خبرگزاری کار ایران

واکاوی سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل؛

احمدی: ترامپ انتخاباتی صحبت کرد/ اظهارات او در مورد ایران توهین‌آمیز بود/ دورنمای گشایش دیپلماتیک مه‌آلود است

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۳۱۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا از همه کشورها خواست برای کمک در راستای کاهش نفوذ ایران اقدام کنند اما درخواستش در حالی بود که یک جانبه‌گرایی و تمرکز بر آمریکا محور اصلی سخنرانی او بود.

«کوروش احمدی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و محتوای سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بومی‌گرایی و رهیافت «آمریکا نخست» مانند سال‌های گذشته محور اصلی این سخنرانی بود. از این رو می‌توان گفت که این سخنرانی همچنان یک درون‌مایه انتخاباتی داشت و مخاطبان داخلی در مرکز توجه او قرار داشتند. او در همین رابطه به تفصیل «دستاوردهای اقتصادی» خود را بازگو کرد و آمارهایی در مورد اشتغال، مبارزه با ورود مهاجران و رشد بی‌سابقه تولید نفت ارائه کرد. او از هزینه دو و نیم تریلیون دلاری دولتش برای ارتش آمریکا گفت و به این پرداخت که آینده متعلق به گلوبالیست‌ها (جهانی‌گراها) نیست و هر کشور باید ویژگی‌های فرهنگی و ملی خود را در مرکز توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوع‌های مورد علاقه او مانند لزوم مشارکت متحدان سنتی در تامین هزینه‌های دفاعی، لزوم اصلاح تجارت جهانی و خاتمه دادن به بی‌عدالتی در این حوزه و دورنمای کار با نخست‌وزیر بریتانیا در مورد یک توافق تجارت آزاد میان دو کشور؛ محور‌های سخنرانی او را تشکیل داد. ترامپ همچنین به شدت رویه‌های تجاری چین را مورد انتقاد قرار داد و از اینکه این کشور حاضر به لیبرالیزه کردن تجارت خارجی‌اش نیست، انتقاد کرد که به هیچ وجه دور از ذهن نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان ترامپ در مورد ایران گفت: بیشترین تمرکز ترامپ در مورد مسائل سیاسی بین‌المللی، حول محور ایران می‌گردید. مهمترین ویژگی سخنان سال جاری ترامپ در مورد ایران توهین آمیز بودن آن نسبت به مدیریت سیاسی کشور و مسائل داخلی آن بود. او همچنین به تکرار ادعاهای همیشگی‌اش با کلیدواژه‌هایی مانند تروریسم، بزرگترین تهدید امنیتی، دخالت در سوریه و یمن و غیره پرداخت و مواضع‌اش در مورد «کاستی‌های برجام» را مجدداً تکرار کرد. وی همچنین گفت مادامی که این سیاست‌ها ادامه یابد، تحریم‌ها هم ادامه خواهد یافت. ویژگی مهم دیگر سخنرانی ترامپ در مورد ایران اشاره گذرای او به موضوع حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و یادآوری اعمال تحریم‌های تازه‌ در این رابطه بود. این بخش از سخنان او ملایم‌تر از حد پیش‌بینی‌ها بود و از این نظر که بر خلاف روزهای اول حاوی اشاره‌ای روشن به امکان اقدام نظامی نبود، اهمیت داشت.

احمدی افزود: ترامپ همچنین در سخنرانی خود از همه کشورها درخواست کرد که برای کمک در جهت مهار ایران اقدام کنند. این درخواست از همه کشورها در حالی بود که یک جانبه‌گرایی و تمرکز بر کشور خود محور اصلی سخنرانی او بود. چنین درخواستی در گذشته مورد اعتنای چندانی قرار نگرفته و آمریکا در رابطه با ایران در نوعی انزوای سیاسی قرار داشته است. هر چند که مقام‌های تندرو آمریکا طی روزهای اخیر تلاش کردند با سوءاستفاده از حمله انصارالله به تاسیسات نفتی در عربستان، تحولی در شرایط ایجاد کنند.  

وی در پایان با تاکید بر اینکه سخنان ترامپ دورنمای گشایش سیاسی را تیره و تار نشان داده است، تصریح کرد: نکته مهم دیگر عدم تکرار دعوت به مذاکره با مقام‌های ایران بود. هر چند که در خاتمه این بخش از سخنرانی‌اش به «آمادگی رهبران شجاع برای صلح» اشاره کرد و با مثال زدن مذاکراتش با کره شمالی وارد بحث بسیار کوتاهی در مورد این کشور شد اما به هر حال این امر به علاوه توهین‌آمیز بودن سخنرانی او می‌تواند دورنمای هرگونه گشایش دیپلماتیک را تا مدت‌ها تیره و تار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز