خبرگزاری کار ایران

اویل پرایس گزارش داد؛

تاثیر روافزون خروج آمریکا از برجام در بازارهای جهانی نفت

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۹۷۶

خروج آمریکا از برجام، پاسخ احتمالی ایران و تعداد بشکه‌های نفتی که در اثر این رویدادها از بازار کاسته می‌شود همچنان از اهمیت بسیاری در قیمت نفت -و افزایش آن- برخوردارند.

به گزارش ایلنا به نقل از اویل پرایس، در هفته گذشته بازارهای نفتی شاهد آن بودند که عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که در حال بررسی افزایش تولید در جهت «کاهش فشار بازار و نگرانی مصرف‌کنندگان» به‌خاطر افزایش قیمت نفت هستند. 

در نتیجه، قیمت نفت پایین آمد و شرکت‌کنندگان در بازار و تحلیل‌گران می‌کوشند بسنجند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)‌ تا چه اندازه می‌توانند نفت به بازار تزریق کنند. به نظر می‌رسد که مسئله ایران و بازگشت تحریم‌های نفتی -عامل اصلی افزایش قیمت نفت که شاخص نفت خام برنت را اوایل ماه جاری میلادی به بشکه‌ای ۸۰ دلار رساند- دیگر آن‌چنان سرمایه‌گذاران را نگران نمی‌کند. 

با این حال، خروج آمریکا از برجام، پاسخ احتمالی ایران و تعداد بشکه‌های نفتی که در اثر این رویدادها از بازار کاسته می‌شود، همچنان از اهمیت بسیاری در قیمت نفت -و افزایش آن- برخوردارند. 

یکی از شدیدترین واکنش‌هایی که ایران می‌تواند به اقدام یک‌جانبه آمریکا بدهد، خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌‌پی‌تی) است؛ پیمانی که بر اساس آن ایران و ۹۳ کشور جهان متعهد شده‌اند که هیچ‌گاه در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت نکنند. 

ماه گذشته، همین‌طور هفته گذشته، مقام‌های ارشد ایران گفتند که خروج از ان‌پی‌تی «یکی از گزینه‌های روی میز است».

«هلمیا کرافت»، رئیس جهانی استراتژی کالا در مؤسسه سرمایه‌گذاری آر‌بی‌سی کاپیتال مارکت، سه‌شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: «خروج ایران از ان‌پی‌تی معادل است با هماوردی تسلیحاتی در خاورمیانه.»

«جان کیلداف» تحلیلگر صندوق بیمه ریسک در نیویورک و کارشناس شرکت «آگین کپیتال» در این‌باره به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «در حالی که مقام‌های رسمی اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند روی این مساله تاکید داشته باشند که خواستار ایجاد زمینه‌ای علیه تحریم‌های آمریکا هستند، بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های نفتی در حال طی کردن روند خروج از ایران هستند و تاکید می‌کنند که حاضر به پذیرش پیامدهای تنبیهی این تحریم‌ها نیستند».

کارشناسان تاکید کرده‌اند که این مساله می‌تواند به منزله قدرت گرفتن فراینده عربستان در بازار نفت باشد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز