خبرگزاری کار ایران

چراغی درگفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده سناریوی نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری/ پیامد اقدام‌های میدانی و سیاسی لیکود بر انتخابات اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۴۶۰

کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای فرار از وضعیت فعلی دست به اتخاذ مواضع سیاسی هیجان‌زده و تحرکات میدانی کور زده که خروجی آن منفی است.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای وعده نتانیاهو برای الحاق کرانه‌باختری و شهرک‌های صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سخنان اخیر نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به سرزمین‌های اشغالی بیشتر مضمون انتخاباتی دارد. به گونه‌ای که باید این سخنان را آخرین حلقه تلاش‌های انتخاباتی وی قلمداد کرد. او به دنبال تقویت جایگاه خود در بین رای‌دهندگان اسرائیل است و این مواضع (به ویژه پس از تحولات اخیر میدانی مانند اقدام نسنجیده آنها در ارسال پهپاد به مرزهای لبنان و واکنش حزب‌الله) را باید در جهت تطهیر اوضاع به نفع خود ارزیابی کرد. تا جایی که این اقدام‌های میدانی باعث شد تا دبیرکل حزب‌الله ارتش رژیم صهیونیستی را ارتش هالیوودی خطاب کند. موضع ایشان در رسانه‌های عبری زبان بازتاب گسترده‌ای به دنبال داشت؛ چراکه این رسانه‌ها گزارش دادند که ارتش اسرائیل دست‌مایه طنز مقاومت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نتانیاهو برای ارائه چهره مثبت از خود تلاش کرد نشستی سه جانبه با حضور روسای جمهور آمریکا، روسیه و خودش برگزار کند که به نظر می‌رسد در انجام این کار موفق نشده است. این موضوع را باید یک ناکامی جدید برای نتانیاهو دانست و پس از این ناکامی او اقدام به ایراد سخنان اخیرش درباره کرانه باختری و الحاق بخشی از آن به سرزمین‌های اشغالی کرد. بخش دیگری از اظهارات نتانیاهو را باید در راستای عملیات اخیر حزب‌الله در جنوب لبنان (منطقه رامیه) مورد نظر قرار داد؛ چراکه این عملیات توانست هیمنه ارتش اسرائیل و نتانیاهو را فرو بریزد. بعد از این موضوع ارتش اسرائیل اقدام به حملات پراکنده در غزه کرد که مجدداً با شکست روبه‌رو شد؛ به صورتی که مقاومت فلسطین ظرف ۲۴ ساعت دو پهپاد اسرائیل را مورد هدف قرار داد و این اتفاق برای اولین بار است که از سوی مقاومت فلسطین در آسمان‌های غزه رخ می‌دهد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به پروژه نتانیاهو برای کسب اعتبار سیاسی در آستانه انتخابات اسرائیل گفت: ارتش اسرائیل و شخص نتانیاهو در صدد ترمیم چهره ویران شده خود برآمده‌اند و به همین علت در بعد سیاسی با ایراد سخنان شتابزده و نسنجیده تلاش می‌کند تا در آستانه انتخابات اوضاع را به نفع خود هدایت کند. در همین راستا سحرگاه پنج‌شنبه گذشته ارتش اسرائیل به شهرکی در شمال نوار غزه حمله کرد که این اقدام نظامی را می‌توان در راستای سناریوی آبروسازی مجدد مورد اشاره قرار داد. مساله اصلی اینجاست که اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسرائیل درباره الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی آنگونه که وی انتظار داشت در مقیاس منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاثیرگذار نبود و حتی مخالفت‌هایی با مواضع وی در پی داشت. به عنوان مثال امارات متحده عربی نسبت به سخنان او موضع منفی اتخاذ کرد و بسیاری از کشورهای عربی که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند موضع سکوت اختیار کردند. این به خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شود مواضع هیجانی بیشتری اتخاذ می‌کند.

چراغی افزود: واکنش منفی سران کشورهای عربی به موضع اخیر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گویای این است که او هیچ هماهنگی با کشورهای مذکور نداشته و به نوعی برای ترمیم چهره خود دست به نمایشی زده که خروجی آن نه تنها مثبت نبوده بلکه پیامدهای سیاسی و میدانی گزافی به دنبال داشته است. نتانیاهو در داخل اسرائیل شرایط نامناسبی دارد و حیات سیاسی او به دلیل مفتوح بودن پرونده‌های فساد مالی همچنان در معرض خطر قرار دارد. به همین جهت یکی از دلایلی که باعث می‌شود چنین سخنانی را به زبان بیاورد، فرار از این شرایط است. وعده او درباره الحاق کرانه باختری و شهرک‌های صهیونیست‌نشین به سرزمین‌های اشغالی بعد از پیروزی‌اش در انتخابات را باید در راستای شعارهای انتخاباتی ارزیابی کرد. در این میان واکنش فلسطینی‌ها بسیار تند بود که بخشی از آن‌ها در داخل فلسطین و بخشی دیگر در خارج از سرزمین‌های اشغالی حضور دارند و در نهایت نشانگر عمق شکست نتانیاهو است.

وی در پایان تصریح کرد: نکته قابل ملاحظه این است که نتانیاهو در لابه‌لای سخنان اخیر خود اعلام کرده بود که اگر در انتخابات پیروز شود معامله قرن را عملیاتی خواهد کرد و همین سخنان به علاوه تلاش‌های او، نشان دهنده آن است که طرح معامله قرن در آستانه شکست قرار دارد. نشانه‌های آن طی هفته‌های گذشته کاملاً مشهود بوده که یکی از آنها برکناری نماینده آمریکا در امور خاورمیانه که به مهندس معامله قرن مشهور بود مورد اشاره است و به دنبال آن شاهد برکناری جان بولتون از سوی ترامپ بودیم. این در حالی است که ولیعهد عربستان که یک ضلع معامله قرن به حساب می‌آمد به دلیل برکناری وزیر نفت کشورش شرایط خوبی در داخل ریاض ندارد و با بحران داخلی روبرو است. با عنایت به این مسائل باید بگویم که کاخ‌سفید از روند اجرای معامله قرن ناراضی است و تلاش‌های نتانیاهو در اینباره چیزی جز اهداف انتخاباتی ندارد. در داخل اسرائیل هم احزاب سیاسی سخنان وی را تنها در راستای تقویت جایگاه لیکود ارزیابی کرده‌اند و به طور اجمالی به این نتیجه می‌رسیم که سخنان نتانیاهو برای کسب آراء انتخاباتی مطرح شده است. به هر ترتیب این سخنان مورد استفاده صهیونیست‌ها در درازمدت قرار خواهد گرفت و سیاست‌های غافلگیرانه اسرائیل را در هسته خود پنهان کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز