خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جایگیری نظامی روسیه در قطر پس از خروج آمریکا/ کاخ‌ سفید موقعیت استراتژیک دوحه را درک نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۴۵۶

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به خاک اردن موجب حضور نظامی روسیه در دوحه خواهد شد و این نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا و تیم وی هیچ اشرافی بر اهمیت و جایگاه قطر در منطقه ندارد.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن با اشاره به دلایل انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: قبل از اینکه به دلایل انتقال پایگاه نظامی العدید از خاک قطر به اردن اشاره کنیم، باید نگاهی به منشاء این مساله بینداریم که بدون تردید کاخ سفید مبدا آن خواهد بود. به بیان گویاتر به هم‌ریختگی کابینه ترامپ و همچنین بلاتکلیفی وی، معضل اصلی در این مساله خواهد بود. در پرونده قطر، ترامپ بدون توجه به ظرفیت این کشور به صورت یکجانبه از عربستان طرفداری کرد و از این منظر باید بگوییم که هیچ نگاه استراتژیکی به این پرونده در کاخ‌ سفید وجود ندارد و تمامی عکس‌العمل‌ها بدون جهت و ناهمگون ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: این وضعیت نه تنها در مورد تنش میان قطر و عربستان بلکه در پرونده‌های دیگری مانند کره‌شمالی و حتی غرب‌ آسیا هم، نمایان شده است. در مورد تنش دوحه و ریاض زمانی که وزیر خارجه ایالات متحده به عنوان میانجی وارد این پرونده شد، هیچ اتفاق خاصی رخ نداد و تمامی اقدام‌ها بی‌اثر بود؛ لذا تمامی مولفه‌ها نشان می‌دهد که روزمرگی بر سیاست خارجی آمریکا سایه انداخته است که این ریشه در نگاه اقتصادی ترامپ و کابینه وی دارد.

تمامی این وضعیت و به خصوص انفعال آمریکا در پرونده قطر و عربستان در حالی اتفاق افتاده است که اختلاف میان این دو کشور به بالاترین حد رسیده است، تا جایی که پس از برقراری تماس تلفنی بین دوحه و ریاض روابط دو کشور وارد تنش جدی‌تری شد که این نشان از عدم ثبات در خلیج فارس دارد. از این منظر ایالات متحده همچنان نتوانسته است به عنوان یک بازیگر بین‌المللی به صورت موثر در این پرونده ورود کرده و آن را به نقطه مشخص و مطلوبی برساند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه جایگاه قطر و اردن قابل مقایسه با یکدیگر نیست، گفت: موقعیت ژئواستراتژیک قطر با اردن قابل قیاس نیست. اینکه ایالات متحده تهدید به انتقال پایگاه خود از جنوب غربی خاک قطر به اردن کرده است، ضرری برای دوحه به وجود نخواهد آورد؛ چراکه احتمال دارد قطر این پایگاه را در اختیار روسیه قرار دهد و در اینجاست که بازیگری مسکو از غرب آسیا وارد حاشیه خلیج فارس خواهد شد. باید بدانیم که با توجه به تمامی مولفه‌ها، نزاع میان عربستان و قطر و سرایت آن به همسایگان حل کننده این ماجرا نیست. از سوی دیگر فراموش نکنیم دوحه و ریاض در به هم ریختن خاورمیانه به موازات هم حرکت می‌کردند اما به نظر می‌رسد که دوحه در حالت فعلی به دنبال تغییر سیاست‌های خود است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که خبر انتقال پایگاه العدید از سوی رسانه‌های عربستان منتشر شده که این موضوع در جهت هدایت افکار عمومی علیه دوحه منتشر شده است. لذا اگر سایر رسانه‌های خارجی این خبر را تایید کنند، می‌توان قبول کرد که ایالات متحده در حال انتقال پایگاه خود از قطر به اردن است. البته صحبت‌هایی در مورد انتقال این پایگاه در اوایل تنش عربستان و قطر مطرح بود اما به هر حال باید به صحت و سقم خبر توجه داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز