خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ، کنگره را با تعطیلی دولت فدرال تحت فشار قرار می‌دهد/ افزایش پتانسیل مجادله میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۱۸۳

رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل اینکه پروژه‌های بلندپروازانه زیادی را در سر دارد به دنبال تامین بودجه است اما بحث اصلی، انتقال اعمال فشار عمومی بر دموکرات‌ها است.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل تعطیل شدن بخشی از دولت فدرال آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ترامپ در پی ایجاد یک بحران معنادار هدایت‌شده برای نمایش برتری خود در خاک ایالات متحده است. او قصد دارد با تعطیلی دولت فدرال بر کنگره آمریکا که اکثریت آن را دموکرات‌ها در دست دارند، حداکثر فشار خود را با راهبرد پیش‌دستانه بر این نهاد قانونگذاری و نظارتی اعمال کند؛ چراکه رقبای او کمی پس از سال نوی میلادی وارد کنگره خواهند شد و حداقل در دو پرونده قتل خاشقجی و دخالت روسیه در انتخایات ۲۰۱۶ او را به چالش می‌کشند. باید توجه داشت که تعطیلی دولت فدرال توسط وی به دلیل عدم تامین شدن بودجه مورد تقاضای وی برای ساخت دیوار حائل میان مرزهای آمریکا با مکزیک صورت گرفته اما واقعیت این است که او به دنبال تامین بودجه سناریوهای بلندپروازانه خود است.

وی ادامه داد: سیاست ترامپ از ابتدای ورود به کاخ سفید در راستای تقویت هژمونی و قدرت ایالات متحده در عرصه داخلی و خارجی بوده است و از این جهت شاهد آن هستیم که وی به تامین بودجه‌های بلندپروازانه اصرار دارد تا بتواند دست برتر خود را از این طریق به اجرا بگذارد که البته دموکرات‌ها مانع این پروژه به حساب می‌آیند. ترامپ نه تنها در میان دموکرات‌ها بلکه در میان جمهوری‌خواهان و ژنرال‌های چند ستاره این حزب از جایگاه و وجهه مناسب برخوردار نیست و حتی نزدیکان او با تندی وی را تحمل می‌کنند؛ لذا او با چالش بسیار جدی روبه‌رو است. رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال ان است تا بتواند رقبای داخلی و خارجی خود را به فضای آشوب بکشاند و سعی دارد یک هجمه پیش‌دستانه را برای مقابله با آنها تدارک ببیند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از اهداف ترامپ در تعطیل کردن دولت فدرال اعمال فشار عمومی بر کنگره است، گفت: خاستگاه ترامپ امروزه به سمت کشاورزان و کسانی متمایل شده که از جهش اقتصادی و کاهش بیکاری در این کشور خرسند هستند و طبیعتاً لابی‌های سرمایه‌داری آمریکا هم از این روند راضی به نظر می‌رسند. از این جهت بدون تردید تعطیل شدن بخش یا تمام دولت فدرال می‌تواند بر روندهای اقتصادی و اجتماعی آمریکا تاثیر بگذارد و همین امر موجب نارضایتی عمومی خواهد شد؛ این همان سناریویی است که ترامپ دنبال می‌کند. یعنی او به دنبال تحمیل و انتقال نارضایتی عمومی به کنگره و خصوصاً دموکرات‌ها است که در این بین سیاست ضد مهاجرتی وی هم مورد قبول مردم واقع شده است. به عبارتی دیگر، ترامپ قصد دارد تا مشکلات را به روی دوش کنگره و هر جریانی که با وی مخالف است، بیاندازد.

وی افزود: افزایش بودجه نظامی و طرح‌هایی که او در سر دارد بخشی از شعارهای انتخاباتی و راهبرد کاخ‌سفید را تشکیل می‌دهد. از این رو باید بدانیم که هرچه در آینده و در محور سیاست داخلی و خارجی آمریکا اتفاق می‌افتد، به عنوان یک الگوی خاص از رفتار ترامپ مورد نظر قرار می‌گیرد و حتی در آینده نزدیک شاهد ابعاد دیگری از آن خواهیم بود. این بدان معناست که پروژه ترامپ با تعطیلی دولت فدرال، خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و افغانستان یا برکناری اعضای کابینه او به پایان نمی‌رسد بلکه سناریوهای بزرگ‌تر را در سر می‌پروراند. به عنوان مثال تعطیل شدن دولت فدرال هزینه‌هایی را بر نظام بین‌الملل تحمیل خواهد کرد و از این حیث ممکن است او از ناحیه خارج آمریکا هم مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

مطهرنیا در پایان خاطرنشان کرد: در ساختار ایالات متحده یک توازن داخلی میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه وجود دارد که بر اساس قانون اساسی این دو در هر زمانی به اکثریت و اقلیت تبدیل می‌شوند. باید توجه کرد که قانون اساسی آمریکا اگرچه کوچک‌ترین قانون اساسی دنیا به شمار می‌رود اما سه‌گانه‌های تفسیر قدرت، اصول رفراندوم و بسیاری از مسائل دیگر در میان متون این قانون به رشته تحریر در آورده و همین قانون است که توازن را به صورت واضح وضع کرده است. از این منظر پتانسیل برای دور جدید مجادله میان دموکرات‌ها و جمهور‌یخواهان با ترامپ به صورتی قوی و علنی وجود دارد و این موضوع می‌تواند ضربه جدی به تعادل قدرت آمریکا وارد کند.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز