ما شاهد بودیم که ارزش سهام در آمریکا افزایش پیدا کرد و نرخ بیکاری کم شد اما در وضعیت کنونی این وضعیت با کمبودها و مشکلات منبعث از شیوع کرونا یکی شده است. بدون تردید اگر ۲۵ میلیون شغل از دست برود ترامپ مورد انتقادهای عجیب و غریب قرار خواهد گرفت و این موضوع می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تاثیر منفی بر علیه ترامپ داشته باشد. البته فقط کرونا برای شکست ترامپ در انتخابات کافی نیست بلکه باید ببینیم «جو بایدن» چگونه می‌تواند علیه او میدان‌داری کند؛ چون اگر او هم برنامه‌ای برای انتخابات نداشته باشد، نمی‌تواند ترامپ را کنار بزند. به همین جهت مشخص نیست که کدام طرف می‌تواند حریف خود را کنار بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز