خبرگزاری کار ایران

جهان در سالی که گذشت؛ نگاهی به تحولات آمریکا

استاد کالج پن‌استیت؛ ترامپ به زیر پا گذاشتن توافق‌های بین‌المللی علاقه دارد/ سنگر رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۹ تضعیف شد

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۴۰۱

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در کالج پن‌استیت گفت: یکی از نکات مهم در سیاست داخلی آمریکا در سالی که گذشت، تشدید اختلاف‌ها میان دموکرات‌‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره بر سر مسائل مختلف بود.

به گزارش ایلنا، «برت مونرو» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در کالج پن‌استیت است. 

برت مونرو با اشاره به رویدادهای مهم در سیاست آمریکا در سال ۲۰۱۹ به خبرنگار ایلنا گفت: یکی از نکات مهم در سیاست داخلی آمریکا در سالی که گذشت، تشدید اختلاف میان دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه بود. دموکرات‌های مجلس وعده کرده بودند که مانع بسیاری از اقدام‌های ترامپ شوند و چنین هم کردند. نمونه‌اش اختلاف بر سر بودجه دیوار مرزی با مکریک، تعطیلی دولت و به درازا کشیدن آن تا اواخر ژانویه ۲۰۱۹ بود؛ امری که بدل به طولانی‌ترین تعطیلی در تاریخ آمریکا شد. این در حالی است که سلطه حزب جمهوری‌‌خواه بر سنا بیشتر شد و دموکرات‌ها همچنان در اقلیت ماندند. 

وی افزود: ادامه نبرد تجاری با چین از دیگر رویدادهای تاثیرگذار در سیاست آمریکا بود. جرقه افزایش تنش‌ها را البته حکم وزارت دادگستری درباره شرکت هوآوی و تحریم آن زد. آمریکا و چین تعرفه‌ها بر واردات کالا از یکدیگر را افزایش دادند و بازار جهانی را به آشوب کشیدند. اما تنش‌های آمریکا با کشورهای جهان به اینجا ختم نشد و در ماه فوریه ترامپ اعلام کرد که از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج خواهد شد. امری که واکنش شدید جامعه جهانی و همچنین روسیه را به دنبال داشت و مُهری دیگر بر علاقه ترامپ مبنی بر زیر پا گذاشتن پیمان‌های بین‌المللی زد. در همین ماه بود که شماری از سیاستمداران مخالف ترامپ از جمله «برنی سندرز»، سناتور ایالت ورمانت، نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۲۰ اعلام و در برابر رئیس‌جمهور صف‌آرایی کردند. اوضاع اما به اینجا ختم نشد و سنگر ترامپ با اظهارات «مایکل کوهن» وکیل پیشینش، در برابر کنگره و ماجرای افشای ایمیل‌های کمپین دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ بار دیگر ضرباتی را متحمل شد. 

استاد کالج پن‌استیت؛ ترامپ به زیر پا گذاشتن توافق‌های بین‌المللی علاقه دارد/ سنگر رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۹ تضعیف شد

این پژوهشگر در ادامه عنوان کرد: یکی از نکات بسیار مهم در سال ۲۰۱۹، دیدار تاریخی ترامپ با «کیم جونگ‌اون»، رهبر کرهشمالی بود. ترامپ البته یک بار دیگر نیز با رهبر کره‌شمالی در مرز با کره جنوبی دیدار کرد. این دیدارها البته هیچ نتیجه ملموسی تا به حال به دنبال نداشته است و اکنون شاهد وخیم‌تر شدن روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ هستیم. یکی از ضرباتی که به ترامپ زده شد و به نظر من تاثیر ارزنده‌ای داشت حکم دادگاه نیویورک مبنی بر لغو محرمانه بودن اظهارنامه مالیاتی‌ او بود. این شکستی بود برای تمامی تلاش‌های ترامپ در رابطه با پنهان نگاه داشتن اظهارنامه مالیاتی‌اش. 

وی در ادامه گفت: از دیگر نکات مهم سال ۲۰۱۹ برای آمریکا می‌توان به ارائه گزارش «رابرت مولر»، مامور ویژه پرونده دست داشتن روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، اشاره کرد. گزارش مولر البته آنچنان که دموکرات‌ها انتظار داشتند نتوانست بنیان قدرت کاخ سفید را تضعیف کند، اما نمی‌توان گفت که این عمل هیچ تاثیری هم نداشت. با این حال، ترامپ توانست با اعلام شکست گروهک تروریستی داعش در سوریه توجه‌ها را از بحران در داخل دور کند. 

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: با این حال، نمی‌توان واقعیت را نادیده گرفت، میزان محبوبیت ترامپ در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. در ادامه، دولت آمریکا از توافق تجاری با کانادا و مکزیک پرده برداشت؛ امری که سبب شد ایالات متحده متحدی خاموش در جنوب پیدا کند. مکزیک با فشارهای آمریکا توافق کرد که از ورود پناهجویان به این کشور خودداری کند و ترامپ نیز در واکنش تعرفه‌های اعمال‌شده علیه مکزیک را لغو کرد. افزایش تنش‌ها با ایران و اعزام نیرو به خاورمیانه تهدید جنگ و درگیری خون‌بار را بسیار بالا برد، اما خوشبختانه هیچ یک از دو طرف علاقه‌ای به بالا بردن سطح اختلاف‌ها نداشت! با این همه، ایجاد ائتلاف دریایی در تنگه هرمز و وقایع آرامکو همچنان احتمال درگیری یا مقابله سطحی را بالا نگاه داشته است. 

استاد کالج پن‌استیت؛ ترامپ به زیر پا گذاشتن توافق‌های بین‌المللی علاقه دارد/ سنگر رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۹ تضعیف شد

وی در ادامه افزود: شاید یکی از نکات مهم در سیاست آمریکا در سال ۲۰۱۹، درگیری و مقابله مداوم ترامپ با دموکرات‌های مجلس نمایندگان بود. به نظر من، شاید اگر دو طرف این انرژی را صرف مشکلات حقیقی کشور می‌کردند، اوضاع برای بسیاری بهتر می‌شد. اما انتشار متن مکالمه ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین و با بالا گرفتن زمزمه‌های استیضاح، ترامپ بخش عظیمی از انرژی خود را صرف مقابله با این اقدام‌ها کرد. به‌رغم تلاش‌های رئیس‌جمهوری آمریکا، فرآیند استیضاح او در مجلس کلید خورد. پس از شهادت سیاستمداران گوناگون، مجلس نمایندگان تایید کرد که ترامپ استیضاح خواهد شد و این البته اوضاع را بیش از گذشته پیچیده کرد، چراکه حال این سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان است که باید در دادگاهی ترامپ را استیضاح کند.

این استاد دانشگاه گفت: به‌نظر می‌رسد که نیمه دوم سال ۲۰۱۹، سال سختی برای ترامپ بود؛ این را هم باید اضافه کرد که اخراج «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا، خود نشان از تضعیف سنگر ترامپ و تزلزل آن دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز