خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

معامله قرن برگ برنده ترامپ در انتخابات به حساب می‌آید/ ناکامی مصر در برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۷۲۰

کارشناس مسائل فلسطین گفت: آتش‌بس میان اسرائیل و حماس برقرار نشده بلکه این روند به درخواست تل‌آویو مطرح شده و با ماهیت جریان‌های فلسطینی مغایرت دارد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل فلسطین در تشریح اظهارات مقام‌های مصر مبنی بر این‌که آتش‌بس  طولانی‌مدت جایگزین معامله قرن شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری از سوی منابع مصری منتشر شده که نشان می‌دهد قاهره به حماس تأکید کرده پرونده معامله قرن از شکلی که دولت آمریکا آن را تبلیغ می‌کرد خارج شده و به توافق آتش‌بس طولانی‌مدت با رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. در گام اول باید متوجه بود که این اظهارات در واقع خواسته اسرائیل است که توسط مصر مطرح شده است اما همچنان هیچ توافق یا صحبتی در این مورد به صورت قطعی میان طرفین انجام نشده و حتی حماس یا سایر گروه‌های مقاوت فلسطین آن را تایید نکرده‌اند. مساله دوم که باید به آن توجه ویژه شود این است که طرح معامله قرن از بین نرفته، بلکه اجرای آن به دلیل در پیش بودن انتخابات آمریکا عقب افتاده است.

وی ادامه داد: از چند ماه پیش کاملاً مشخص شد که ترامپ به دنبال استفاده کردن از کارت معامله قرن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده است. او نمی‌خواهد از این پرونده تماماً در دور اول ریاست جمهوری‌اش استفاده کند و به همین دلیل است که می‌بینیم فعلاً هیچ خبری از اجرای این طرح نیست. در این راستا باید متوجه بود که پیشنهاد آتش‌بس طولانی مدت، سناریویی است که اسرائیل در جنگ هشت روزه و پس از  شدت گرفتن برخوردها میان تل‌آویو و جنبش‌های مقاومت فلسطین برای برون رفت از بحران مطرح کرده بود. در این بین بسیاری از گروه‌های فلسطینی به دنبال آن هستند تا آتش‌بس و توافق با اسرائیل را برای رهایی از فشارهای اقتصادی قبول کنند، اما معتقدم که این موضوع به معنای اتمام مقاومت نیست؛ تا جایی که اخیراً تعدادی از رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خبر توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی در مورد برقراری آتش‌بس طولانی مدت را تایید کردند اما حماس بلافاصله آن را تکذیب کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه توافق مقاومت فلسطین با اسرائیل در تضاد با ماهیت این جنبش‌ها ارزیابی می‌شود، گفت: مساله اصلی که باید مورد نظر باشد این است که اگر جریان‌های مقاومت فلسطین با اسرائیل وارد آتش‌بس یا سازش شوند، بدون تردید ماهیت خود را از دست خواهند داد و حتی پشتوانه مردمی آنها متزلزل خواهد شد. در این راستا باید بدانید که ۳۶ گروه مقاومت در غزه فعالیت می‌کنند و برخی از آنها شاخه‌هایی در کرانه باختری دارند که احتمال دارد در صورت پیشنهاد از سوی مصر، با قاهره مذاکره کنند. شاخه‌های فعال در کرانه باختری، با عنوان شاخه انشعابی شناخته می‌شوند و جریان اصلی (جریان مادر) آنها را قبول ندارد. به عنوان مثال یک جریان جدا شده از حماس که در کرانه باختری حضور دارد خواهان آتش‌بس با اسرائیل شده که دلیل اصلی آنها هم بحث حل و فصل مشکلات اقتصادی و ایجاد فضای تنفسی در نوار غزه بوده است.  

وی در پایان تصریح کرد: واقعیت مطلب این است که اسرائیل از سال ۲۰۱۲ تاکنون در حال پوشش رسانه‌ای و ایجاد انحراف در افکار عمومی بر همین اساس است. به عبارتی دیگر صهیونیست‌ها در طول این مدت با بسیج رسانه‌ای و مطبوعاتی سعی داشته‌اند با برجسته کردن مشکلات اقتصادی در غزه افکار عمومی و مقاومت فلسطین را به سمت و سویی هدایت کند تا آنها وارد مذاکره با تل‌آویو شوند اما هیچ‌گاه توضیح نداده‌اند که چرا غزه با حدود دو میلیون جمعیت، ۱۳ سال در محاصره قرار دارد. به موازات این وضعیت، مصر در حال میانجیگری و حمایت از اسرائیل است اما مساله مهم دیگر، مجوز قاهره به اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی حماس) پس از یک سال و نیم است تا او بتواند سفرهای خود را انجام دهد. اینکه مصر چنین مجوزی به هنیه داده نشان از ارائه امتیازهای ضمنی به حماس است؛ چراکه این مجوز همزمان با پیشنهاد آتش‌بس مطرح شد که نشان می‌دهد قاهره، خروج هنیه را مشروط کرده و انتظار شنیدن پاسخ مثبت از حماس دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز