خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

سناریوی آمریکا برای تاخیر در تشکیل دولت لبنان/ تلاش سعد الحریری برای کنار زدن حزب‌الله از معادلات سیاسی

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۰۵۷

ایالات متحده برای تامین و حیات سیاسی اسرائیل به دنبال برهم زدن آرامش سیاسی و اقتصادی لبنان از طریق مهره‌های داخلی خود است.

«صباح زنگنه» نماینده سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی در تشریح دلایل دخالت ایالات متحده در روند تشکیل دولت لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عدم تشکیل دولت لبنان اساساً به دلیل فشار عربستان و آمریکا بر بیروت است اما سوابق نشان داده که فشارهای این دو کشور در گذشته هم وجود داشته اما به صورت مقطعی با طی کردن منحنی سینوسی مشخص دچار افت و خیرهای زیادی بوده است. باید توجه داشت که رئیس‌جمهوری لبنان بر اساس قانون اساسی این کشور برای تشکیل دولت می‌تواند ضرب‌الاجل خاص را به مدت زمان مشخص، تعیین کند و تمامی جناح‌های سیاسی لبنان به علاوه نخست‌وزیر فعلی (سعد الحریری) را ملزم به تشکیل دولت کند. حتی در قانون اساسی لبنان آمده است که رئیس جمهوری این کشور می‌تواند فرآیند تشکیل دولت را به شخص دیگری تفویض کند اما متاسفانه داده‌های سیاسی و رسانه‌ای نشان می‌دهد سعد الحریری در این راه با آمریکایی‌ها همراه شده است.

وی ادامه داد: نخست‌وزیر لبنان با همراهی ایالات متحده در حقیقت به وجهه خود ضربه می‌زند و این موضوع می‌تواند باعث شود تا از وی به عنوان یک خائن ملی در میان مردم یاد شود. اصل ماجرا این است که انتخابات پارلمانی لبنان در کمال صحت و سلامت برگزار شد و تمامی جناح‌ها با اختلاف نظرها و سلایق مختلف برای پیشبرد اهداف و خدمت به مردم لبنان وارد رقابت شدند. در این مسیر اسرائیل، عربستان سعودی، آمریکا و حتی فرانسه به دنبال آن بودند تا بتوانند از طریق مهندسی انتخابات خروجی آن را به نفع خود رقم بزنند و در گام بعدی حزب‌الله و مقاومت لبنان را به حاشیه برانند. این روند به حدی آشکارا صورت گرفت که بسیاری از تحلیلگران و حتی مقامات سیاسی لبنان و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به این موضوع اعتراض کردند و آن را دخالت در امور سیاسی و انتخابات پارلمانی لبنان خطاب کردند.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به سفر اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان، گفت: سفر اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان و سخنانی که وی در دیدار با سعد الحریری بیان کرده نشان می‌دهد که ایالات متحده به صورت کاملاً شفاف خواهان بایکوت مقاومت لبنان در عرصه سیاسی است. او رسماً به نخست‌وزیر لبنان دستور داده که وزارت بهداشت این کشور نباید در اختیار حزب‌الله قرار بگیرد و از سوی دیگر تهدید کرده است که اگر این اتفاق رخ بدهد، تمام کمک‌های دارویی که ایالات متحده طی سال‌های گذشته به لبنان صورت می‌داده است را قطع خواهد کرد و این اظهارات به عنوان دخالت در امور لبنان بسیار مهم و حائز اهمیت است. آنها به خوبی می‌دانند که مقاومت در میان مردم لبنان بسیار محبوب بوده و خواهان زیادی دارد و نمی‌توانند با دستاویز قرار دادن این موضوع مردم را نسبت به ان بدبین کنند.

وی افزود: ایالات متحده به دنبال آن است که با اعمال زور روند سیاسی فعلی در لبنان را به هم بزند و سعی دارد با تاخیر در تشکیل دولت و تعطیلی قوه مجریه این کشور فشار را بر روی دوش مردم افزایش دهد. طبیعی است یکی از سناریوهای آنها بد بین کردن مردم نسبت به دولت فعلی و مقامات این کشور است. در این بین باید توجه داشت که توقف کمک‌های دارویی یا مالی به لبنان توسط ایالات متحده، یک اقدام ضد بشری به حساب می‌آید و بعید نیست که واشنگتن این موضوع را عملیاتی کند. باید توجه داشت که لبنان چند سال بدون داشتن دولت اداره می‌شد و از سوی دیگر رفتار فعلی سعد الحریری در گذشته هم تکرار شده بود اما در نهایت با درایت و خواست عمومی از این بحران عبور کردند. بنابراین آنچه که باید در مورد سناریوی آمریکا علیه لبنان مطرح شود، این است که ایالات متحده به دنبال آن است تا امنیت و حیات سیاسی اسرائیل را از طریق ضربه زدن به لبنان و حزب‌الله تامین کند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز