خبرگزاری کار ایران

جیمز ماتیس:‌

ناکامی استراتژیک اوباما به رشد داعش در عراق کمک کرد

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۷۰۱

وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت که بی‌توجهی ساده‌لوحانه دولت پیشین این کشور به سر برآوردن داعش کمک کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع پیشین آمریکا، در کتاب جدیدش از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور و «جو بایدن»، معاون او، انتقاد کرده و گفته که بی‌توجهی سادو‌لوحانه آن‌ها به واقعیت به سر برآوردن داعش در عراق انجامید. 

در کتاب ماتیس که «اسم رمز هرج و مرج: فراگیری رهبری» نام دارد حرفی از بحث و جدلش با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، به میان نیامده است. ماتیس در گفت‌وگو با شبکه فاکس گفت که رابطه او با ترامپ «پرتنش» نبوده است. 

وی همچنین در این کتاب از تصمیم اوباما برای خروج ناگهانی سربازهای آمریکایی از عراق انتقاد کرد. ماتیس نوشت که در دوران تصدی اوباما شاهد «انجام وظیفه و فریبکاری، شجاعت و بزدلی و دست آخر ناکامی استراتژیک» بوده است. 

ماتیس در این کتاب نوشته است: «در واشنگتن، در سال ۲۰۱۱، بحث بر سر این‌که چه تعداد نیرو باید در عراق بمانند بالا گرفته بود. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع جدید که جایگزین رابرت گیتس شده بود، همچنان به کاخ سفید هشدار داد تا شماری از نیروهایش را در عراق نگاه دارد.»

ماتیس در ادامه گفت که تمام این حرف‌ها «تاثیری بر دولت وقت نداشت» و اوباما تمام تمرکزش را بر پوشاندن جامه عمل به وعده‌اش برای پایان جنگ عراق گذاشته بود. وی همچنین افزود که اعتماد دولت به «نوری المالکی»، نخست‌وزیر وقت عراق، نیز اشتباه بود. 

ماتیس گفت که به بایدن در این‌باره هشدار داده بود: «نخست‌وزیرعراق فرد غیرقابل‌اعتمادی است، آقای معاون رئیس‌جمهور. آدم پر دوز و کلکی است... به سفرا و مشاوران نظامی ما به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌های خود نگاه می‌کند».

وی در گفت‌وگو با فاکس گفت: «عراق بار دیگر به دامن خشونت غلتید. مثل این بود که ببینی خودرویی آرام‌آرام نابود می‌شود... همه این اتفاق‌ها پیش‌بینی شده و قابل پیشگیری بود.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز