خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

جامعه اسرائیل در برزخ سیاسی قرار دارد/نتانیاهو در انتظار زندان/ برگزاری انتخابات سوم متصور است

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۲۳۶

نماینده و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت: فضای فعلی جامعه اسرائیل بسیار مه‌آلود است و موانع سر راه حزب آبی و سفید و لیکود می‌تواند منجر به برگزاری دور سوم انتخابات شود.

«صباح زنگنه» نماینده و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در تشریح ابعاد چشم‌انداز تشکیل دولت رژیم صهیونیستی و آخرین وضعیت سیاسی سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روزهای اخیر شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام اسرائیل بودیم که نهایتاً حزب آبی و سفید ۳۳ کرسی و لیکود ۳۲ کرسی را به خود اختصاص دادند اما تا به امروز سوال اصلی این است که دولت آینده رژیم صهیونیستی توسط کدام جناح و با کدام تفکر تشکیل خواهد شد؟ واقعیت این است که فضای انتخابات اسرائیل متاثر از عوامل بسیار زیادی است که یکی از مهمترین آنها گریز طیف جوانان از جریان‌های سیاسی موجود در سرزمین‌های اشغالی است. به گونه‌ای که بسیاری از این طیف از هویت سیاسی و اصلی اسرائیل فاصله گرفته که این امر به وضوح دیده می‌شود و همین موضوع است که موجب شده معادله‌ها در سرزمین‌های اشغالی تا حد زیادی از واقعیت فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: در فضای سیاسیِ فعلی شاهد آن هستیم که احزاب اسرائیل نسبت به گذشته بسیار افسارگسیخته‌ و منفل‌تر رفتار می‌کنند؛ تا جایی که احزاب سنتی و قدیمی مانند حزب کار یا احزاب مذهبی، در حالت سکون و انفعال به سر می‌برند. این روند را نه تنها در جناح‌های مذکور بلکه در در میان احزاب راست‌افراطی به راحتی می‌توان دید. سند اثبات این مدعا را می‌توانید در عدم به دست آوردن رای نهایی و قاطع توسط جریان‌های راست‌افراطی ببینید؛ به گونه‌ای که آنها به تنهایی نتوانستند ۶۱ کرسی را به دست بیاورند و همچنین در ائتلاف با یکدیگر هم دچار مشکل هستند. مجموع این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد رهبران احزاب اسرائیل کاملاً واگرا هستند. شرایط کنونی تا به امروز در این حد قابل تصور نبود و اساساً نشان از آن دارد که ساختار سیاسی و همچنین همگرایی در سرزمین‌های اشغالی با مشکل روبه‌رو شده است. به همین دلیل است که تا به امروز هیچ آینده روشنی در مورد تشکیل دولت ائتلافی وجود ندارد و مشخص نیست که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به احتمال‌های موجود در روند تشکیل دولت ائتلافی اسرائیل عنوان کرد: فضا و شرایط کنونی اسرائیل به گونه‌ای است که بدون شک شاهد انتظار طولانی‌مدت ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای تشکیل دولت خواهیم بود و این موضوع بیش از هر چیز آنها را رنج می‌دهد. اگر این انتظار بیش از حد معمول به درازا کشیده شود احتمال دارد که بحث برگزاری مجدد انتخابات مطرح شود که اگر این اتفاق رخ دهد اسرائیل باید برای سومین‌بار انتخابات برگزار کند. طبیعی است که اگر انتخابات برای سوم برگزار شود آراء بسیاری از نامزدهای انتخاباتی ریزش خواهد داشت و طی این مدت مطمئن باشید که نتانیاهو دست به اقدام‌های هیجانی خواهد زد. در این میان تنها پیامی که از وضعیت فعلی مخابره می‌شود این است که اسرائیل در تشکیل دولت ناتوان جلوه کرده و برون‌رفت از این وضعیت تنها به ائتلاف احزاب مربوط است.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: ناتوانی احزاب در تشکیل دولت موجب شده تا جامعه اسرائیل در برزخ به سر ببرد و همین مساله می‌تواند برای رهبران احزاب اسرائیل هزینه‌های سیاسی زیادی داشته باشد. در اینجا احتمال سوم مطرح می‌شود. سومین فرضیه در فضای فعلی این است که رئیس جمهور اسرائیل با اختیار خود (در صورت عدم توانایی حزب آبی و سفید به تشکیل دولت ائتلافی) به نتانیاهو، دستور و اختیار تشکیل دولت را اعطاء کند. این اقدام بسیار دشوار است، چراکه دادستانی اسرائیل رسماً اعلام کرده که مجازات زندان در حکم نهایی نتانیاهو درج خواهد شد. این موضوع هم یکی از مسائلی است که می‌تواند برای نتانیاهو و حزب لیکود درسرساز شود. این در حالی است که متحدان خارجی نتانیاهو هم تنها در حال رصد اوضاع هستند و هیچ حمایت علنی از وی انجام نشده است که می‌توان به اظهارات اخیر ترامپ اشاره کرد. در این فضا حزب آبی و سفید تلاش دارد تا به هر نحوی که شده دولت ائتلافی تشکیل دهد که این موضوع هم بسیار سخت است و در صورت عدم موفقیت می‌تواند به برگزاری سومین دور انتخابات منجر شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز