خبرگزاری کار ایران

جهان در سال ۱۳۹۸/ نگاهی به تحولات سرزمین‌های اشغالی

احزاب علیه نتانیاهو/ اسرائیل و معادله الحاق کرانه باختری/ موساد علیه جهاد اسلامی/راهپیمایی بازگشت، هجمه فلسطین بر معامله‌ قرن

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۱۶۵

کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سعی داشت به هر ترتیب که شده خود را یکه‌تاز عرصه سیاسی نشان دهد اما معامله قرن هم نتوانست کاری برای او انجام دهد و در نهایت شاهد تشکیل دولت وحدت با ۳۵ وزیر هستیم.

«سیدمحمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین با اشاره به مهمترین تحولات سیاسی و نظامی سرزمین‌های اشغالی در سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تحولات مربوط به اسرائیل و فلسطین در سال اخیر بیش از حد با تلاطم‌های مختلف همراه بود و نه تنها در عرصه سیاسی بلکه در محور نظامی و میدانی هم شاهد افزایش روند این تحولات بودیم. در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی سه دور انتخابات  کنست برگزار شد که یک بار در اردیبهشت، بار دوم در شهریور ماه و نهایتاً بار سوم در اسفند ماه سال گذشته عملیاتی شد که خروجی آن در نهایت منصوب شدن «بنی گانتز» به عنوان رئیس کنست اسرائیل بود و درگیری‌های حزبی همچنان به قدرت  خود ادامه دارد. برگزاری سه دوره انتخابات در سرزمین‌های اشغالی به خوبی نشان داد که اختلاف در عرصه داخلی بسیار شدید شده و به نظر می‌رسد که این شکاف در سال ۱۳۹۹ به خصوص برای تشکیل دولت به اشکال دیگر ادامه داشته باشد. هر چند که اخیراً منابع عبری از توافق گانتز و نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت پس از جلسه هشت ساعته خبر دادند، اما تشکیل کابینه اسرائیل آن هم با ۳۵ وزیر نشان می‌دهد که احتمالاً آنها با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

معامله قرن و شعار الحاق کرانه باختری

وی ادامه داد: موضوع مهمی که در سال گذشته تقریباً هر چندماه یک بار در مورد آن سخن به میان آمد، طرح معامله قرن بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ بر روی آن مانور داخلی و خارجی داده شده بود. این پرونده در ابتدا با مسائل اقتصادی مفتوح شد و جلسات متعددی در مورد آن (خصوصاً در بحرین برگزار شد) و پس از آن شاهد بودیم که مسائل سیاسی این طرح مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت.  این در حالی است که همه معتقد بودند که نتانیاهو در انتخابات کنست می‌تواند از این پرونده به نفع خود استفاده کند اما واقعیت این است که حتی در دور سوم هم نتوانست آنگونه که می‌خواهد از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری کند و در نهایت او عبارت «الحاق کرانه باختری» را وارد ادبیات سیاسی خود کرد تا بتواند بُردِ سیاسی را نصیب خود کند. این موضوع در نهایت باعث شد تا طیف راستگرای اسرائیل با این کلیدواژه‌ها وارد میدان شود و آراء خود را به نفع نتانیاهو به صندوق بریزد اما باز هم بنی گانتز به صورتی رفتار کرد که پیروزی نهایی و مطلق به نام نتانیاهو رقم نخورد. این روند و استفاده از دو مولفه معامله قرن و الحاق کرانه باختری رود اردن اگرچه بسیار مهم بود، اما عملیاتی شدن آن هم‌اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.    

موساد و سلسله ترورهای منطقه‌ای

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سناریوهای مکرر اسرائیل علیه لبنان و سوریه، گفت: در سال گذشته بارها شاهد حملات نظامی رژیم صهیونیستی به مواضع مختلفی در سوریه بودیم و حتی در این بین لبنان هم در امان  نماند و بارها شاهد نقض حریم هوایی این کشور از سوی جننگنده‌ها یا هواپیماهای جاسوسی اسرائیل بودیم. این رژیم همانند سال‌های گذشته به دنبال آن است تا روند تهاجم‌ها به سوریه، لبنان و حتی جریان مقاومت در این دو کشور بعلاوه عراق و سایر نقاط منطقه ادامه پیدا کند؛ چراکه منافع اسرائیل و تامین امنیت آن، به بی‌ثباتی در منطقه و سایر کشورهای دیگر وابسته است. در این میان باید متوجه باشیم که ترور سردار سلیمانی یکی از پرونده‌هایی است که بر اساس اسناد موجود مشخص شده که اسرائیل اسناد و مدارکی را برای ترور ایشان به آمریکایی‌ها ارائه کرده و اساساً در روند اجرایی و طرح‌ریزی ترور نقش داشته‌اند. از این جهت سال گذشته برای نه تنها برای اسرائیل و سیاستمداران آن، بلکه برای موساد هم سال پرکاری بوده است؛ چراکه چندین تن از فرماندهان جهاد اسلامی هم در سوریه و غزه ترور شدند.

جهاد اسلامی سرلیست تل‌آویو

رضوی افزود: اختلاف میان احزاب اسرائیل نه تنها در فاز داخلی تبعات زیادی به همراه داشته است بلکه در عرصه خارجی هم مشکلات زیادی را به وجود آورده است. بی‌دولتی در اسرائیل باعث شده تا بسیاری از سفرای این رژیم که دوره سفارتشان به اتمام رسیده هنوز بلاتکلیف باشند و مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی بیافتد. در این میان باید توجه داشته باشیم که صهیونیست‌ها پس از جنگ ۵۱ روزه در غزه سیاستی را جلو می‌برند که بتوانند گروه‌های مقاومت را وارد فرسایش کنند تا در نهایت به آنها ضربه بزنند. به عنوان مثال اسرائیل بارها به غزه حمله می‌کند و زودتر از موعد آتش‌بس را می‌پذیرد. این حملات در راستای تخریب و فرسایش مقاومت صورت می‌گیرد اما آنچیزی که اسرائیل را در سال گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد، راهپیمایی‌های بازگشت بود که رژیم صهیونیستی همچنان از این راهپیمایی‌ها به شدت هراس دارد و نمی‌تواند آن را محدود یا ساقط کند. این در حالی است که اسرائیل در سال ۹۸ برای اولین بار اعلام کرد که جهاد اسلامی را فهرست هدف‌های خود قرار خواهد داد و در همین راستا حماس را از جهاد اسلامی جدا کرد که این موضوع برای اولین بار در تاریخ منازعات میان دو طرف اتفاق افتاد.  

احزاب، پروژه عبور از نتانیاهو را کلید زدند

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عرصه مسائل داخلی فلسطین شاهد آن بودیم که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مجدداً دولت را خودش تشکیل داد و همین موضوع اعتراض عده بسیار زیادی را به دنبال داشت؛ چراکه او علناً بدون مشاوره با گروه‌های مقاومت این دولت را تشکیل داده است. در این میان موضوع مهمتر از این، بحث دور هم جمع شدن گروه‌های فلسطینی در لبنان علیه معامله قرن بود که از سال ۱۳۹۳ تاکنون این اتفاق رخ نداده بود و باید متوجه باشیم که این موضوع یک رخداد بسیار مهم در عرصه سیاسی و میدانی به حساب می‌آید. بنابراین سال ۱۳۹۸ را باید یکی از برهه‌های بسیار حساس در عرصه سیاسی و میدانی سرزمین‌های اشغالی دانست. بدون تردید در سال ۱۳۹۹ هم چالش‌های سیاسی در اسرائیل بر سر تشکیل دولت و عملیاتی کردن معامله قرن وجود خواهد داشت و به نظرم احزاب سیاسی در تل‌آویوی پروژه عبور از نتانیاهو را کلید زده‌اند. این وضعیت در حالی ادامه خواهد داشت که مجدداً شاهد درگیری اسرائیل با جهاد اسلامی و حماس در غزه و سرزمین‌‌های اشغالی خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز