خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

تندخویی غرب علیه انتخابات روسیه ریشه در جنگ اوکراین دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۳۸۴

مردم روسیه بر سنت‌گرایی و مرکزگرایی تأکید دارند

کارشناس مسائل روسیه گفت: رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال تغییر روش غرب به جای تغییر روش کرملین است و تاکنون هیچ جایگزینی برای خود در نظر نگرفته است.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه و انتقاد غرب از پوتین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اگر انتخابات روسیه را واقع‌بینانه تحلیل کنیم، باید بگویم که این انتخابات همانند ادوار گذشته برگزار شده است؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸ هم پوتین به عنوان نامزد اصلی و چند نفر دیگر به عنوان نامزدهای حزب کمونیست و حزب لیبرال دموکراسی در این رویداد حضور داشتند و حالا هم در انتخابات کنونی همین روند تکرار شده است. اینکه دیده می‌شود اتحادیه اروپا در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آن را به تندی نقد می‌کند، ریشه در درگیری غرب با روسیه بر سر پرونده اوکراین دارد. توجه داشته باشید که در روسیه ما شاهد یک دموکراسی کنترل‌شده هستیم. این بدان معنا نیست که آرای سایر نامزدها به نفع پوتین خوانده می‌شود اما در کل انتخابات در این کشور به گونه‌ای جلو می‌رود که پوتین برنده نهایی آن خواهد بود.

وی ادامه داد: در این میان دو نامزد منتقد به جنگ اوکراین از گردونه رقابت‌ها حذف شدند و این در حالیست که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روسیه باید بتوانند ۵۰۰ هزار رأی از سراسر کشور به نفع خود جمع کنند یا اینکه حزب منتسب به آنها به صورت جمعی به نامزدهای خود رأی دهد. در این بین نکته دیگر این است که باید دید چه میزان از مردم در این انتخابات مشارکت داشته‌اند. بر اساس اسناد موجود، از ابتدای شکل‌گیری روسیه کنونی میزان مشارکت در هر دوره اعلام شده است اما نکته اینجاست که رأیدهندگان باید قبل از برگزاری انتخابات ریاستجمهوری روسیه کارت شرکت در انتخابات را بر اساس محل سکونت خودشان دریافت کنند. به همین جهت در این سیستم رأی‌گیری نمی‌توانند چند ده میلیون تقلب صورت دهند، بلکه میزان مشارکت را از ادوار گذشته تاکنون اعلام کرده‌اند و نمی‌توانند آرایی به نفع پوتین به صندوق بریزند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که حتی رقبای پوتین هم به نوعی از وی تعریف و تمجید می‌کنند که همین مسائل آزادی انتخابات را زیر سوال می‌برد. به همین جهت معتقدم که مردم روسیه بر سنت‌گرایی و مرکزگرایی تأکید دارند. توجه کنید که در زمان تزارها، بلشویک‌ها و حتی در شرایط کنونی فردگرایی یکی از عناصر مهم انتخابات در روسیه بوده و اساساً مردم این کشور به جمع‌گرایی نگاه چندانی ندارند. از سوی دیگر مرکزگرایی به این معناست که حرف اول و آخر در مسکو زده می‌شود که این دو مؤلفه باعث تاثیرگذاری بر انتخابات است. به همین جهت انتقادهای غرب در خصوص انتخابات ریاست جمهوری روسیه به همین مسائلی است که بدان اشاره کردم؛ به انضمام اینکه بخشی از تندخویی غرب علیه مسکو ریشه در پرونده اوکراین دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید دید که چه میزان مشارکت در انتخابات صورت گرفته و اساساً آراء پوتین در این خصوص چقدر بوده است. این در حالیست که عدم رأی دادن به پوتین در روسیه به معنای مخالفت با جنگ اوکراین تلقی می‌شود که این موضوع را نباید از قلم انداخت. انتخاب مجدد پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه تغییری در سیاست‌های کرملین ایجاد نخواهد کرد و همین روند ادامه پیدا می‌کند. او اگر پس از سال ۲۰۳۰ میلادی هم مجدداً نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده و پیروز میدان شود نام خود را بالاتر از استالین در تاریخ سیاسی روسیه به جهت رهبری این کشور ثبت خواهد کرد. به نظر می‌رسد که پوتین به دنبال تغییر روش غرب به جای تغییر روش کرملین است ولی باید توجه داشته باشیم که تاکنون هیچ جایگزینی برای خود در نظر نگرفته و به افکار عمومی القا می‌کند که او احیا کننده حکومت تزار و تقویت‌کننده روسیه فعلی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز