خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جایگاه سیاسی ترامپ و بایدن در سه‌شنبه بزرگ/ ابعاد تأثیر حمایت دموکرات‌ها از اسرائیل بر آرای انتخابات نوامبر

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۳۷۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری سابق آمریکا سعی کرده خود را از هر حیث در حد معقول به افکار عمومی نشان دهد و در مقابل یعنی در حزب دموکرات، رئیس‌جمهوری فعلی اسیر مسائل و مشکلات جسمانی است.

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به رویداد سه‌شنبه بزرگ در آمریکا و انتخاب نامزدهای هر دو حزب اصلی این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سه‌شنبه بزرگ از آن جهت در ادبیات سیاسی ایالات متحده اهمیت دارد که نامزدهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه باید در ۱۵ ایالت با رقبای خود رقابت کنند و وارد میدان شوند تا در نهایت پس از محک زدن خود به عنوان نامزد نهایی دو حزب مذکور به افکار عمومی معرفی شوند. توجه داشته باشید که در ایالت‌هایی مانند آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مِین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت، ویرجینیا جمهوری‌خواهان باید نامزد خود را انتخاب کنند ولی دموکرات‌ها در این ایالات به جز آلاسکا وارد میدان خواهند شد. این در حالیست که در نهایت حرف اصلی را دلگیت‌ها خواهند زد ولی فارغ از تمام این مسائل وضعیت هر دو حزب اهمیت ویژه‌ای در شرایط کنونی دارد.

وی ادامه داد: در حزب دموکرات عموماً بیشترین مشکل‌ها به شخص بایدن برمی‌گردد؛ چراکه او از نظر وضعیت جسمی و روانی در وضعیت خوبی قرار ندارد و حتی در ماه‌های اخیر پزشکان زیادی سطح سلامت او را مورد انتقاد قرار دادند. از سوی دیگر، در انتخابات مقدماتی میشیگان ۱۳ درصد از رأی دهندگان وی را به دلیل حمایت از اسرائیل گزینه غیر متعهد قلمداد کردند که این موضوع برای او چندان مناسب نبود اما به هر ترتیب بایدن در اردوگاه دموکرات‌ها، بدون رقیب است. در اردوگاه جمهوری‌خواهان هم اگرچه دونالد ترامپ و نیکی هیلی با یکدیگر رقابت می‌کنند اما به هر ترتیب ترامپ فعلاً به عنوان گزینه اصلی خود را مطرح کرده و حتی احتمال بازگشت مجدد وی به کاخ سفید وجود دارد.

رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ تصریح کرد: نیکی هیلی سعی می‌کند که به هر ترتیب ترامپ را به چالش بکشد ولی به نظرم تا به امروز ترامپ برنده اصلی حزب جمهوری‌خواه است. ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرده که به احتمال زیاد وی از ۸۶۵ دلگیت چیزی حدود ۷۷۵ دلگیت را کسب خواهد کرد و در مقابل بایدن باید بتواند چیزی حدود هزار و ۹۵۰ دلگیت را کسب کند. باید توجه شود که در این راستا دادگاه ایالت کلرادو پیشتر اعلام کرده بود که نام دونالد ترامپ نباید در میان نام نامزدهای این ایالت قرار بگیرد اما در نهایت دیوان عالی آمریکا حالا رأی دادگاه کلرادو را نقض کرد که این موضوع برای ترامپ یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید و می‌تواند احتمال پیروزی وی در انتخابات نوامبر را افزایش دهد.

مطهرنیا افزود: در این بین باید توجه کرد که آسیب‌پذیری ترامپ در نهایت از ناحیه دادگاه‌های آمریکا خواهد بود؛ چراکه حدود ۲۰ روز بعد از «سه‌شنبه بزرگ» ترامپ در نیویورک برای رسیدگی به اتهاماتش به دادگاه خواهد رفت و قرار است به پرونده وی رسیدگی شود. این در حالیست که با هجمه‌های ایجاد شده از سوی دستگاه قضاء ایالات متحده تا حدودی محبوبیت ترامپ در میان هوادارانش افزایش پیدا کرده و بسیاری هم به دنبال آن هستند که وی را در پرونده‌های تخلفات دوران ریاست جمهوری‌اش به چالش بکشند اما بسیاری از مقام‌‌های قضایی آمریکا می‌دانند که او یک سیاستمدار نبوده و یک تاجر به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ سعی کرده خود را از هر حیث در حد معقول به افکار عمومی نشان دهد و در مقابل یعنی در حزب دموکرات بایدن اسیر مسائل و مشکلات جسمانی خود است. در کنار این مشکلاتِ رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده باید توجه کرد که او یک تیم سیاسی قدرتمند را در کنار خود دارد و تحرکات نَرم وی به استثنای پرونده غزه در حوزه سیاست خارجی می‌تواند برای او مثبت قلمداد شود. باید متوجه باشیم که گرایش مردم آمریکا در مورد حمایت از اسرائیل اساساً قوی است و حتی آمریکا حمایت از تل‌آویو را یک راهبرد مهم برای خود قلمداد می‌کند که دموکرات‌ها هم دقیقاً همین نظر را دارند اما در نهایت به نظر می‌رسد ادامه حمایت بایدن از اسرائیل می‌تواند برای وی مشکل‌ساز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز