خبرگزاری کار ایران

قهرمانپور در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

تاثیر پیروزی اردوغان بر اقتصاد ترکیه/ مولفه‌های جدید در سیاست داخلی و خارجی آنکارا

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۴۴۰

رئیس‌جمهوری ترکیه به همکاری با مخالفان و حتی اپوزیسیون ترکیه نیاز دارد و به نظر می‌رسد که با بخشی از آنها وارد توافق شود.

«رحمان قهرمانپور» تحلیلگر مسائل ترکیه در تشریح تاثیر پیروزی اردوغان بر وضعیت ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بدون تردید پیروزی اردوغان و حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۲۴ ژوئن تاثیرات گوناگونی بر ساختار سیاسی (داخلی و خارجی) و اقتصادی ترکیه خواهد گذاشت. یکی از موضوعاتی که اخیراً، هم در حوزه واقعیت و هم در تحلیل‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرد بحث اقتصاد ترکیه است. در اینکه وضعیت اقتصادی این کشور نسبت به گذشته تغییرات منفی داشته است، شکی نیست. به گونه‎‌ای که برابری لیر ترکیه و دلار دچار تزلزل شد که این موضوع نشانه‌ خوبی نیست. علاوه بر این موضوع کودتای ۱۵ جولای باعث شد تا بخشی از سرمایه‌های ترکیه از خاکش خارج شود؛ در این بین بحران‌های منطقه‌ای مانند سوریه باعث کاهش صادرات ترکیه شده، اما باید توجه داشت که مجموع این متغییرهای اقتصادی باعث نمی‌شود تا وضعیت اقتصادی ترکیه را بحرانی و بسیار عمیق تلقی کنیم.

وی ادامه داد: بحران فعلی برای هر کشوری اتفاق خواهد افتاد اما به جرات می‌توان گفت که وضعیت اقتصادی کنونی ترکیه همانند بحران اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ نیست. اینکه دیده می‌شود پس از اعلام نتایج انتخابات و پیروزی اردوغان قیمت لیر ترکیه افزایش پیدا می‌کند، نوعی از ثبات سیاسی را به تصویر می‌کشد، از این منظر در وضعیت کنونی نمی‌توان اقتصاد ترکیه را بحرانی و خارج از کنترل قلمداد کرد. این در حالی است که بخشی از اقتصاد ترکیه به اروپا و روابط با قاره سبز بستگی دارد و اگر اردوغان بتواند با اروپا کنار بیاید، بدون تردید رابطه تجاری دو طرف می‌تواند اقتصاد ترکیه را بیش از پیش رونق ببخشد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مدل مواجهه اردوغان و آک‌پارتی با مخالفان داخلی خود، گفت: اردوغان چاره‌ای ندارد جز اینکه با بخشی از مخالفان خود به تفاهم برسد. درست است که نظام و ساختار سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی تغییر پیدا کرده است اما اردوغان به هر حال به همکاری و آرام کردن اپوزیسیون ترکیه نیاز دارد و سعی می‌کند با احزاب موجود در «ائتلاف ملت» همکاری کند. این در حالی است که بسیاری معتقدند، در محور خارجی امیدی برای حل و فصل اختلافات ترکیه و اروپا وجود ندارد؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که ذهنمان به سمت وجود یک گسل عمیق در این مناسبات سوق پیدا کند و به نظر می‌رسد که بنا بر حل اختلافات باشد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا سیاست خارجی ترکیه در مورد منطقه غرب آسیا دچار دگرگونی و تغییر خواهد شد یا خیر، گفت: هیچگاه نباید یادمان برود که در چنین معادلاتی، متغیرهای میدانی و پس از آن زد و بندهای سیاسی باعث تغییر اوضاع و احوال می‌شوند. از این منظر مشخص نیست که در منطقه و خصوصاً در سوریه چه اتفاقی خواهد افتاد اما با توجه به داده‌ها و رفتار ترکیه در سوریه، به نظر نمی‌رسد که تغییرات فاحشی در سیاست خارجی این کشور اتفاق بیافتد. تا جایی که به نظر می‌رسد عملیات ارتش ترکیه علیه پ.ک.ک در کوهستان‌ قندیل و به طور کلی مناطق شمالی عراق تا چند وقت دیگر متوقف خواهد شد و در منبج هم معادلات بر اساس مناسبات آنکارا با واشنگتن و روسیه پیش خواهد رفت. لذا ترکیه در عرصه سیاست خارجی تابع متغیرها خواهد بود و هرگونه تغییر در سیاست خارجی آن را باید بر این اساس بررسی کرد.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز