خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد اصلاحات در عربستان همزمان با اعلام احکام پرونده خاشقجی/سناریوی بن‌سلمان برای تطهیر چهره ریاض در افکار عمومی

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۴۵۸

کاردار پیشین ایران در عربستان گفت: ولیعهد عربستان به خوبی می داند که اسنادی دال بر دست داشتن او در قتل روزنامه‌نگار منتقد این کشور وجود دارد و ازحالا با اهرم اصلاحات به دنبال تطهیر چهره خود است.

«احمد دستمالچیان» کاردار پیشین ایران در عربستان با اشاره به دلایل به راه افتادن موج جدید اصلاحات در عربستان همزمان با انتشار احکام پرونده خاشقجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بن سلمان به دلیل اینکه مستقیما در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی دست داشت به دنبال این بود تا بتواند پرونده مذکور را به هر ترتیبی که شده از دایره تحولات بین‌المللی خارج کند و آن را به یک موضوع داخلی تبدیل کند. در این راستا از زمان قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان واقع در استانبول تا به امروز شاهد واکنش‌های بسیار زیادی از سوی همکاران وی در روزنامه واشنگتن پست و همچنین نهادهای حقوق بشری بودیم که نشان می‌دهد این پرونده آبروی خاندان آل سعود در عرصه بین‌المللی را خدشه‌دار کرده است. این در حالی است که اسناد و مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ولیعهد عربستان دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را داده اما در نهایت شاهد آن هستیم که اخیراً آرایی که از سوی دستگاه قضایی عربستان منتشر شده مهره‌های اصلی این پرونده را تبرئه کرده است.

وی ادامه داد: در راستای این وضعیت، چندی پیش رئیس جمهوری ترکیه یک فایل صوتی مهم را به قدرت‌های بزرگ جهان و سرویس‌های اطلاعاتی آنها ارائه داده که گفته شده ولیعهد سعودی در این فایل پس از قتل خاشقچی به قاتلان وی در استانبول تبریک می‌گوید. از این منظر مجدداً شاهد آن هستیم که آنکارا وارد صحنه و تقابل با سعودی‌ها شده و در حال میدان‌داری در پرونده خاشقجی علیه ریاض است. به همین دلیل شاهد آن هستیم که حتی پس از اعلام احکام قضایی از سوی دادگاه عالی عربستان همچنان واکنش‌های بین‌المللی به قوت خود ادامه دارد که نشان می‌دهد سعودی‌ها برای بایکوت این وضعیت، به صورت دیگر دست به کار شده‌اند. یکی از اتفاق‌هایی که در همین زمان رخ داد مطرح شدن مجدد طرح اصلاحات عربستان سعودی است؛ به گونه‌ای که سعودی‌ها قصد دارند فضای فعلی را از این طریق به نفع حاکمیت و حتی متهمان پرونده خاشقجی رقم بزنند.

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه سعودی‌ها با استفاده از ابزارهای بین‌المللی قصد دارند محیط و افکار عمومی را به نفع خود تغییر داده و مهندسی کنند، گفت: در این راستا بحث نشست ۲۰ مجدداً قوت گرفته و حتی یک سری دیگر از اصلاحات در ساختارسیاسی، اقتصادی و اجتماعی عربستان نسبت به گذشته برجسته‌تر شده است. تمام این اقدام‌ها نشان می‌دهند که ریاض به دنبال مدیریت افکار عمومی عربستان و همچنین پدافند رسانه‌ای علیه غرب است؛ تا جایی که اخیراً دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی عربستان قابل قبول نیست و باید به این پرونده به صورت مجزا و بدون هر گونه وابستگی رسیدگی شود. تمام این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که سعودی‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند به هر طریقی که شده فضا را به نفع خود سازماندهی کنند. به عنوان مثال، همین چند روز پیش خبر بازداشت چند زن سعودی در عربستان به دلیل رعایت نکردن حجاب منتشر شد اما کمی بعد رسانه‌های خبر آزادی آنها را منعکس کردند تا بگویند اوضاع در عربستان کاملاً عادی و روشنفکرانه است.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری بر این عقیده‌اند که پرونده خاشقجی با گذشت بیش از یک سال هیچ جذابیتی برای رسانه‌ها، نهادهای حقوق بشری و همچنین کشورهای مدعی حقوق بشر ندارند اما اقدامات ترکیه به خوبی نشان می‌دهد که این پرونده همچنان جذابیت خود را برای پیگیری‌ها همچنان دارا است. از منظری دیگر سازمان ملل مجدداً وارد این پرونده شده و حتی دخالت ایالات متحده در این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که این پرونده همچنان باز است و احتمال دارد مسائل دیگری هم مطرح شود؛ چراکه آمریکا از این موضوع برای اعمال فشار بر عربستان و دریافت هزینه‌های نظامی هنگفت استفاده می‌کند. به هر ترتیب آنچه سعودی‌ها پس از صدور احکام قضایی در مورد پرونده خاشقجی دنبال خواهند کرد مقابله با انتقادهای جامعه ملل و همچنین مهندسی اوضاع و حتی باج‌دهی به رسانه‌ها، نهادها و کشورهای منتقد خواهد بود. این در حالی است که ولیعهد عربستان مجدداً بحث اصلاحات را مطرح می‌کند تا بتواند از این طریق چهره خود را تطهیر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز