خبرگزاری کار ایران

فعال کارگری بحرینی در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت کارگران در بحرین به تحولات سیاسی گره خورده است/ دولت به دنبال جذب نیروی کار خارجی است

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۴۵۸

یکی از فعالان سیاسی و کارگری بحرین اعلام کرد که وضعیت نابسامان کارگران بحرینی با وضعیت سیاسی و فشارهای حکومتی علیه مردم ارتباط مستقیم دارد.

«حسین.ا» فعال سیاسی و کارگری بحرین در خصوص اتحادیه‌های کارگری در بحرین به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر هیچ اتحادیه کارگری مستقل در بحرین وجود ندارد چرا که بیشتر اعضا و روسای این اتحادیه‌ها هم پای دیگر مردم بحرین در انقلاب این کشور شرکت کردند که همین امر باعث شد بسیاری از این افراد از کارگران معمولی تا روسای ا تحادیه‌های کارگری توسط حکومت دستگیر و محکوم به زندان شوند.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر برخی از اتحادیه‌های به اصطلاح کارگری در بحرین وجود دارند که این اتحادیه‌ها در اصل نمایندگی ‌های حکومت آل خلیفه و دکان‌های سیاسی‌کاری رژیم آل خلیفه هستند.

این فعال بحرینی در خصوص حضور کارگران خارجی در بحرین خاطر نشان کرد: در بحرین نیز همچون دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس میزان جذب کارگرهای خارجی بالاست که ناشی از اهداف گوناگون عمدتا سیاسی و در برخی موارد تعدیل جمعیت در بحرین است که از سوی حکومت پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد از دیگر علل جذب بالای کارگران خارجی در بحرین این است که با حضور گسترده کارگران و اتحادیه‌های کارگری در انقلاب مردمی و اعتصاب آنها اقتصاد بحرین کاملا فلج شد که هم اکنون حکومت با بالا بردن سطح جذب کارگران خارجی در پی این است که وضعیت مشابهی تکرار نشود.

حسین.ا ادامه داد: البته نکته دیگری که لازم به ذکر است، آماده بودن شغل‌ها برای اهل سنت و طرفداران رژیم است که در بسیاری از موارد و با توجه به همین امر این افراد بدون هیچ گونه استرس و عدم تلاش برای کسب مدارج علمی بالاتر در سیستم، خصوصا در بخش‌ نظامی استخدام می‌شوند. در مقابل اهل تشیع برای دستیابی به شغل مناسب اقدام به کسب مدارج علمی بالاتر و پشت سر گذاشتن تحصیلات تکمیلی می‌کنند که پیش از آغاز انقلاب باعث شده بود بسیاری از حوزه‌های تخصصی خدماتی در اختیار این افراد قرار گیرد. اما با آغاز انقلاب و همراه شدن افراد فوق الذکر با موج اعتراض‌های مردمی، این امر باعث انفصال و اخراج آنها از مشاغلی شد که در آن خدمت می‌کردند و همین موج برکناری‌ها و اخراج‌ها باعث افزایش میزان بیکاری در سطح گسترده در کشور بحرین که اکثر اعضای این جامعه از معترضان به رژیم هستند، شده است.

وی در ادامه افزود: در یکی از اسناد افشاد شده توسط «تقریر البندر» یکی از مشاوران سودانی پادشاه بحرین که پس از خارج شدن از بحرین اقدام به نشر آن کرد، نقشه‌ای برای تضعیف معترضان طرح‌ریزی شده بود که یکی از آنها بحث کار و اشتغال بود. بر اساس همین طرح هزاران نفر از افراد متخصص از اساتید دانشگاه و پزشکان و مهندسان تا کارمندان و کارگران عادی که افکار همسو با انقلاب مردمی بحرین داشتند، از کار بر کنار و اخراج و بسیاری نیز زندانی شدند. 

این فعال سیاسی بحرینی اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر وضعیت بسیار نامساعد کار و اشتغال در بحرین حتی از تحصیلات تکمیلی دانشجویانی که به شکلی با انقلاب مردمی در ارتباط هستند در رشته‌هایی که در آینده نیاز جامعه را تامین می‌کند، جلوگیری می‌شود. حتی با توجه به قانون جدید مصوب در مجلس بحرین تحصیلات تکمیلی در خارج از بحرین نیز نیازمند اجازه‌‌نامه رسمی دولت است و در صورت اقدام برای تحصیلات دانشگاهی بدون اجازه دولت، حکومت بحرین در بهترین حالت از دادن اجازه اشتغال به وی خودداری خواهد کرد. 

وی خاطر نشان کرد: سازمان‌های بین‌المللی نیز اعلام کرده‌اند که درصد بیکاری در میان مردم بومی بحرین به شدت افزایش یافته است. در مقابل حکومت نیز برای جبران آسیب‌های اقتصادی وارده به خود و همچنین کمبود هزینه‌های بسیار زیاد خود که در اثر بیکاری و اخراج افراد بومی از مشاغل خود ایجاد شده، اقدام به افزایش مالیات کرده است.

آمار کارگران خارجی نیز در بحرین در سال گذشته میلادی ۶۳ هزار نفر اعلام شده است که در مقابل فقط ۹۶۹ بحرینی در این کشور صاحب مشاغل غیرشخصی بوده‌اند. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز