خبرگزاری کار ایران

زلمای خلیل‌زاد خبر داد:

توافق قریب‌الوقوع واشنگتن و طالبان برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۲۵۸

نماینده آمریکا در امور افغانستان امروز- یکشنبه- در پایان دور آخر مذاکرات دوحه از توافق قریب‌الوقوع بین واشنگتن و گروه طالبان برای پایان دادن به ۱۸ سال جنگ خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل ازخبرگزاری آلمان، «زلمای خلیلزاد»، نماینده آمریکا در امور افغانستان امروز- یکشنبه- در پایان دور آخر مذاکرات دوحه اعلام کرد که واشنگتن و گروه طالبان در آستانه دست‌یابی به توافق برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله هستند.

خلیلزاد در توئیتی نوشت: «ما در آستانه امضای توافقی قرار داریم که خشونت را کاهش داده و راه را برای مذاکره گروه طالبان با دولت افغانستان برای تحقق صلح پایدار هموار می‌کند». 

وی در این توئیت نوشت: «این توافق به وحدت افغانستان و حاکمیت آن کمک خواهد کرد، به گونه‌ای که آمریکا و متحدان آن و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند».

خلیلزاد در پایان روز هشتم و پایانی دور نهم مذاکرات قطر بین نمایندگان آمریکا و گروه طالبان گفت که احتمالا برای انجام رایزنی‌هایی به کابل می‌رود.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر قطر طالبان نیز روز گذشته- شنبه- اعلام کرد که توافق بسیار نزدیک است اما موانعی را که همچنان در این مسیر وجود دارد، عنوان نکرد.

طالبان پیش از این اعلام کرده بود که در صورت حصول هر توافقی به رسانه‌ها و نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان و نیز چین، روسیه و سازمان ملل اعلام خواهد شد. 

احتمالا این توافق بر خروج نیروهای آمریکا که تعدادشان  بالغ بر ۱۳ هزار نظامی در افغانستان است، در قالب جدول زمانی معین تاکید کند. 

این خواسته اصلی طالبان است که در مقابل تعهد می‌دهد که از خاک افغانستان برای پناهگاه گروه‌های تروریستی استفاده نکند. 

این توافق تاریخی پس از ۱۸ سال از تجاوز آمریکا به افغانستان به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر  برای براندازی حکومت طالبان صورت می‌گیرد. 

در همین راستا، «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری پاکستان اعلام کرد که روز گذشته حمله طالبان برای  نفوذ به شهر استراتژیک «قندوز» در شمال افغانستان خنثی شده است. 

سخنگوی اشرف غنی در توئیتی نوشت: «حمله طالبان نشان می‌دهد که آنها به فرصت صلحی که آمریکا و دولت افغانستان به آنها داده باور و اعتقادی ندارند».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز