خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

بنی گانتز دست به دامن راست‌گراها می‌شود/ شرط احزاب افراطی، اعمال فشار بر فلسطین خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۱۰۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: شکست نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی در تشکیل دولت ائتلافی، ریشه در عملکرد ناموفق وی دارد و به دنبال آن است برای فرار از پرونده فسادش در دولت آتی باقی بماند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای عدم تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی توسط بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: عدم موفقیت نتامیاهو در تشکیل کابینه اسرائیل موضوعی است که نشان می‌دهد تا چه حد اوضاع و همبستگی احزاب سیاسی در سرزمین‌های اشغالی با بحران داخلی روبه‌رو است. از یک سو راهبردهای نتانیاهو در محورهای نظامی، سیاست داخلی و سیاست خارجی با بن‌بست روبه‌رو شد و شکست‌های پی در پی در این حوزه‌ها باعث شد تا وی در بحران عدم مشروعیت قرار بگیرد. به عنوان نمونه اسرائیل از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ چهار بار به غزه حمله نظامی کرد اما هر چهار بار با شکست روبه‌رو شد و حتی در دور آخر تنها دو روز پس از درگیری‌ها، نتانیاهو شخصا آتش‌بس اعلام کرد. همین موضوع باعث شد تا احزاب مذهبی و تندرو در اسرائیل، انتقادهای شدید علیه او مطرح کنند و همین موضوع یکی از دلایل جدی در عدم تشکیل کابینه اسرائیل به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: شکست نتانیاهو دقیقاً باعث شد رئیس رژیم صهیونیستی ماموریت تشکیل کابینه را به بنی گانتز (رهبر حزب آبی – سفید) محول کند و او هم به دنبال فراخواندن فهرست احزاب عربی برای تشکیل دولت ائتلافی است. ابهامی که در اینجا وجود دارد این است که بنی گانتز اعلام کرده لیست مشترک عربی جهت انجام مذاکرات برای تشکیل ائتلاف فراخوانده خواهند شد اما در عین حال متعهد نشده که اعضای عرب‌زبان کنست بتوانند بخشی از دولت آینده اسرائیل شوند. این نشان می‌دهد که همچنان سایه جناح راست افراطی بر کنست استوار است. نکته مهم‌تر اینکه نتانیاهو تلاش می‌کند تا بتواند در دولت بعدی جایی برای خود پیدا کند؛ چراکه او همچنان دارای پرونده فساد مالی و اداری است و از این جهت به دنبال آن است تا مصونیت سیاسی خود را برای فرار از وضعیت فعلی حفظ کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه انشقاق میان احزاب کار را برای بنی گانتس سخت تر خواهد کرد، گفت: در وضعیت کنونی تمام نگاه‌ها به ژنرال بنی گانتس است و همه منتظر هستند ببینند که او چگونه عمل خواهد کرد. شرایط سیاسی اسرائیل و همچنین اختلاف احزاب با یکدیگر دقیقاً باعث شده تا مشکل‌های زیادی بر سر راه گانتز قرار بگیرد و حتی احزابی که در انتخابات کرسی‌های سوم و چهارم کنست را اخذ کرده‌اند با دید شک و تردد به وی می‌نگرند. شکنندگی احزاب باعث شده تا تشکیل کابینه با مشکل روبه‌رو شود و از این جهت کاملاً مشخص است که گانتز برای تشکیل دولت به سراغ احزاب راست و افراطی خواهد رفت. در اینجا تنها امیدی که بنی گانتس دارد این است که مخالفان نتانیاهو با او وارد ائتلاف شوند تا بتواند از بن‌بست فعلی رهایی یابد.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه مشخص خواهد بود این است که احتمالاً مشارکت کنندگان در دولت ائتلافی به صورت مشروط به ائتلاف با بنی گانتز تن دهند؛ به گونه‌ای که راست‌های افراطی گانتس را به سمتی سوق می‌دهند که باید به غزه و فلسطین حمله کند و از این موضوع به عنوان تضمین ائتلاف در تشکیل کابینه استفاده خواهند کرد. در مقابل نتانیاهو به دنبال آن است تا بتواند به عنوان نخست‌وزیر موقت باقی بماند تا بتواند از این طریق زمان بخرد و لابی‌های خود برای مختومه کردن پرونده‌هایش را فعال کند. بنابراین آنچه مسلم خواهد بود، پناه بردن گانتز به احزاب افراطی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز