خبرگزاری کار ایران

پمپئو:

قطعات پازل برای ترور سردار سلیمانی به ترامپ داده شد/ دپارتمان ویزا مسئول صدور روادید ظریف است

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۸۷۲

وزیر خارجه بناست در جمع خبرنگاران سخنرانی کند.

به گزارش ایلنا، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه، امروز -‌سه‌شنبه- در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به مردم استرالیا برای رویدادهای اخیر تسلیت می‌گویم که موجب از دست رفتن سرمایه‌های آنان شد. مردم آمریکا در دعاهای خود آنها را به یاد دارند آتش نشانان آمریکایی در اطفای حریق در استرالیا کمک می‌کنند.

وی افزود: در داخل وزارت خارجه، آقای  دو هنینگ را در دپارتمان هنگ کنگ منصوب کردیم ما معتقدیم حزب کمونیست چین باید باید به بیانیه گذشته خود پایبند باشند و به مفاد آن احترام بگذارد، باید به خودمختاری هنگ کنگ احترام گذاشته شود.

پمپئو مدعی شد: درگیری‌های افغانستان نیاز به توجه دارد، دخالت ایران در این زمینه مانع از جلوگیری از این درگیری‌ها شده است چون ایران از اجماع جهانی برای پیوستن به صلح خودداری کرده است و نه تنها از شبه نظامیان حمایت می‌کند بلکه با طالبان و حقانی در ارتباط است و این به ضرر صلح در افغانستان است.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: «در ونزوئلا می‌خواهم به خوان گوایدو برای انتخاب به‌عنوان رئیس پارلمان تبریک بگویم. این انتخاب مشروع بود. در ونزوئلا شاهد آن بودیم که سرکوب نمی‌تواند مانع از رسیدن مردم به آزادی شود. تمامی احزاب ونزوئلا نیز از گوایدو حمایت کرده و ما نیز از وی حمایت می‌کنیم. ما از مردم ونزوئلا حمایت می‌کنیم. وزارت خارجه برای صلح و دموکراسی در نیم‌کره غربی تلاش بسیاری کرده است.

وی افزود: از شورای نمایندگان بحرین برای بیانیه اخیراشان تقدیر می‌کنم. آن‌ها از شرایط مسلیمانان اویغور در چین ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان بیان کرده‌‌اند که در سین کیانگ حقوق بشر نقض می‌شود. سازمان کنفرانس اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس نیز این جنگ چین علیه مذاهب را تقبیح کرده‌اند.

پمپئو گفت: با اعضای اتحادیه اروپا در کاخ سفید ملاقات خواهیم کرد. ما هر شش بار چنین نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم، اهمیت این‌بار این است که درباره ایران بناست حرف بزنیم. مطمئنیم که بحث‌های ایران و عراق و همچنین کره شمالی و سوریه نیز سخن به میان آورده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل افزایش تنش ها با ایران از رفتن به سنا منصرف شده است، گفت: نه هیچ ربطی ندارد، تا وقتی ترامپ به من علاقه دارد در خدمتش هستم، نمی توانید من را به ثابت قدم نبودن متهم کنید .

پمپئو درباه عدم صدور ویزا برای ظریف جهت سفر به نیویورک عنوان کرد: در‌باره ویزا ما اظهارنظر نمی‌کنیم دپارتمان ویزا در این مورد کار می‌کند. ما به تعهدات خود در چارچوب پروتکل سازمان ملل متعهد بودیم و این کار را این بار هم خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اقدام این کشور در ترور سردار سلیمانی مدعی شد: هر وقت ترامپ تصمیمی با این اهمیت می‌گیرد قطعات پازل به او داده می‌شود و این مشورت‌ها او بهترین تصمیم را می‌گیرد.

وی در اظهاراتی بی‌شرمانه مدعی شد: می‌توانستیم ببینم نه فقط نابودی سوریه و لبانان و عراق و نقض حاکمیت کشورها کار سلیمانی بود بلکه او به کمپین تروریسم خود در منطقه ادامه می‌داد که در دسامبر به مرگ یک آمریکایی انجامید. در نهایت به فعالیت خود علیه این شخص اضافه کردیم او داشت شبکه‌ای از تروریست‌ها را کنار هم می‌چید ترامپ با این کار یک تصمیم مشروع و قانونی و مناسب گرفت.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفته بود که سردار سلیمانی به دنبال انجام ماموریت دیپلماتیک در عراق بود و ترور وی، تروریسم دولتی است، مدعی شد که آمریکا چنین ماموریتی را باور ندارد و این پروپاگاندای ایران است.

وی همچنین درباره مواضع ترامپ در خصوص حمله به مواضع فرهنگی ایران، گفت که همانطور که پیش از این در روز یکشنبه تاکید کرده‌ام، ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این اقدام در چارچوب قانون باشد.

پمپئو در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ترور سردار سلیمانی مدعی شد: هرگز در دولت کنونی ما چنین عملیاتی بدون جنبه‌های کامل و جامع صورت نگرفته است. تمامی ابعاد قبل از انجام عملیات در اختیار رئیس‌جمهوری قرار گرفته است، اما در این مورد مشخص حرفی ندارم.

وی افزود: دامنه فشار سیاست حداکثری یک مؤلفه دیپلماتیک دارد یک مولفه اقتصادی و یک مولفه سیاسی. ما از ۲۰۱۶ با انرژی و استمرار زیاد، این سیاست‌ها را پی گرفته‌ایم. ما در این زمینه به شرکای خود نیز متکی بوده‌ایم. الان شاهد آن هستیم که ناپایداری خاورمیانه متکی بر ایران است. ما تلاش کرده‌ایم جمهوری اسلامی را منزوی کنیم. صدها تحریم را علیه ایران وضع کرده‌ایم و آن‌ها نمی‌دانند که چگونه سال ۲۰۲۰ را رد کنند. مولفه امنیتی این فشار حداکثری را نیز شاهد بوده‌اید. ما با هم‌پیمانان خود مشورت کرده‌ایم. از منظر تاکتیکی شاهد آن بودیم که چگونه پاسخ ایران را دادیم.

پمپئو گفت: رئیس‌جمهور ترامپ بسیار صریح گفت که خطرهایی در راه است اما ما به آن‌ها آگاهیم و آمادگی‌های لازم را انجام داده‌ایم و به اقدام‌های ایران پاسخ خواهیم داد. این پیام ما به ایران است که بار دیگر جان آمریکایی‌ها را به خطر نیندازد. این اولویت ویژه ماست. استراتژی ما حفظ جان آمریکایی‌ها است.

وی افزود که ترامپ به صراحت در فلوریدا گفت که ما عمیقا نسبت به خطرات آگاه هستیم و اگر ایرانی‌ها تصمیم بدی بگیرند، به آنها پاسخ می‌دهیم. همه صحبت ما، حفظ امنیت آمریکایی‌ها است.

پمپئو در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص به حمله به پایگاه‌‌های فرهنگی ایران حمله می‌‌کند، گفت که ما هر اقدامی که انجام می‌دهیم در چارچوب قانون و همسو با قوانین بین‌المللی خواهد بود.

وی در سخنانی مضحک مدعی شد که دشمنی با فرهنگ از داخل آمریکا نمی‌آید و این حاکمان ایران هستند که به فرهنگ خود بیشترین آسیب را می‌رسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز