خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تاثیر «سیا» در فساد اقتصادی عراق/ برخی احزاب در حال موج‌سواری هستند/ مقتدی صدر به‌دنبال تسویه حساب سیاسی است

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۰۹۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: فساد امروز نتیجه کم کاری و بی‌توجهی دولت‌های قبل از دولت فعلی عراق است و آنها هم در این موضوع مقصر هستند. از سوی دیگر باید توجه داشت که عراق همچنان در اشغال آمریکا است و بدون تردید سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و بازوهای اجرایی ایالات متحده در عراق، بر اقتصاد و افزایش فساد در این کشور تاثیرگذار هستند.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای پیوستن ائتلاف سائرون به اپوزیسیون عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید متوجه بود که برای تحلیل وضعیت فعلی و اعتراض‌های عراق باید سه مولفه (عامل، محرک و موج‌سوار) را به تفکیک مورد بررسی قرار داد. عامل اصلی اعتراض‌های عراق مردم هستند که مطالبات آنها از سوی مقامات و مرجعیت دینی این کشور، به حق و مجاز دانسته شده است. نکته اینجاست که در مورد این پرونده نمی‌توان فقط دولت فعلی حاکم بر بغداد را متهم کرد؛ چراکه فساد امروز نتیجه کم کاری و بی‌توجهی دولت‌های قبل از دولت فعلی عراق است و آنها هم در این موضوع مقصر هستند. از سوی دیگر باید توجه داشت که عراق همچنان در اشغال آمریکا است و بدون تردید سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و بازوهای اجرایی ایالات متحده در عراق، بر اقتصاد و افزایش فساد در این کشور تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: محرک اعتراض‌های عراق، بحران اقتصادی است که متشکل از چند ضلع است. فقر، بیکاری، گرانی، نابرابری، عدم امید و انگیزه و همچنین عدم توسعه، اضلاع این بحران هستند که تجمیع آنها طی سالیان اخیر باعث شد تا پتانسیل نارضایتی افزایش پیدا کند. واقعیت این است که تمام کشورها در حال رصد اوضاع عراق هستند و هر کدام بر اساس خط سیاسی و راهبردهای خود این واقعه را تحلیل می کنند اما اینکه ما در تحلیل‌های خودمان جایگاه «عامل و محرک» را با یکدیگر عوض کنیم، به نظرم تصویر درستی از این وقایع را مخابره نکرده‌ایم. در اینجاست که سومین مولفه اعتراض‌ها یعنی «موج‌سوارها» رخ عیان می‌کنند. باید متوجه بود که اعتراض‌های عراق با پیگیری مطالبات اقتصادی شروع شد اما عده‌ای بر آن موج‌سواری کردند. اینکه رسانه‌های منطقه‌ای و غربی چهره شیعیان را مخدوش می‌کنند بخشی از این موج‌سواری به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی از طیف‌های تحریک کننده در اعتراض‌های عراق در سایه تبلیغات برای خودشان حاشیه امن ساختند، گفت: در زمان حکومت صدام رفاه و ثبات نسبی وجود داشت اما خبری از دموکراسی نبود. با سقوط او این چرخه تا حد زیادی تغییر پیدا کرد. اینکه هر طیفی صدای خود را به گوش دنیا می‌رساند و مسئولان عراق را خطاب قرار می‌دهد نشان از همین موضوع دارد. در این راستا ممیزی‌های جهت‌دار صورت گرفته است. هیچگاه در اعتراض‌های عراق اعلام نکردند که شیعیان و جریان‌های وابسته به آنها داعش را از عراق بیرون کردند. همچنین هیچ‌وقت در جامعه عراق به این موضوع نپرداختند که چرا ستون فقرات داعش را حزب بعث عراق تشکیل داده است؟ این مسائل کاملاً مشخص است که چگونه خط‌دهی‌های زاویه‌دار در حال تزریق به اعتراض‌های مردم عراق است.

مصدق‌پور افزود: مساله‌ای که در اینجا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که تحرک‌هایی از سوی جریان سائرون به رهبری مقتدی صدر در حال رخ دادن است. شخصیت صدر برای تمام مردم منطقه روشن است و از زمان قدیم اینگونه بود. او اکثریت پارلمان را در دست دارد و از این جهت احساس می‌کند که می‌تواند خود را رهبر جدید در وضعیت فعلی معرفی کند. صدر دوست دارد تا چهره جدید معادلات عراق باشد. سابقه او کاملاً روشن است و حالا خود را در مقام اپوزیسیون به دنیا معرفی می‌کند. او در بسته شدن نطفه دولت فعلی نقش بسیار موثری ایفاء کرد. همچنین در زمان نوری المالکی و حیدرالعبادی اشخاص زیادی از جریان او در بدنه دولت و پارلمان حضور داشتند اما طی سالیان گذشته هیچگاه کسی از او نپرسید که چرا علیه چهره‌های منتسب به جریانش سخن نمی‌گوید یا آنها را از دایره فساد اداری و اقتصادی عراق بیرون نمی‌کشد. من معتقدم که صدر یکی از همان موج‌سوارهایی است که حالا در عراق فعال شده‌اند؛ چراکه مردم برای مطالبات خودشان به خیابان‌ها آمدند اما جریان سائرون در پارلمان همچنان دنبال اهداف خود هستند.

وی تصریح کرد: رفتار صدر به صورتی است که کل دنیا فکر می‌کنند در عراق جنگ شیعه – شیعه راه افتاده است، در صورتی که اینگونه نیست. باید توجه داشت که تمام شیعیان عراق در یک کشتی جمع نشده‌اند اما اوضاع به صورتی مهندسی و مخابره می‌شود که این موضوع به اذهان عمومی رخنه می‌کند. باید توجه داشت که پیوستن مقتدی صدر به اپوزیسیون نشان می‌دهد که او به دنبال احقاق حق نیست بلکه هدفش تسویه حساب است و بسیاری از شهروندان عراق این موضوع را کاملاً درک کرده‌اند.

وی ادامه داد: مرجعیت عراق به دولت و نیروهای امنیتی و نظامی دستور دادند که برخورد قهری با معترضان را کنار بگذارند اما نباید اوضاع به سمت و سویی برود که از این موضوع سوءاستفاده شود. از این منظر احساس می‌کنم جریان سائرون به دنبال خلاء قدرت در پارلمان و دولت است. به هر ترتیب اعتراض‌ها در عراق یک مشکل داخلی است و اگر دستور مرجعیت و اصلاحات به خوبی انجام شود و عقلای سیاسی با عزم راسخ وارد میدان شوند بحران تا حد زیادی فروکش خواهد کرد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز