خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب گانتز به ریاست کنست برای حفظ نتانیاهو بود/ احتمال برگزاری دور چهارم انتخابات وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۲۹۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر سیاستمداران اسرائیل به دنبال آن هستند تا ببینند تکلیف انتخابات ۲۰۲۰ چه می‌شود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل انتخاب بنی‌ گانتز به عنوان رئیس کنست اسرائیل و سناریوی نتانیاهو برای ماندن در قدرت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: کمتر از ۴۸ ساعت پیش مشخص شد که بنی گانتز (رهبر ائتلاف آبی – سفید) به ریاست پارلمان رژیم صهیونیستی انتخاب شد که واکنش‌های بسیار زیادی را در بر داشت که البته بخش اعظم این واکنش‌ها منفی بود. به عنوان مثال یائیر لاپید (نفر دوم حزب آبی- سفید) در یک کنفرانس خبری اعلام کرده که بنی گانتز آرای شهروندان اسرائیلی را دزدیده و به بنیامین نتانیاهو تحویل داده است. این موضع‌گیری به خوبی نشان می‌دهد که مجدداً اختلاف‌ها درون ساختار سیاسی اسرائیل عمیق شده است اما من معتقدم که انتخاب بنی‌ گانتز به عنوان رئیس کنست را باید یک بدعت جدید در عرصه سیاست داخلی این رژیم دانست که بدون تردید پیامدهای آن به زودی نمایان می‌شود؛ چراکه مبارزه و ضدیت با نتانیاهو میان احزاب همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای اولین در تاریخ سیاسی اسرائیل یک نفر با داد و ستد به عنوان رئیس کنست اسرائیل انتخاب می‌شود و من فکر می‌کنم که یک روند و لابی‌ کاملاً مشهود به دنبال آن است تا بنیامین نتانیاهو را به عنوان نخست‌وزیر در رأس هرم قدرت حفظ کند. اینکه یک جماعتی به دنبال حذف نتانیاهو از اریکه قدرت است و عده‌ای دیگر به دنبال آن هستند تا او را بتوانند در این  ساختار حفظ کنند، نشان می‌دهد که واگرایی و ضدیت در ساختار قدرت رژیم صهیونیستی به‌رغم برگزاری سه دور انتخابات زودهنگام، هنوز وجود دارد. بخشی از این وضعیت به نتایج انتخابات دور سوم کنست برمی‌گردد که اخیراً (در اسفندماه) برگزار شد و نتیجه آن مجدداً مشخص نبود و باز هم قرار بر این شد تا احزاب با هم ائتلاف کنند. در این میان قرار بر این شد تا جلسات شش ماهه به ریاست حزب لیکود و ائتلاف آبی و سفید برگزار شود ولی هدف این بود که نتانیاهو بتواند در این ساختار زنده بماند و کار خودش را انجام دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه احتمال وجود داد و ستد میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر آینده سیاسی نتانیاهو بیش از هر زمان دیگر وجود دارد، گفت: نتانیاهو و تیمش به دنبال آن هستند تا او در مقابل دادگاه اسرائیل قرار نگیرد و پرونده‌های فساد مالی و اداری‌اش مورد رسیدگی قرار نگیرد و در نهایت در یک حاشیه امن باقی بماند. در این راستا ترامپ و ساختار سیاسی ایالات متحده که با لابی یهود در آمریکا رابطه تنگاتنگ دارند هم به دنبال آن هستند تا چنین اتفاقی رخ ندهد و نتانیاهو در مقابل دادگاه قرار نگیرد. به همین دلیل است که می‌گویم احتمالاً داد و ستدهای پشت پرده میان بنیامین نتانیاهو، بنی گانتز، رئووین ریولین (رئیس رژیم صهیونیستی) و دونالد ترامپ به جایی رسیده که قرار شده  گانتز به عنوان رئیس کنست انتخاب شود و چندی بعد در سپتامبر بحث به عنوان نخست‌وزیر زمام امور را در دست بگیرد که البته فکر می‌کنم سناریوی دیگری در جریان باشد.

هانی‌زاده افزود: گانتز گفته بود که حاضر نیست زیر دست نتانیاهو کار کند چون او به دلیل دارا بودن پرونده‌های مالی و فسادهای اداری با محاکمه روبه‌رو است و همین موضوع بحث عبور از نتانیاهو را مطرح کرده بود. از جهتی دیگر در پی شیوع ویروس کرونا که حدود دو هزار و ۶۰۰ نفر را در اراضی اشغالی آلوده کرده، این دو رهبر برای کنار گذاشتن کشمکش سیاسی و مقابله با شیوع بیماری تحت فشار بودند و به نظرم انتخاب گانتز به عنوان رئیس کنست تا ماه سپتامبر (شهریور ۱۳۹۹) تنها یک سناریو برای آرام‌سازی نسبی فضای عمومی اسرائیل است و به احتمال زیاد زمزمه‌های چهارمین دور انتخابات زودهنگام کنست بعد از شهریورماه به گوش خواهد رسید؛ چراکه اعضای حزب لیکود و جریان‌های همسو با بنیامین نتانیاهو از جمله نمایندگانی بودند که به رهبر جریان مخالف (بنی گانتز) برای ریاست پارلمان رای دادند که وی نهایتاً با ۷۴ رای موافق و ۱۸ رای مخالف به ریاست کنست برگزیده شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از اعلام نتایج انتخابات دور سوم کنست، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو دارای بیشترین کرسی‌ شد، اما گانتز از حمایت گسترده‌تری در پارلمان برای تشکیل دولت جدید برخوردار بود. این در حالیست که احزاب عربی با ۱۵ کرسی نسبت به ائتلاف با بنی گانتز چراغ سبز نشان داده بودند اما به هر ترتیب چرخش گانتز و انتخابش به عنوان رئیس پارلمان اسرائیل باعث شد تا نتانیاهو شش ماه دیگر (و شاید بیستر) به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کار خود ادامه دهد. از منظری دیگر باید متوجه باشید که اسرائیل به دنبال آن است تا ببیند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده چه می‌شود. درست است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود اما واقعیت این است که اسرائیل همچنان «جو بایدن» را مهره خطرناک در برابر ترامپ می‌داند. از جهتی دیگر مساله کرونا و تاثیرش بر اقتصاد ایالات متحده یکی از موضوعاتی است که سیاستمداران اسرائیل (خصوصاً نتانیاهو) به شدت از آن نگران هستند و بدین دلیل است که می‌گویم احتمال برگزاری دور چهارم انتخابات کنست وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز