خبرگزاری کار ایران

«میدل ایست آی» گزارش داد:

ترکیه محتوای تماس‌های تلفنی کنسولگری سعودی در استانبول را فاش می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۱۳۳

پایگاه خبری «میدل ایست آی» به نقل از یک مقام بلند پایه ترکیه نوشت که آنکارا برای جلوگیری از محو آثار جنایت قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی،‌ محتوای تماس‌های تلفنی انجام شده در کنسولگری سعودی در استانبول را فاش خواهد کرد.

 به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ این روزنامه به نقل از یک مقام برجسته ترک نوشت، پایگاه خبری انگلیسی «میدل ایست آی» فاش کرد که آنکارا فایل‌های صوتی از تماس‌های دریافتی و ارسالی کنسولگری عربستان سعودی در استانبول قبل و یک روز پس از جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد را در اختیار دارد و حتما از محتوای این تماس‌های تلفنی برای ابطال روایت اخیر مقام‌های سعودی و ممانعت از سرپوش گذاشتن بر این جنایت استفاده خواهد کرد. 

بنا به گزارش این مقام بلندپایه ترک به پایگاه خبری انگلیسی، تماس‌هایی که مقام‌های ترکیه به آنها دست یافته‌اند، تصویری کاملا روشن از دستورها، ‌تیم‌ها و مأموریت‌های مختلف دریافتی از ریاض ارائه می‌دهد. وی تأکید کرد که محتوای این تماس‌ها عرصه را برای سران سعودی در تلاش برای فاصله گرفتن از رسوایی ترور خاشقجی تنگ می‌کند. 

این مقام ترک توضیح داد که آنکارا قصد دارد جزئیاتی از این تماس‌های ورودی و خروجی کنسولگری را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. این همان رویکردی است که ترکیه از زمان ترور روزنامه‌نگار سعودی توسط تیم ۱۵ نفره اتخاذ کرده است.  

دستگاه اطلاعات ترکیه درز تدریجی محتوای مکالمه‌های مربوط به پرونده خاشقجی از همان لحظه ورود وی به کنسولگری کشورش در استانبول در دوم اکتبر گذشته برای دریافت اسناد ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترک‌تبار وی را آغاز کرده‌اند. 

این مقام برجسته ترکیه گفت که طرح توطئه ترور خاشقجی از همان لحظه‌ای که وی کنسولگری را ترک کرد تا دوباره برای دریافت اسنادش در دوم اکتبر مراجعه کند،‌ آغاز شد. وی تأکید کرد که مقام‌های آنکارا می‌دانند از زمان ورود خاشقجی به کنسولگری استانبول در ۲۸ سپتامبر تا سه روز پس از ترور وی در این ساختمان چه اتفاقی رخ داده است. 

بر اساس این گزارش، مقام‌های ترکیه همچنین از زمان رسیدن تیم‌های مختلف شرکت‌کننده در این جنایت و نیز محتوای بحث‌های آنها، ‌روش آنها در طراحی نقشه ترور و نحوه تقسیم‌بندی به چند گروه و ماهیت وظیفه اختصاص داده شده به هر گروه خبر دارند. از مهم ترین مکالمه‌هایی که اطلاعات ترکیه ارائه داده است،‌ مکالمه «محمد العتیبی» کنسول سعودی در استانبول با «احمد عبدالله المزینی» وابسته نظامی در کنسولگری سعودی در این شهر است. 

پایگاه خبری میدل ایست آی نوشت که المزینی در جنایت قتل خاشقجی مورد توجه قرار نگرفت و کسی نمی‌داند که او جزء ۲۱ نفری است که دولت سعودی آنها را بازداشت کرده است. 

روزنامه صباح نزدیک به دولت ترکیه این ‌وابسته نظامی سعودی را مغز متفکر و طراح اصلی توطئه قتل خاشقجی توصیف کرد. 

در روز ترور خاشقجی مکالمه‌های یک مسئول سعودی به شدت سرعت پیدا کرد،‌ طوری که ۱۹ مکالمه تلفنی با ریاض برای «ماهر عبدالعزیز مطرب» فرمانده جوخه ترور و افسر نزدیک به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ثبت شده است. 

این پایگاه خبری انگلیسی توضیح داد که مطرب در روز ترور خاشقجی چهار مکالمه تلفنی با «سعود القحطانی» مشاور پیشین دربار سعودی داشته است. دستگاه اطلاعات ترکیه معتقد است که قحطانی عملیات ترور را از دفتر ولیعهد کنترل می‌کرده است. 

مقام ترک مذکور می‌افزاید که «احمد العسیری» معاون سابق دستگاه اطلاعات عربستان مجوز ترور را صادر کرده اما قحطانی بخش بزرگی از این عملیات را مدیریت کرده است. 

ریاض، القحطانی و العسیری را برکنار کرد و هر دوی آنها در فهرست اسامی بازداشت‌شدگان جنایت قتل خاشقجی توسط مقام‌های سعودی در روند تحقیقات دادستان کل قرار دارند اما بیانیه اخیر معاون دادستان کل ریاض تاکید می‌کند که فرمانده تیم ترور همان کسی است که دستور قتل را صادر کرده و البته قحطانی و العسیری نیستند. 

گفته می‌شود که پایگاه خبری میدل ایست آی روز جمعه گزارش مفصلی ارائه داد مبنی بر اینکه یک مقام ترکیه‌ای به این پایگاه خبری اطلاع داده است که «جینا هاسپل» رئیس سیا در دیدار از ترکیه در تاریخ ۲۳ اکتبر برای رایزنی در مورد پرونده قتل این روزنامه‌نگار سعودی به همراه تیم ۳۵ نفره متشکل از کارشناسان رمز گشائی از فایل‌های ضبط شده، ‌زبان‌شناسان و افراد مسلط به لهجه سعودی به این کشور آمده بود. 

وی افزود که مهارت اطلاعات آمریکا و فناوری جاسوسی این سازمان، امکان کشف بسیاری از فایل‌های ضبط شده را فراهم آورد. این در حالی است که سازمان اطلاعات آمریکا از یک مکالمه تلفنی بین مطرب با ریاض با خبر شده است که در آن گفته شده «به رئیست بگو مأموریت انجام شد». بر اساس ارزیابی اطلاعات آمریکا مقصود از «رئیس» شخص بن سلمان است و مأموریت نیز به همان قتل خاشقجی اشاره دارد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز