خبرگزاری کار ایران

امیر قطر در مجمع عمومی سازمان ملل:

اشغال بلندی‌های جولان باید حل شود/ برخی کشورها مانع صلح در لیبی هستند/ در حال افتتاح مرکز مبارزه با تروریسم هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۳۱۱

امیر قطر در مجمع عمومی سازمان ملل: اشغال فلسطین و بحران سوریه باید از سوی سازمان ملل به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش ایلنا، «شیخ تمیم آل ثانی» امیر قطر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: مساله اشغال بلندی‌های جولان موضوع بسیار مهمی است که بر ضد بیانیه‌های سازمان ملل بوده و تمام کشورهای منطقه به دنبال راه حل در اینباره هستند. سوال این است که مساله اشغال فلسطین چگونه حل می‌شود؟ ما معتقدیم این مساله فقط به وسیله صلح پایدار حل می‌شود؛ چراکه مناطق ۱۹۴۷ توسط اسرائیل اشغال شده و قطر هم تلاش می‌کند این موضوع حل شود.

وی با اشاره به بحران سوریه عنوان کرد: مساله سوریه به یک تراژدی خطرناک تبدیل شده و متاسفانه جامعه جهانی نسبت به آن سکوت می‌کند. همین موضوع باعث شده تا راه حل اساسی برای این پرونده پیدا نشود. شورای امنیت هم نتوانسته در این مورد کاری کند و تمام ابتکار عمل‌های منطقه‌ای و جهانی با شکست روبرو شده است. مدت زمان زیادی از زمان صلح در سوریه می‌گذرد اما متاسفانه قطعنامه ۲۲۵۴ هم توانست کاری از پیش ببرد و استبداد همچنان بر خلاف قوانین بین‌المللی علیه غیر نظامیان انجام می‌شود.

امیر قطر با بیان اینکه مساله یمن تنها از طریق مذاکره حل و فصل می‌شود، گفت: در مورد یمن، فعال هستیم و معتقدیم که قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل باید به صورت کامل اعمال شود تا به راه حل مناسب برسیم. در نتیجه مساله زیر ساخت‌ها و نوع حکومت‌ها باید در یمن حل شود و تنها راه حل مذاکره و گفتوگو است و در این میان حمایت سازمان ملل باید به صورت کامل عملیاتی شود.

وی افزود: در لیبی منازعه همچنان ادامه دارد و باید یک وحدت ملی صورت بگیرد تا اینکه بتوانیم صلح برقرار کنیم. شبه‌نظامیان همچنان فعال هستند و جنایتشان علیه غیر نظامیان ادامه دارد. سازمان ملل باید از ظرفیت خود برای حل و فصل مشکلات لیبی استفاده کند. مردم لیبی از هرج و مرج خسته هستند اما برخی از کشورها مانع از صلح در لیبی می‌شوند. آنها در تمام مسائل لیبی دخالت می‌کنند و آب به آسیاب تروریست‌ها می‌ریزند. دخالت در لیبی به شرایط فعلی دامن می‌زند و این در تناقض کامل با قطعنامه سازمان ملل است و دوحه سعی دارد در این پرونده به صورت فعال عمل کند.

تمیم بن آل ثانی در مورد مذاکرات طالبان و آمریکا تصریح کرد: مذاکرات افغانستان انجام شده و معتقدیم دولت‌های منطقه باید در مذاکرات افغانستان شرکت کنند. در منطقه ما جرم و جنایت علیه بشریت مشهود است ولی باید دانست که اصلاحات پیش رونده در منطقه باید عملیاتی شود. برخی از رژیم‌ها همراه با صلح در منطقه بودند اما برخی دیگر همچنان به دنبال منافع خودشان و خرابی بیشتر هستند.

وی گفت: در مورد سودان باید بگویم که ما کنار برادران سودانی خود برای طی دوران گذار هستیم و در این موقعیت از آمریکا می‌خواهم که سودان را از فهرست تروریستی خارج کند. از بین بردن تروریسم یک رویکرد جامع را می‌طلبد و باید تمام تلاش خود را برای حفظ جان غیرنظامیان انجام دهیم. تروریسم مطلقاً به مذهب مرتبط نیست و نمی‌توانیم آنها را به یک مذهب یا فرد خاص پیوند دهیم. باید میان «تروریسم» و «مبارزه علیه اشغال» تمایز قائل باشیم و با تمام شرکای خودمان به خصوص دفتر ضد تروریسم سازمان ملل کار می‌کنیم. در حال باز کردن مرکز ضد تروریسم هستیم که توافق آن میان قطر و سازمان ملل انجام شده است تا بتوانیم در منطقه عربی با تروریسم مقابله کنیم و ساز و کارهای جدید مقابله با آن هستیم. قطر به مسائل ضد تروریسم پرداخته و اعلام کردیم که می توانیم ۵۰۰ میلیارد دلار در این زمینه پرداخت کنیم.

امیر قطر در پایان با بیان این که حملات زیادی علیه خبرگزاری الجزیره صورت گفته است، عنوان کرد: در دنیای مدرن از فضای مجازی و تکنولوژی سوء‌استفاده می‌شود و همانطور که می‌دانید خبرگزاری الجزیره تحت نفوذ خرابکارانه قرار گرفته است که از سازمان ملل خواهان پیگیری آن هستیم. حاضرم میزبان سازمان ملل و تمام کشورها برای مقابله با این امر هستم. تروریسم حتی بر محیط زیست هم تاثیر داشته است؛ از این منظر باید تغییرات اقلیمی را جدی بگیریم و همراه با فرانسه، جامائیکا و سازمان ملل کارهایی انجام داده‌ایم و افزایش مالیات بر گازهای گلخانه‌ای را مورد بررسی قرار دادیم. قطر به مسائل ضد تروریسم پرداخته و اعلام کردیم که می توانیم ۵۰۰ میلیراد دلار در این زمینه پرداخت کنیم. در حوزه‌های مختلف مایل به کار در حوزه چند جانبه گرایی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز