خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

نقشه‌برداری اسرائیل از کرانه باختری رود اردن ۴ دلیل استراتژیک دارد/ نتانیاهو برای کسب آراء، جلب نظر تندروها را در دستور کار دارد/ انتفاضه جدید در راه است

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۸۸۷

کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین گفت: کرانه غربی رود اردن از منظر امنیتی، کشاورزی و حتی منابع آبی برای اسرائیل حیاتی است و تنها گزینه برای خروج از بحران مسکن به شمار می‌رود.

«سیدمحمد جعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در تشریح دلایل آغاز نقشه‌برداری رژیم صهیونیستی از کرانه باختری رود اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شروع نقشه‌برداری از دره اردن توسط رژیم صهیونیستی در راستای الحاق این منطقه و کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته است. باید متوجه باشیم که از کرانه باختری در پروژه صهیونیست‌ها به عنوان سرزمین «دولت یهود» نام برده شده است و دولت اسرائیل این قضیه را تا الحاق پیش خواهد برد. به عبارتی دیگر الحاق کرانه غربی رود اردن را باید بخشی از ادبیات سیاسی صهیونیست‌ها دانست که در وضعیت فعلی نقشه‌برداری از این منطقه دقیقاً در همین راستا انجام می‌شود. نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه کرد این است که نتانیاهو در آستانه انتخابات کنست قرار دارد و برای پیروزی در این مسیر به دنبال آن است تا طیف زیادی از راست‌گراهای افراطی را به لیکود متصل کند؛ لذا اگر او بخواهد آرای بیشتری را کسب کند باید یک موضوع بسیار حساس و سرزمینی را در دستور کار قرار دهد که بحث الحاق کرانه باختری یکی از این مسائل است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که اسرائیل بحث کرانه باختری را در دستور کار قرار گذاشته بحران مسکن است. این مسئله نه تنها در زمان نتانیاهو بلکه در زمان نخست‌‌وزیرهای قبلی این رژیم هم مطرح بوده است؛ به همین دلیل تنها جایی که می‌توان از آن برای رفع این مشکل استفاده کرد کرانه باختری است. از این رو اگر به مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها از روز اول تاکنون نگاه کنیم می‌بینیم که آنها به هیچ وجه در مورد شهرک‌سازی و پروژه الحاق کرانه باختری کوتاه نیامدند و همیشه این مساله را در دستور کار قرار داده بودند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که نه تنها نقشه‌برداری از دره اردن در دستور کار اسرائیل قرار گرفته است بلکه چشم تل‌آویو دقیقاً به این منطقه دوخته شده است که دلایل بسیار زیادی دارد.

رضوی افزود: نخستین دلیلِ اهمیت غور اردن، بحث زمین‌های حاصلخیز این منطقه است. اسرائیلی‌ها نگاه ویژه‌ای به زمین‌های کشاورزی این منطقه دارند و تسلط بر این منطقه می‌تواند کشاورزی اسرائیل را ارتقاء دهد و صادرات آن را وارد یک فرایند جدید کند. دلیل دوم، بحث منابع آبی موجود در دره اردن است. باید متوجه باشیم که نیمی از منابع آبی کرانه باختری در این منطقه قرار دارد و این در حالی است که اسرائیل به شدت با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است. تا جایی که حتی منابع آبی سرزمین‌های ۱۹۴۸ هم نمی‌تواند کفاف نیاز آبی اسرائیلی‌ها را بدهد. به همین دلیل این منطقه از نظر منابع بسیار بااهمیت است. دلیل سوم این است که دره اردن یک منطقه مرزی به حساب می‌آید که با اردن در ارتباط بوده و به همین دلیل تشدید امنیت در این منطقه در دستور کار اردن قرار داده شده است. لذا مواردی که ذکر شد، به علاوه اهمیت این منطقه باعث شده تا اسرائیل نقشه‌برداری از دره اردن را در دستور کار خود قرار بدهد.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: یکی دیگر از دلایلی که اسرائیل به دنبال آن است تا کرانه باختری رود اردن را به سرزمین‌های خود منضم کند، بحث افزایش عملیات‌های مقاومت فلسطین است. آنها به هر ترتیب به دنبال آن هستند تا این تهدید را از خود دور کنند و بتوانند یک امنیت پیرامونی برای خود به وجود بیاورند. به همین ترتیب از ۱۹۶۷ تاکنون شاهد آن بودیم که اسرائیلی‌ها برای هدف قرار دادن فلسطین سناریوهای زیادی را در دستور کار قرار دادند که الحاق دره اردن هم یکی از آنها به حساب می‌آید. در این رابطه سه سطح دیدگاه در مورد کرانه باختری وجود دارد. در سطح اول مخالفت مقاومت، ایران و تا حدودی مالزی را شاهد هستیم و در سطح دوم شاهد مخالفت اتحادیه اروپا در خصوص الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هستیم؛ چراکه اروپایی‌ها معتقدند طرح فعلی معامله قرن با مدل ابتدایی آن بسیار متفاوت است و از سوی دیگر آنها کرانه‌های باختری را متعلق به فلسطینی‌ها می‌دانند.

وی در پایان تصریح کرد: دیدگاه سوم بحث همسایگان و همچنین هم‌‌پیمانان اسرائیل به میان می‌آید؛ به گونه‌ای که بسیاری از کشورهای اروپایی و دولت‌های عربی در مورد الحاق کرانه باختری و حتی شروع نقشه‌برداری‌های آن مخالفتی از خود صورت نمی‌دهند و چند روز پیش هم در مورد این مسئله یک موضع‌گیری کاملاً گذرایی را صورت دادند. از سوی دیگر باید متوجه باشیم که این مواضع چه به نفع اسرائیل باشد و چه به ضرر آن، خروجی خاصی نخواهد داشت؛ چراکه اصالتاً کشورهای منطقه در مورد طرح معامله قرن بسیار منفعل رفتار کرده‌اند. در این میان مسئولان برخی کشورهای اروپایی و حتی برخی از طیف‌های داخل اسرائیل در مورد آغاز نقشه‌برداری از کرانه باختری به نتانیاهو و تیمش هشدار دادند و اعلام کردند که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک موج جدیدی از انتفاضه شکل خواهد گرفت. بنابراین خروجی این مسئله بدون تردید به ضرر فلسطینیان خواهد بود و طبعات آن می‌تواند یک بحران داخلی را کلید بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز