خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس سنا مانع اول و آخر استیضاح است /دموکرات‌ها ترامپ را زخمی کردند

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۹۴۲

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: مدارک و اسناد به حدی وجود دارد که هیچکس نمی‌تواند رفتار خارج از پروتکل و عرفِ رئیس‌جمهوری آمریکا را منکر شود.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به جلسه مجلس نمایندگان برای رای‌گیری در مورد  تحقیقات در روند استیضاح ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: جلسه‌ای که در مجلس نمایندگان برگزار شد حاصل کشمکش‌هایی است که دونالد ترامپ آن را کلید زد. از زمانی که ترامپ وارد کاخ‌سفید شد، شمشیرش را برای دموکرات‌ها از رو بست و غیر قابل پذیرش‌ترین توهین‌ها را در عمل و زبان به آنها نسبت داد. به یاد دارید که ترامپ علناً به باراک اوباما توهین کرد و دایره این توهین‌های لفظی و عملی به نانسی پلوسی و سایر نمایندگان کشیده شد؛ تا جایی که هواپیمای رئیس مجلس نمایندگان که برای انجام سفر آماده پرواز بود، به دستور ترامپ و کاخ‌ سفید متوقف شد و نهایتاً سفر پلوسی لغو شد. این مسائل به صورت کامل نشان‌دهنده یک خصومت تمام‌عیار میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است که تا به امروز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مفسران و تحلیلگران معتقدند که نطفه اختلاف‌های امروز میان هر دو جناح طی این روند بسته شد که به نظرم حرف درستی است؛ اما مساله اینجاست که پرونده‌های دیگری در این میان وجود دارد که باعث شد دموکرات‌ها بتوانند فضای بیشتری برای مانور علیه ترامپ دست و پا کنند. واقعیت این است که دموکرات‌ها به دنبال تلافی بوده و هستند. آنها در این مسیر از پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا به عنوان یک اهرم فشار علیه ترامپ استفاده کردند؛ به گونه‌ای که به‌رغم سکوت ترامپ، شاهد واکنش‌های عصبی او علیه سخنان بازرس مولر و مابقی کسانی که در این پرونده حضور داشتند بودیم که دقیقاً نشان می‌دهد رئیس جمهوری آمریکا بسیار عصبانی و ناراحت است. این روند به قدرت ادامه داشت تا اینکه برگ برنده در دستان دموکرات ها قرار گرفت که باید آن را افشاء مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین بدانیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی همانند سیانور برای کاخ‌سفید می‌ماند، گفت: برملاشدن مذاکره تلفنی مذکور به حدی مهم و کلیدی بود که دموکرات‌ها در پوست خود نمی‌گنجند. ترامپ با این کار عملاً خود را ضد قوانین و مقررات و حتی پروتکل‌های امنیتی و سیاسی کاخ‌سفید به دنیا و مردم آمریکا معرفی کرد و این دقیقاً همان چیزی بود که دموکرات‌های مجلس نمایندگان به دنبالش بودند. بر این اساس تمام لابی‌ها، مرور اسناد توسط نمایندگان دموکرات و هماهنگی‌های پشت و جلوی پرده انجام شد و تمام مولفه‌ها شرایط را برای به چالش کشیدن ترامپ کنار یکدیگر قرار گرفتند. این در حالیست که قباهت اقدام ترامپ به حدی بود که برخی از جمهوری‌خواهان هم خواستار استیضاح ترامپ شدند و مجموع این داده‌ها نشان می‌دهد که قرار بود تحقیقات از وی رای مثبت بیاورد.

بیگدلی افزود: معتقدم که تصویب طرح تحقیقات برای استیضاح ترامپ بالاترین خواسته دموکرات‌ها است. آنها با تصویب این موضوع می‌توانند رئیس جمهوری را زخمی کنند و بدون تردید این مساله از سوی بسیاری از طیف‌های مختلف آمریکا مورد تایید قرار می‌گیرد. باید متوجه بود که تفکر دموکرات‌ها یک تفکر توده‌ای و مربوط به جمعیت متوسط و حتی سیاهپوستان آمریکا است که سایر طیف‌ها را هم در بر می‌گیرد. همین پیاده‌نظام و هدایت افکار آنها توسط دمورکات‌ها می‌تواند کار را برای ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ دشوار کند اما واقعیت غیر قابل کتمان این است که در نهایت سنای آمریکا باید امضای آخر بر استیضاح ترامپ را بزند. به غیر از این مسائل باید توجه کنیم که حتی اگر سنا به استیضاح ترامپ رای بدهد، وکلای او به طرفیت از رئیس‌جمهوری می‌توانند در دیوان عالی ایالات متحده علیه این رای طرحِ دعوی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از منتقدان ترامپ و دموکرات‌ها شرایط کنونی ترامپ را با زمان استیضاح نیکسون مقایسه می‌کنند. این قیاس کاملاً اشتباه است؛ چراکه نیکسون قبل از استیضاح استعفاء داد و از سوی دیگر حتی اگر تحقیقات دموکرات‌ها منجر به نتایج غیرقابل باور شود، باز هم مانع بزرگی به نام «مجلس سنا» بر سر راه آنها وجود دارد. اگر فرض بر رای نیاوردن طرح تحقیقات بود، آن‌وقت ترامپ با تمام قوا بر دموکرات‌ها تاخت و تاز می‌کند؛ اما به هر حال مدارک و اسناد به حدی قوی و تکمیل است که کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند. بنابراین مساله و معضل اصلی بر سر راه دموکرات‌ها، همچنان مجلس سنای ایالات متحده خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز