خبرگزاری کار ایران

انفعال اتحادیه عرب در قبال چپاول نفت سوریه توسط آمریکا

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۹۲۷

اتحادیه عرب کارآیی خود را از دست داده و به صرف برگه‌ای برای تحقق اهداف سیاسی برخی کشورها تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری خلیج آنلاین در مقاله‌ای نوشت: اتحادیه عرب به خود اجازه داده است تا به عنوان برگه‌ای برای تحقق اهداف سیاسی برخی از کشورها استفاده شود و رئیس اتحادیه از وظیفه خود برای اتحاد کشورهای عربی فاصله گرفته است. آری این است حال اتحادیه عرب که از استقلال تصمیم‌گیری خود دور شده است. 

اتحادیه عرب در قبال اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تقسیم یکی از سرمایه‌های کشورهای عربی، سوریه، هیچ حرکتی نکرده و فقط ایستاده و تماشا می‌کند، این در حالی است که همین اتحادیه به دنبال آغاز عملیات چشمه صلح ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد به سرعت نشستی را به دعوت مصر تشکیل داد. 

تعامل اتحادیه عرب با پرونده سوریه از سال‌ها پیش، میزان تحکم برخی کشورها و طرفداری در طرح مسائل عرب و دفاع از آنها بر اساس این رویداد را نشان می‌دهد. 

ترامپ اخیرا تأکید کرد که نفت موجود در مناطق شرق فرات واقع در شمال سوریه را  حفظ کرده و برای تقسیم آن تلاش خواهد کرد. این موضوع،‌  حقیقت وجود آمریکا در این منطقه عربی یعنی همان سیطره بر ثروت‌های این کشور را نشان می‌دهد. 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه برخلاف اظهارات ترامپ همیشه تأکید می‌کند که هیچ طمعی به حتی یک وجب از اراضی سوریه و عراق یا هر کشور دیگری ندارد اما همزمان از خود در مقابل تهدیدهای دیگران حمایت می‌کند. 

«حجازی أبو شنب»، تحلیلگر فلسطینی تأکید می‌کند که اتحادیه عرب از ایفای نقش خود درمانده است چرا که در وهله نخست از مشکل نظام رسمی عربی بی اراده رنج می‌برد. 

وی تأکید کرد که نظام عربی با برنامه‌ها و دستور العمل‌های آمریکا مرتبط است به ویژه در حال حاضر که از یک رهبری ملی و قومی با گرایش استقلال‌طلبی محروم است.

ابوشنب گفت: «اتحادیه عرب نیازمند بازسازی است و این امر تنها از طریق پایان دادن به موج بی ثباتی در کشورهای عربی محقق می‌شود».

وی تاکید کرد که منطقه عربی از بحران‌های بی‌شماری همچون موضوع سد «النهضه» در اتیوپی، ادامه جنگ عربستان و امارات در یمن و نیز حوادث لیبی و شمال سوریه  رنج می‌برد و اتحادیه عرب هیچ اقدام جدی در این زمینه انجام نمی‌دهد. 

بررسی‌های دقیق و علمی و کاملا مستقل درباره میزان منابع انرژی سوریه وجود ندارد اما گزارش‌ها نشان می/ دهد نیروهای دموکرات سوریه (قسد) مورد حمایت امریکا از سال ۲۰۱۷ و پس از شکست گروه تروریستی داعش بر بیشتر چاه‌های نفت سوریه تسلط یافته و تاکنون هر بشکه نفت را روزانه به قیمت ۳۰ دلار فروخته و ماهانه درآمدی حدود ۱۰ میلیون دلار داشته است. 

این در حالی است که واشنگتن و مسکو و آنکارا و دولت سوریه تلاش می‌کنند که کنترل این مناطق نفت خیز را در دست گیرند و این امر می‌تواند نقش بسیار مهمی در تعیین معیارهای هر نوع حل سیاسی آینده بحران سوریه داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز