خبرگزاری کار ایران

فعال مدنی عراقی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مرجعیت دینی خواهان تغییر سیستم انتخابات است/ وابستگی به خارج باید از معادلات سیاسی عراق حذف شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۸۳۶

فعال مدنی و تحلیلگر سیاسی عراق با ترسیم تصویری از اوضاع کشور عراق و رویدادهایی که این کشور را در معرض مشکلات فراوان قرار دادند، تأکید کرد که سرنوشت عراق در هاله‌ای از ابهام بوده و مردم خواهان تغییر سیاست حاکم هستند.

«فاضل المالکی»، فعال مدنی و کارشناس مسائل سیاسی عراق در تشریح اوضاع و شرایط کنونی کشورش با ارائه تحلیل از حوادث گذشته در  گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: «صحنه عراق در حال حاضر و رویدادهای اخیر این کشور ناشی از فراغ بال و آسودگی خاطر نیست بلکه از رنج گذشته و حسرت حال نشأت می‌گیرد». 

مالکی گفت: «در گذشته، صدام دیکتاتور سابق عراق بود که عامل فرقه‌گرائی و جنگ با همسایگان و حفر گورهای دسته جمعی بود. سپس بلای محاصره آمریکا و حضور اشغالگران آمریکایی نازل شد. پس از آن نیز ظهور گروه تروریستی داعش با پوشش نجات اسلام و مسلمانان همچنان خون مردم عراق را ریخت و جان‌های بسیاری را گرفت».

وی در ادامه افزود: «این مرحله نیز به لطف خدا و حمایت ایران گذشت اما هنگامی که جنگ پایان می‌یابد، همه خواهان تغییر و تبدیل سیاستی هستند که به دنبال بازسازی و آبادانی ویرانه‌های برجای مانده از جنگ باشد اما در عراق و پس از این همه مصائب صدای حقانی و شیطانی با هم در آمیخته و کشور را در لبه پرتگاه قرار داده و سرنوشت آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. 

این فعال مدنی عراق گفت که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر  استعفا داده است اما پس از استعفا چه خواهد شد. مردم نمی‌خواهند نخست‌وزیر توسط احزاب و پارلمان انتخاب شود، آنها خواهان حق انتخاب خود هستند و می‌خواهند که نخست‌وزیر از بین آنها نامزد شود اما در حال حاضر فرد مشخصی برای نمایندگی از مردم و تظاهر کنندگان وجود ندارد.

وی تأکید کر که هر گاه که یک فعال مدنی به دنبال تشکیل سازمانی باشد یا بخواهد سازمانی را برجسته کند، به بهانه‌های مختلفی ترور می‌شود. 

مالکی گفت که مرجعیت دینی خواهان تغییر سیستم انتخابات و تمام قوانین و مجریان آن و جایگزین کردن کادر متخصص و پاکدست بدون دخالت احزاب است.

وی تأکید کرد که برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی مستلزم وجود مجری سالم تحت نظارت سازمان ملل است.

این فعال مدنی عراق در پایان توضیح داد: «مهم آن است که معادله موجود از دولتی وابسته به خارج، به دولتی ملی‌گرا تغییر کند».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز