خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تلاش برای لغو انتخابات درون‌حزبی لیکود توسط نتانیاهو/ سناریوهای نخست‌وزیر اسرائیل برای دور سوم انتخابات

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۹۹۲

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال ابقاء خود در لیکود است اما نظرسنجی‌ها حکایت از کاهش محبوبیت وی دارند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل در تشریح دلایل تلاش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای لغو انتخابات درون‌حزبی لیکود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات درون‌‌حزبی حزب لیکود حدود یک سال و نیم پیش اتفاق افتاد و از حیث زمانی باید بگوییم که برگزاری انتخابات مجدد آن هیچ توجیه خاصی ندارد اما اینکه بنیامین نتانیاهو در ابتدا با برگزاری انتخابات درون‌‌حزبی لیکود موافقت می‌کند و کمی بعد ساز مخالف می‌زند، نشان می‌دهد که وی به دنبال تطهیر چهره خود از طریق استمرار حضورش در این حزب است. برای تحلیل دقیق‌تر این موضوع باید متوجه بود که نتانیاهو دچار افول سیاسی شده و هم‌اکنون در صدد است تا این ماجرا را به نوعی به نفع خود مدیریت کند. دلایل افول او حول دو محور اصلی می‌گردد؛ چراکه این دو مساله موجب شده تا محبوبیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: اولین دلیل که موجب کاهش محبوبیت نتانیاهو شده این است که او در دو انتخابات سراسری اخیر حضور داشت اما نتوانست موفقیت چشمگیر به دست بیاورد و حتی نتایج انتخابات‌ آن‌گونه که او انتظار داشت از آب در نیامد. به عنوان مثال در دور اول انتخابات که در ماه آوریل برگزار شد، نتانیاهو ۳۶ کرسی و در انتخابات دوم که سپتامبر برگزار شد، ۳۲ کرسی را کسب کرد. به همین جهت کاملاً مشهود است که ریزش پلکانی آرای او افول سیاسی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نمایان می‌کند. مساله دوم این است که نظرسنجی‌ها به خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو در آستانه انتخابات سوم با کاهش اقبال عمومی روبه‌رو است. اغلب نظرسنجی‌هایی که منتشر شده نشان می‌دهد که «گیدئون سعر» روز به روز در حال نزدیک شدن به نتانیاهو است اما آرای او در حزب لیکود همچنان بالا است. این دو مولفه به خوبی نشان می‌دهد که اعتبار سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل تا حد زیادی دچار اخلال و تغییر‌های اساسی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه نتانیاهو به دنبال ابقاء خود در لیکود برای پیاده کردن سناریوی خود در اسرائیل است، گفت: دلیل اصلی مخالفت نتانیاهو با برگزاری انتخابات درون‌حزبی لیکود به نوعی فرار از وضعیت وخیمی است که احتمال دارد برای وی رقم بخورد. نتانیاهو به خوبی می‌داند که اگر از ریاست حزب لیکود کنار برود باید تنها به عنوان یک عضو عادی باید وارد کنست شود و حتی احتمال دارد او از نامزدی حزب لیکود در انتخابات سراسری سوم به صورت علنی کنار گذاشته شود. به همین دلیل شاهد آن هستیم که انتخابات درون‌حزبی لیکود کاملاً با مخالفت وی مواجه شد. این در حالی است که حدود دو ماه دیگر سومین انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی برگزار خواهد شد و چالش‌های زیادی نتانیاهو و تل‌آویو را تهدید می‌کند.

رضوی افزود: باید توجه داشته باشیم که نتانیاهو از سال ۲۰۱۵ خود را به عنوان ناجی امنیت اسرائیل به افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی معرفی کرد؛ چراکه اسرائیل اصالتاً مشکلات امنیتی زیادی دارد و تمام استراتژی‌های آنها حول محور امنیت می‌گردد. به همین جهت در زمان باقی مانده تا انتخابات سوم، او بحث امنیت را برجسته خواهد کرد تا بتواند افکار عمومی را از این طریق به نفع خود مهندسی کند. دومین مساله‌ای که نتانیاهو با کمک ترامپ برای انتخابات دور سوم در دستور کار قرار خواهند داد «پرونده معامله قرن» است. در این میان اخیراً اخباری در مورد ورود دیوان کیفری بین‌المللی به پرونده جنایات جنگی اسرائیل مطرح شده اما واقعیت این است که احکام صادره از سوی این نهاد بین‌المللی به نتیجه نرسیده است. شاهد بودیم که در سال ۲۰۱۲ گزارش گلدستون در مورد استفاده از مهمات‌های غیرمجاز و جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطین منتشر شد اما هیچ اتفاقی برای تل‌آویو نیفتاد اما گلدستون مجبور شد گزارش خود را پس بگیرد. به همین دلیل نتانیاهو و تیمش از پرونده رسیدگی دیوان کیفری بین‌المللی به جنایات جنگی اسرائیل به عنوان یک موضوع تحریک‌کننده حس صهیونیستی برای انتخابات استفاده خواهند کرد.

وی در پایان تصریح کرد: موضوعی که در دو ماه آینده تا انتخابات سوم پیگیری خواهد شد اما کم و بیش در میان اخبار دفن می‌شود، بحث دادگاه‌های نتانیاهو است. او در پرونده‌هایی موسوم به پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ متهم شناخته شده اما همچنان مشخص نیست که دستگاه قضایی  اسرائیل چه کیفرخواستی صادر می‌کنند. به یاد داریم که در زمان مطرح شدن پرونده فساد نتانیاهو، پرونده‌های انحرافی وارد محاکم قضایی اسرائیل شد و علناً پرونده نتانیاهو به حاشیه رفت؛ چراکه این روند در اسرائیل باعث شد تا حواس دستگاه قضا منحرف شود. در این میان احتمال دارد انتخابات، حتی به دور چهارم هم کشیده شود و این دقیقاً خواست رقبای نتانیاهو است. در آخرین نظرسنجی‌ها به صورت واضح مشخص شد که فاصله ائتلاف آبی و سفید با حزب لیکود کم شده و این نشان می‌دهد که رقبای نخست‌وزیر اسرائیل از سقوط نتانیاهو بسیار خوشحال هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز