خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعطیلی دولت آمریکا، اهرم فشار ترامپ برای ساخت دیوار مکزیک/ دموکرات‌ها برای استیضاح، با مشکل جدی روبه‌رو هستند

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۶۰۸

رئیس‌جمهوری آمریکا برای اینکه بتواند هزینه ساخت دیوار مکزیک را تامین کند به دنبال اعمال فشار بر دموکرات‌ها است و تعطیلی دولت فدرال را در دستور کار قرار داده است.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل تهدید رئیس‌جمهوری ایالات متحده به تعطیلی دولت فدرال در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمانی که دو پرونده قتل جمال خاشقجی و دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ وارد فاز جدید شده و حیات سیاسی ترامپ مورد تهدید قرار گرفته است، شاهد آن هستیم که دونالد ترامپ به شدت از این روند ناراحت و عصبانی شده و حتی اخیراً حملات زیادی علیه دموکرات‌ها صورت داده است. یکی از عواملی که عصبانیت او را تشدید کرده ارائه اطلاعات جدید از سوی جینا هاسپل (رئیس سازمان سیا) بوده که حتی برخی از نزدیکان ترامپ گفته‌اند که وی به دنبال برکناری هاسپل است؛ بدون تردید برکناری رئیس سازمان سیا و انتخاب جایگزین برای وی کار دشواری خواهد بود و اگر ترامپ دست به این کار بزند، چالش جدید برای وی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: این وضعیت، به هم ریختگی داخلی در خاک ایالات متحده را نمایان می‌کند و حتی سخنانی از استیضاح وی به گوش می‌رسد که تا حد زیادی این مواضع غیر واقعی است و جمهوری‌خواهان او را حمایت خواهد کرد. این مولفه‌های تنش‌زا و حمله‌های گاه و بیگاه به وی موجب شده تا ترامپ یک حالت خصومت را در پیش بگیرد که بخشی از این وضعیت را در مورد احداث دیوار در مرز با مکزیک به وضوح می‌توانیم مشاهده کنیم. هدف رئیس‌جمهوری ایالات متحده از احداث این دیوار تنها به جلوگیری از سیل مهاجران غیر قانونی خلاصه نمی‌شود بلکه ترامپ بر اساس نگاه ملی‌گرایی خود به دنبال آن است تا بتواند با احداث این دیوار یک یادگاری از خود بر جای بگذارد. یادمان باشد که او از جانب طیف‌های راست‌گرای تندرو مانند «جنبش تی- پارتی» حمایت می‌شود و این بدان معناست که اهداف ملی‌گرایی در کاخ‌سفید همچنان پیگیری می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به تهدید ترامپ برای تعطیل کردن دولت فدرال، گفت: اخیرا اخباری مبنی بر تهدید رئیس جمهوری آمریکا به تعطیل کردن دولت فدرالی منتشر شده که این موضع دقیقاً به احداث دیوار مکزیک مربوط است و بخشی دیگر برای پیش‌دستی و پدافند سیاسی علیه دموکرات‌ها طراحی شده است. ترامپ در دیدار اخیر خود با نانسی پلوسی و چاک شومر (رهبران دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا) خواستار پنج میلیارد دلار کمک مالی مالیات‌دهندگان برای ساخت دیوار مکزیک شده و این نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری ایالات متحده از این پرونده به دنبال تامین خواسته‌های متعدد خود است. 

وی افزود: ترامپ برای به چالش کشیدن دموکرات‌ها در بحث تامین هزینه دیوار مکزیک، از تئوری ناامن جلوه دادن امنیت ملی استفاده کرده و اظهار کرده که چند تروریست که اصالت مکزیکی دارند توسط واحد ضد تروریسم سازمان سیا در جنوب آمریکا دستگیر شده‌اند که مقام‌های سیا این خبر را تکذیب کردند. این بدان معناست که اگر هزینه ساخت دیوار مکزیک از سوی لیبرال‌ها تامین نشود، ترامپ تمامی تهدیدهای امنیت ملی را متوجه دموکرات‌ها خواهد کرد. لذا تهدید وی برای تعطیلی دولت فدرال یک نوع اهرم فشار بر دموکرات‌ها برای تامین هزینه ساخت دیوار مکزیک و به کرسی نشاندن سیاست فعلی کاخ سفید قلمداد می‌شود.

بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که اگر ترامپ دولت فدرال را تعطیل کند بدون تردید روند استیضاح وی سرعت می‌گیرد اما همانطور که خودش گفته بود «اگر من استیضاح شوم، مردم طغیان می‌کنند»، سناریوی استیضاح تا حد زیادی منتفی خواهد بود. باید توجه داشت که نگاه جامعه آمریکا به عملکرد داخلی ترامپ در بحث اقتصادی است و همین موضوع مانع جدی برای به چالش کشیدن وی قلمداد می‌شود. این موضوع موجب می‌شود که دموکرات‌ها هم در پرونده استیضاح ترامپ با مشکل مواجه شوند و از این منظر نمی‌توان طرح استیضاح را دارای امکان عملیاتی دانست. بنابراین دموکرات‌ها یا باید وارد جنگ با کاخ‌ سفید شوند یا اینکه بودجه مورد نظر ترامپ را تایید کنند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز