خبرگزاری کار ایران

توافق احزاب سوسیالیست‌ و پودموس؛ احتمال تشکیل اولین دولت ائتلافی در اسپانیا

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۸۶۳

در پی توافق رهبران احزاب سوسیالیست‌ و پودموس اسپانیا در خصوص کابینه، احتمال تشکیل دولت ائتلافی در این کشور، پررنگ‌تر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، دو روز پس از انتخابات پارلمانی اسپانیا، «پدرو سانچز» نخست‌وزیر سوسیالیست توانست به دنبال مذاکره با «پابلو ایگلسیاس» رهبر پودموس (ما می‌توانیم)، وی را برای ائتلاف و تشکیل دولت مجاب کند. بدین ترتیب با ائتلاف بین سوسیالیست‌ها و چپ‌گرایان پودموس، سانچز می‌تواند کابینه جدید را تشکیل دهد.

اسپانیا اخیرا چهارمین انتخابات خود در چهار سال اخیر را برگزار کرد. عدم کسب رای اکثریت و نبود توافق برای تشکیل دولت ائتلافی، دلیل برگزاری انتخابات متعدد در این کشور بوده است.

پدرو سانچز امروز -سه‌شنبه- پس از دیدار با پابلو ایگلسیاس اعلام کرد که دو حزب برای یک دوره کامل چهارساله، دولت تشکیل می‌دهند.

البته برای کسب رای بیشتر از ۵۰ درصد نمایندگان پارلمان اسپانیا دو حزب چپ‌گرای پیروز انتخابات اسپانیا نیاز به کرسی‌های نمایندگان احزاب کوچک از جمله ملی‌گرایان باسک و جزایر قناری دارند.

پدرو سانچز آوریل گذشته در ائتلاف با نمایندگان ملی‌گرایان کاتالونیا به قدرت رسید و پس از انتخابات هفته‌های اخیر منطقه کاتالونیا دوباره قصد انجام این کار را ندارد.

 سانچز در صورت تایید کامل کابینه خود از سوی پارلمان اسپانیا، اولین دولت ائتلافی کشور ماتادورها پس از دیکتاتوری فرانکو را تشکیل خواهد داد. وی پس از دیدار با ایگلسیاس اعلام کرد که «اسپانیا به یک دولت پایدار و یک دولت قاطع نیاز دارد».

از ۳۵۰ کرسی پارلمان، حزب سوسیالیست، ۱۲۰ و پودموس موفق به کسب ۳۵ کرسی شده است.

رسانه‌های محلی می‌گویند که برخلاف گفته‌های پدرو سانچز در طول تبلیغات انتخاباتی، پابلو ایگلسیاس، معاون نخست‌وزیر خواهد بود. جزییات مورد توافق رهبر سوسیالیست‌ها و همتای وی از حزب پودموس فردا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز