خبرگزاری کار ایران

معارض سعودی در گفت‌وگو با ایلنا:

بن‌سلمان در تلاش برای استفاده حداکثری از حضور ترامپ، برای پادشاهی تا پیش از ماه نوامبر است / در صورت غلبه ولیعهد بر قدرت، سقوط آل‌‌سعود حتمی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۲۳۱

معارض سعودی تأکید کرد: ولیعهد سعودی که با مصرف کوکائین با خود و با حبس شاهزاده‌ها با خانواده خود دشمنی کرده و با کشتار، زندانی کردن و اخذ مالیات‌های سنگین با مردم خود دشمنی کرده و با محاصره همسایگان و توطئه علیه آنها، با آنها دشمنی کرده و نیز مسائل امت اسلامی و در راس همه مسئله فلسطین را رها کرده است، نمی‌تواند رهبر عربستان باشد.

«حمزه الکنانی» چهره معارض سعودی در ایالات متحده در تحلیل و بازخوانی موج بازداشت‌های اخیر در عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: هدف محمد بن سلمان از بازداشت‌های اخیر در عربستان و داخل خاندان حکومتی مقدمه‌چینی برای پادشاهی و رهایی از موانع احتمالی در این مسیر بوده که مهم‌ترین این موانع دو نفر هستند.

کنانی گفت: مانع اول محمد بن نایف، ولیعهد پیشین است که دوستداران و طرفدارانی دارد و محمد بن سلمان با کودتا، مقام ولیعهدی را از او برای خود سلب و وی را از تمام پست‌هایی که داشت، برکنار کرد. همچنین بن نایف را از سفر، منع و تمام امتیازات مالی او را لغو کرد؛ از این رو اکنون از انتقام او در هراس است.

وی در ادامه افزود: مانع دوم، «احمد بن عبدالعزیز» فرزند موسس حکومت سعودی و برادر تنی ملک سلمان و عموی محمد بن سلمان است که با ولی‌عهدی بن سلمان مخالف بود و پس از آن به مدت بیش از پنج ماه مجبور به سفر به انگلیس شد و با تضمین امنیت انگلیس و آمریکا برای وی، به عربستان بازگشت. این شاهزاده سعودی برادر کوچک ملک سلمان و یکی از سه عضو هیئت بیعت و مسئول انتخاب پادشاه و ولی‌عهد است که با ولی‌عهدی محمد بن سلمان مخالفت کردند و همچنان مخالف او هستند.

این معارض سعودی در ادامه گفت: گروه‌های نظامی بزرگی طرفدار احمد بن عبدالعزیز هستند که شخص وی در دوره ۴۰ سال فعالیتش به عنوان معاون وزیر امور خارجه آنها را تاسیس کرده است. همچنین تعدادی از شاهزاده‌ها به ویژه فرزندان شاهزاده نایف با سکوت و ترس، سیاست‌های محمد بن سلمان را رد می‌کنند و نیز قبایل بدوی طرفدار شاهزاده احمد هستند و او روابط بسیار خوبی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، انگلیس و آمریکا دارد.

وی تأکید کرد: شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، شاهزاده نایف که فوت شده، شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز و فرزندان آنها و نیز تعدادی از امرای بزرگ حاضر در هیئت بیعت که برای مشاوره و تعیین پادشاه و ولی‌عهد او تاسیس شده از مخالفان سیاست‌های محمد بن سلمان بودند.

کنانی در ادامه گفت: احمد بن عبدالعزیز طرفدار سیاست صلح‌آمیز و سازش‌کاری دینی با مردم در داخل و سیاست واقع‌بینانه و روابط مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک در سیاست خارجی به ویژه در قبال ترکیه، ایران و کشورهای همسایه است. این نه از آن جهت است که آل سعود دین، ملت و سازش‌کاری با مردم را دوست دارند، بلکه از آن جهت که احمد بن عبدالعزیز از نسلی است که معتقدند نزدیکی به مردم و احترام به دین موجب می شود تا تمام تصیمات خود علیه آنها را به بهانه اطاعت از ولی امر و وحدت مسلمانان اجرایی کنند. همچنین از آن جهت لباس دین برتن دارند تا از این طریق مدت حکومت خود را طولانی‌تر کرده و به قدرت خود مشروعیت بخشند نه آنکه طرفدار اسلام و مسائل اسلامی باشند.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف بن سلمان در بازداشت‌های اخیر تلاش پیشاپیش برای تضمین موافقت هیئت بیعت با پادشاهی او و تحویل زمام امور به دست وی در زمان تعیین پادشاه جدید است. هیئت بیعت، متشکل از اعضای خانواده تمام فرزندان ملک عبدالعزیز موسس آل سعود بوده و تعدادشان ۳۴ نفر است که وظیفه متحد کردن تمام شاهزاده‌ها و حمایت از پادشاه جدید را برعهده دارند.

این معارض سعودی در ادامه تأکید کرد: همچنین محمد بن سلمان به دنبال آن است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقدمات پادشاهی خود را فراهم کرده باشد؛ زیرا بیم آن دارد که در صورت شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات، جایگاهش تضعیف شود. بن سلمان در تمام امور مربوط به جنگ نفت از ترامپ اطاعت کرده و در این بین مردم عربستان بزرگ‌ترین زیان را دیده و آمریکا و ترامپ بزرگ‌ترین بهره اقتصادی و انتخاباتی را برده‌اند.

کنانی گفت: معتقد هستم که بن سلمان با این بازداشت‌ها تلاش می‌کند تا از فرصت وجود ترامپ، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید» ولیعهد أبوظبی استفاده کند و پیش از نشست گروه ۲۰ که قرار است ماه نوامبر آتی در ریاض برگزار شود، به پادشاهی برسد. 

وی تأکید کرد که بن سلمان منتظر مرگ پدر خود نخواهد ماند، زیرا معتقد است وجود پدرش مشروعیت بیشتری به وی می‌بخشد و با مرگ پدر دستیابی به پادشاهی برایش سخت خواهد شد. او می‌خواهد از نشست گروه ۲۰ به عنوان تریبونی برای اعلام پادشاهی خود استفاده و پدرش را به کناره‌گیری از قدرت وادار کند. 

کنانی گفت: متاسفانه این دوره، یک دوره طلایی برای تمام کشورهایی است که به دنبال نفوذ در عربستان است؛ عربستانی که از نظر سیاسی متشنج است، رهبری حقیقی که همه را به طور متحدانه در کنار یکدیگر جمع کند، ندارد. محمد بن سلمان که با مصرف کوکائین با خود و با حبس شاهزاده‌ها با خانواده خود دشمنی کرده و با کشتار، زندانی کردن و اخذ مالیات‌های سنگین با مردم خود دشمنی کرده و با محاصره همسایگان و توطئه علیه آنها، با آنها دشمنی کرده و نیز مسائل امت اسلامی و در راس همه مسئله فلسطین را رها کرده است، نمی‌تواند رهبر عربستان باشد.

این معارض سعودی افزود: معتقد هستم که اگر محمد بن سلمان به پادشاهی برسد، اختلافات و شکاف‌ها گسترش خواهد یافت و جوش و خروشی داخل خاندان سعودی شکل خواهد گرفت و روزهای بسیار دشواری پیش روی عربستان خواهد بود. روزهای پرخطری که طی آن آمار جنایت افزایش می‌یابد، صدای مخالفان بلند خواهد شد و خروش مردمی در هر لحظه قابل انتظار است.

وی در پایان، درباره گمانه زنی‌ها در خصوص سقوط قریب‌الوقع پادشاهی سعودی گفت: این امر در صورت غلبه بن سلمان بر قدرت قطعی است. به موج بازداشت‌هایی که از سیاست‌های فعلی او ایجاد شده، است بنگرید. حال تصور کنید اگر او بخواهد پاشاه شود و یا پس از آنکه پادشاه شد، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز