خبرگزاری کار ایران

توافق سیاسی اپوزیسیون سودان با شورای نظامی

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۷۱۰

نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر در سودان پیش از آغاز مذاکرات جدید با شورای نظامی انتقالی عصر روز گذشته- سه‌شنبه- در خارطوم بحث و بررسی‌های داخلی خود را درباره پیش‌نویس بیانیه سیاسی و قانون اساسی کامل کرده و با این شورا به توافق سیاسی دست یافتند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، منابع موثق در ائتلاف الجزیره اعلام کردند که بحث‌های داخلی بین کمیته‌های پنج گانه بر سر بندهای مورد جدل با شورای نظامی که پس از تحویل پیش‌نویس بیانیه قانون اساسی از تیم میانجی آفریقائی ایجاد شده بود،‌ به توافق رسید. 

تنها یک مشکل در بیانیه قانون اساسی مرتبط با تشکیل شورای قانون‌گذاری وجود دارد.

بیانیه قانون اساسی که توسط کمیته مشترک قانونگذاران شورای نظامی و نیروهای تغییر تدوین شده همچنان مورد بحث است اما درباره بیانیه سیاسی توافق حاصل شده است. 

شورای قانونگذاری بر اساس توافق سیاسی از نیروهای آزادی و تغییر به نسبت ۶۷ درصد و نیروهای دیگر به میزان ۳۳ درصد تشکیل می‌شود.

بر اساس نیروهای مرتبط با ائتلاف ، کمیته‌های پنج‌گانه در گفت‌وگوهای ساعات گذشته با اینکه تصمیم شورای صلح آفریقا به شماره ۳۴۵ مرجع گفت‌وگو برای تشکیل شورای قانونگذاری باشد، موافقت کردند.

اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که تمام نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر با بند مصونیت مطلق مذکور در بیانیه قانون اساسی مخالفت کرده‌اند و احتمالا شورای نظامی از این بند به دلیل «غیر منطقی  بودن آن» عقب‌نشینی کند.

نیروهای آزادی و تغییر درباره دوره پیش از تشکیل شورای قانونگذاری نیز که یکی از نقاط مورد اختلاف با شورای نظامی است،‌ پیشنهاد دادند که قانونگذاری توسط کمیته مشترک بین شورای حاکمیتی و شورای وزیران صورت گیرد. 

اما شورای نظامی این پیشنهاد را رد کرده و پیشنهاد داده که که شورای وزیران طرح قانون را ارائه دهند و سپس برای تصویب به شورای حاکمیتی ارجاع داده شود. 

اما شورای نظامی از طریق میانجی آفریقائی اتیوپی برای تشکیل شورای حاکمیتی به منظور رهبری مرحله انتقالی به مدت سه سال و سه ماه متشکل از پنج نظامی و پنج غیر نظامی به اضافه یک عضو مدنی مورد توافق طرفین توافق کردند. 

این رخدادها با افزایش اختلاف بر سر نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» معاون رئیس شورای نظامی همزمان شده است. این اختلاف به دنبال وقایع دو شهر «السوکی» واقع در جنوب شرق سودان و «الضعین» در غرب این کشور ایجاد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز