خبرگزاری کار ایران

روزنامه عکاظ عربستان: قتل خاشقجی عملیات سرکشانه کارکنان دولتی بود

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۰۳۸

روزنامه عکاظ عربستان جنایت قتل روزنامه نگار منتقد این کشور را عملیات سرکشانه‌ای توصیف کرد که کارکنان دولتی خارج از محدوده قدرت خود و با نقض صریح قوانین کشور مرتکب شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه عکاظ،‌ این روزنامه سعودی با انتشار گزارشی به مناسبت نخستین سالگرد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی نوشت: «این حادثه، رهبری سعودی را به اتخاذ تمام تدابیر قانونی از جمله دستگیری متهمان و بازجویی و سپس تحویل آنها به دستگاه قضا برانگیخت».

این گزارش در همین راستا تأکید کرده است به محض اینکه حقیقت این جنایت روشن شد،‌ دادستان کل عربستان از ۱۸ نفر بازجویی کرد و در نتیجه این بازجویی‌ها ۱۱ متهم برای محاکمه تحویل شدند. دادستان کل نیز دادخواست اعدام پنج نفر از عااملان اصلی قتل را ارائه کرد.

روزنامه عکاظ به نقل از منابع موثق نوشت:‌ «دادگاه عربستان تا کنون هشت جلسه را برای بررسی موضوع با حضور نماینده خانواده خاشقجی و نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و نماینده ترکیه و هیأت حقوق بشر عربستان و مجمع ملی حقوق بشر برگزار کرده است». 

در این گزارش امده است که تمام آنچه گذشت، نشان می‌دهد که عربستان هیچ چیزی را برای مخفی کردن ابعاد موضوعی ندارد که همه سعودی‌ها از رأس هرم قدرت آن را محکوم کرده‌اند.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع موثق نوشت که ریاض گزارش مفصلی از این پرونده به «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ارائه و تأکید کرده است که عربستان تا حد امکان بیشترین اطلاعات مرتبط را بدون آسیب رساندن به قوانین این کشور و اقدام‌های مرتبط منتشر خواهد کرد. 

در ادامه آمده است که دادستانی با صدور بیانیه‌های پی در پی از این موضوع شفافیت بسیار بالایی را در نحوه برخورد با آن ارائه داده است.

این روزنامه در پایان نوشته است: «گام بسیار مهم و بزرگی برای اظهار حقیقت و محاکمه عاملان جنایت از طریق تحقیقات شفاف و بازسازی کامل ساختار دستگاه‌های اطلاعاتی برداشته شده و این نشان می‌دهد که عربستان برای اصلاح سیستم حکومتی خود در راستای تحقق عدالت بسیار جدی و کوشاست،‌ هر چند که موضوع قتل خاشقجی زمان بیشتری را به دلیل تعدد شاخه‌های آن و بررسی دقیق دادخواست‌ها پیش از صدور حکم نهایی نیاز دارد».  

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز