خبرگزاری کار ایران

خیز کنگره آمریکا علیه برنامه هسته­‌ای عربستان سعودی

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۸۰۲

روزنامه «فارین پالسی» آمریکا از طرح سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره علیه برنامه هسته‌ای عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، روزنامه «فارین پالسی» روز گذشته -سه‌شنبه- با انتشار گزارشی نوشت که «لیندسی گراهام» و «کریس وان هولن» سناتورهای آمریکایی با ارائه پیش‌نویسی به کنگره تلاش می­‌کنند بانک صادرات و واردات آمریکا را از تأمین مالی برنامه انتقال تکنولوژی هسته­‌ای این کشور و تجهیزات ویژه این بخش به عربستان تا زمان امضای توافق همکاری در زمینه هسته­‌ای با واشنگتن از سوی ریاض و اجرای معیارهای بین‌المللی در راستای منع انتشار سلاح هسته­‌ای منع کنند.

این روزنامه نوشت که بانک صادرات و واردات آمریکا نقش محوری در تأمین مالی عملیات صدور تکنولوژی و تجهیزات هسته‌­ای آمریکا به خارج دارد.

وان هولن در تماس تلفنی با این روزنامه گفت: «ما هرگز نباید اجازه دهیم که تکنولوژی در اختیار افراد خطاکار به ویژه (محمد بن سلمان) ولیعهد سعودی قرار گیرد،‌ چرا که این رژیم ثابت کرده قابل اعتماد نیست».

فارین پالسی نوشت: «این ممنوعیت تا زمان عدم غنی‌سازی اورانیوم توسط عربستان و امضای توافق همکاری هسته­‌ای ریاض همگام با قانون انرژی هسته­‌ای و امضای پروتکل‌­های اضافی به منظور ارائه ضمانت­‌هایی بر اساس قوانین آژانس انرژی اتمی ادامه خواهد داشت».

طراحان این قانون معتقد هستند که ‌مقام‌های سعودی که در پی وضع برنامه هسته­‌ای گسترده هستند، تاکنون آمادگی چندانی برای انجام اقدام‌های قاطع در زمینه منع انتشار سلاح هسته­‌ای نشان نداده‌­اند.

این طرح جدید علیه عربستان سعودی درست زمانی مطرح می‌­شود که اختلافات کنگره با دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره سیاست واشنگتن در قبال عربستان به دنبال نقش ریاض در جنگ یمن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی روز به روز افزایش می‌­یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز