خبرگزاری کار ایران

هاآرتص:

اسرائیل ۵۰ سال منتظر رهبری چون بن‌سلمان بود/ برکناری او برای تل‌آویو نابود کننده است

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۹۰۸

روزنامه‌ اسرائیلی «هاآرتص» نوشت که صهیونیست‌ها بیش از پنج دهه است که در آرزو و انتظار یک رهبر عربی مهم هستند که با اسرائیل توافقی مهم را امضا کند،‌ حال این رهبر مورد نظر در وجود ولیعهد فعلی عربستان تجسم یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، روزنامه هاآرتص اسرائیل مقاله‌ای از «تسویا گرینفیلد» نویسنده اسرائیلی منتشر کرد که در آن  تساهل و مدارا با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را ضروری برشمرده و تأکید کرده است که بن‌سلمان رهبری است که اسرائیل ۵۰ سال منتظر او بوده و برکناری او برای تل‌آویو نابودکننده خواهد بود.

این نویسنده اسرائیلی نوشت: «اسرائیلی‌ها بیش از پنج دهه است که در آرزو و انتظار یک رهبر عربی مهم هستند که با اسرائیل توافقی مهم را امضا کند،‌ حال این رهبر مورد نظر در وجود بن سلمان تجسم یافته است». 

گرینفیلد قتل خاشقجی را داستانی رعب‌آور در کشورهایی چون سوریه، ایران،‌ چین، ‌روسیه و کره‌شمالی توصیف کرده و در ادامه می‌افزاید: «تصاویر و نوارهای ویدیوئی وجود دارد که نشان می‌دهد جسد این روزنامه نگار تکه‌تکه شده است». 

این نویسنده دلیل نهفته پشت این جنایت شنیع را نامعلوم توصیف کرد.

اسرائیل  ۵۰ سال منتظر رهبری چون بن‌سلمان بود/ برکناری او برای تل‌آویو نابود کننده است

وی در ادامه نوشت: «درست نیست که از کنار هر نوع قتلی به ویژه قتلی چنین شنیع که حکومتی شرور مرتکب آن شده است، به راحتی گذشت اما اسرائیل به دلیل پیامدهای سیاسی این موضوع باید زمان بیشتری را به تأمل در این موضوع اختصاص دهد. ممکن است خاندان سعودی نیز مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هیچ نوع انتقادی را تاب نیاورند و شاید به همین دلیل تصمیم گرفتند این روزنامه‌نگار منتقد را از بین برند».

گرینفیلد اضافه کرد: «ممکن است رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از موقعیت مناسب عربستان سعودی در جهان در این دوره اخیر به ویژه در سایه رابطه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ناخرسند باشد».

این نویسنده در تحلیل خود اشاره کرد که شاید اردوغان از نقش محوری بن سلمان در ائتلاف منطقه‌ای با هدف توقف نفوذ ایران در خاورمیانه رضایت نداشته و به همیت دلیل به دنبال خدشه‌دار کردن چهره ولیعهد سعودی است.

گرینفیلد در ادامه نوشت که اردوغان ممکن است به دنبال تحقیر سعودی‌ها بوده و هدف اصلی او در این معرکه شکست طرح ابتکاری بن سلمان و ترامپ برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای با حمایت آمریکا باشد. این ائتلافی است که اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج (فارس) و عربستان و اردن و مصر نیز به آن می‌پیوندند. 

این نویسنده توضیح می‌دهد که هدف اصلی این ائتلاف مقابله با ایران است که خطر بزرگی برای تمام کشورهای مذکور به شمار می‌رود.

وی همچنین ادامه داد: «ترکیه که به دنبال سیادت بر جهان عربی- اسلامی است، می‌کوشد اسرائیل را به عنوان یک رژیم استعمارگر در منطقه نشان دهد».

این نویسنده به وضوح از رقابت ترکیه با عربستان سعودی و تأثیر آن بر انتخابات میان دوره‌ای آمریکا سخن می‌گوید و چنین تبیین می‌کند که چون بن سلمان متحد قوی ترامپ در منطقه است و نیز جناح چپ در آمریکا خیز بزرگی برای استفاده از موضوع خاشقجی علیه رئیس‌جمهوری این کشور برداشته‌اند، اردوغان نیز پس از عبور از بحران‌های داخلی، گویی به گنجی نهفته دست یافته است. 

گرینفیلد معتقد است اسرائیل باید با بن سلمان به نرمی رفتار کند و اگر گزینه صلح روی میز قرار گیرد در واقع به بن سلمان این فرصت را می‌دهد تا از هجمه سنگین موضوع قتل خاشقجی نجات یابد،‌ او رهبری است که حتی قبل از شروع همکاری‌های آشکار، به دنبال مشروعیت‌بخشی به اسرائیل بوده است.

این نویسنده و تحلیلگر معتقد است که خواسته‌ها برای برکناری این رهبر عربی که اسرائیل سال‌ها در انتظار او بوده است، برای تل‌آویو بسیار نابود کننده خواهد بود و با سیاست «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در قبال اسرائیل هم نواست. 

گرینفیلد در پایان متذکر شد که هر کس خواهان گسترش عدل در جهان است، باید در طول زندگی خود با شر مطلق مبارزه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز