خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

آرایش حمایت کشورهای خارجی از طرف‌های درگیر در لیبی/ آینده سیاسی خلیفه حفتر و چشم‌انداز منازعه در طرابلس

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۵۳۳

داده‌ها نشان می‌دهد که آرامش به این زودی به لیبی باز نخواهد گشت و مسلماً فرمانده ارتش ملی در این میان به دنبال تسلط کامل بر لیبی خواهد بود و گام بعدی او روندسازی برای نوشتن و تایید قانون اساسی جدید خواهد بود.

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل آفریقا در تشریح نقش بازیگران فرامنطقه‌ای بحران فعلی لیبی و مدل حمایت آنها از طرف‌های درگیر در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدام اخیر خلیفه حفتر به عنوان فرمانده ارتش ملی لیبی که منجر به درگیری با دولت وفاق ملی لیبی شد را نباید یک روند بلکه باید یک پروسه چند ضلعی دانست. در وضعیت کنونی لیبی صحنه درگیری قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده اما تصویری که در خارج از این کشور به خصوص در رسانه‌ها از آن ترسیم می‌شود کاملاً با واقعیت‌های جاری متفاوت است. در این میان باید توجه داشت که خلیفه حفتر از حیث مالی توسط عربستان سعودی و امارات حمایت می‌شود و از منظر تسلیحاتی از سوی مصر مورد حمایت است. در این میان فرانسه به عنوان کشوری که لیبی در گذشته مستعمره آن به شمار می‌رفت، مسئولیت طرح سیاست کلان را به عهده دارد.

وی ادامه داد: در میانه این روند، ایتالیا هم به موازات سیاست‌های فرانسه نقشی به مانند کفیل سیاسی را بازی می‌کند. باید توجه داشته باشیم که فرهنگ و گفتمان فرانسه تنها در لیبی منطق پیدا نکرده است، بلکه در کشوهایی مانند الجزایر و مالی هم به وضوح شاهد به چشم خوردن فرهنگ فرانسوی هستیم. در همین راستا فرهنگ ایتالیا را می‌توان در کشورهایی نظیر اتیوپی ملاحظه کرد اما بدون تردید وزن و میزان نفوذ این کشور به پای فرانسه نمی‌رسد؛ به گونه‌ای که پاریس از ۱۰ سال پیش تاکنون به نمایندگی از ایالات متحده و بریتانیا نه تنها در لیبی  بلکه در غرب آفریقا (خصوصاً کشورهایی مانند چاد، نیجر و مالی) اقدام به بازیگری سیاسی و میدانی می‌کند. اگر به صورت واضح‌تر بخواهم این موضوع را مورد تحلیل قرار دهم، باید بگویم که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مورد لیبی دست به تقسیم کار زده‌اند و از این منظر هر کدام از کشورها اعم از عربستان، مصرف امارات، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و غیره بر اساس منافع خود دست به بازیگری در این پرونده لیبی زده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انتقاد دولت وفاق ملی لیبی از مواضع فرانسه و حمایت از اقدام‌های خلیفه حفتر در حمله به طرابلس، گفت: اخیراً «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی طی اظهاراتی دست به انتقاد از سیاست فرانسه در قبال اقدام‌های خلیفه حفتر زد و صراحتاً پاریس را به حمایت از وی متهم کرده است. او معتقد است که سکوت فرانسه و متحدان آن موجب شده پیشروی‌های خلیفه حفتر به سمت طرابلس تسهیل شود و از سوی دیگر خواهان موضع‌گیری پاریس و متحدانش در قبال احوادث اخیر لیبی شده است. نکته اینجاست که فائز السراج و جناح منتسب به وی تماماً مسلمان و دارای گرایش اخوان‌المسلمین هستند و از این منظر مورد نظر فرانسه و کشورهای دیگر قرار نمی‌گیرد. در این راستا جناح دیگری از کشورهایی که اقدام به حمایت از طرفین درگیر در لیبی می‌کنند، ترکیه و قطر هستند. این دو کشور به دلیل گرایش و تمایل‌های فکری و سیاسی به سمت اخوان‌المسلمین به حمایت از فائز السراج و جناح وی پرداخته‌اند که در اینجا به راحتی متوجه قطب‌بندی‌ها می‌شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترکیه و قطر در پرونده لیبی به صورت تمام قد در مقابل امارات و عربستان قرار گرفته‌اند اما در مقابل سیاست‌های غرب کاملاً سیاست منفعلانه را در پیش گرفته‌اند. به بیانی گویاتر دوحه و آنکارا به دلیل اشتراک‌هایی که با غرب دارند، نمی‌توانند ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا یا فرانسه را تحت فشار قرار دهند اما در قبال ریاض و ابوظبی اوضاع به صورت دیگری است. در این میان نباید از نقش روسیه در پرونده لیبی چشم‌پوشی کرد. معتقدم که مسکو از ابتدای به هم‌ریختگی در لیبی (از زمان سقوط قذافی) تا به امروز دچار اشتباه استراتژیک شده است؛ تا جایی که روس‌ها اخیراً به نفع خلیفه حفتر گام برداشتند و در مصر به صورت تمام قد از عبدالفتاح السیسی حمایت کردند که جای تعجب دارد. به هر ترتیب اوضاع لیبی در کوتاه مدت ناآرام خواهد بود و درگیری‌ها ادامه خواهد داشت. داده‌ها نشان می‌دهد که آرامش به این زودی به لیبی باز نخواهد گشت و مسلماً خلیفه حفتر در این میان به دنبال تسلط کامل بر لیبی خواهد بود و گام بعدی او روندسازی برای نوشتن و تایید قانون اساسی جدید خواهد بود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز