خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو به دنبال تضمین حقوقی برای بعد از جنگ است/ هم‌زیستی اسرائیل و فلسطینی‌ها ناممکن است/ امکان‌سنجی برگزاری انتخابات زودهنگام در تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۳۴۴

کارشناس مسائل منطقه گفت:واقعیت این است که بسیاری از وقایع سیاسی، نظامی و امنیتی که از سوی اسرائیل پیاده‌سازی می‌شود به نوعی در هماهنگی کامل تل‌آویو و واشنگتن قرار دارد و به همین دلیل باید دید در شرایط کنونی کاخ سفید چگونه می‌خواهد بحران غزه را با کمک آمریکا به سرانجام برساند.

مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل منطقه در تشریح بروز اختلاف در کابینه اسرائیل و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام اظهار کرد: بحث بروز اختلاف در کابینه اسرائیل در شرایط کنونی به جایی رسیده که حتی گادی آیزنکوت که حالا عضو کلیدی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، علیه وضعیت کنونی اسرائیل و راهبردهای آن موضع انتقادی گرفته است. او اعلام کرده که باید تاکتیک‌ها و راهبردها در خصوص غزه و حتی وضعیت فعلی حاکم بر تل‌آویو تغییر کند. از سوی دیگر، اختلاف‌نظر میان سایر اعضای کابینه جنگ مانند بنی گانتس و گالانت با بنیامین نتانیاهو افزایش پیدا کرده و در این میان حتی برخی از تحلیلگران اعلام کردند که فروپاشی کابینه فعلی کاملاً متصور است. این مسأله به صورت کلی نشان‌دهنده یک شکاف سیاسی در کابینه نتانیاهو خواهد بود و این در حالیست که خانواده اسرای اسرائیلی هم در حال اعمال فشار بر نخست‌وزیر و کابینه فعلی رژیم صهیونیستی هستند.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که کابینه جنگ اسرائیل، حالا مخالف‌های جدی مقابل خود می‌بیند و از منظر دیگر نتانیاهو حتی بسیاری از مواضع خود را در کابینه جنگ مطرح نمی‌کند و عملاً موضع مشخص از سوی وی دیده نمی‌شود. تمامی این مسائل در حالی رخ می‌دهد که برخی از رسانه‌ها به نقل از مقامات اسرائیل اعلام کردند که در تل‌آویو بحث برگزاری انتخابات زودهنگام و کنار گذاشتن نتانیاهو از قدرت همچنان ادامه دارد اما در این بین، طیف راستگراهای افراطی تل‌آویو، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام نیستند. به نظرم بحث برگزاری انتخابات زودهنگام و اینکه اساساً چنین اتفاقی در اسرائیل بیفتد یا خیر، به اراده ایالات متحده هم بستگی دارد. واقعیت این است که بسیاری از وقایع سیاسی، نظامی و امنیتی که از سوی اسرائیل پیاده‌سازی می‌شود به نوعی در هماهنگی کامل تل‌آویو و واشنگتن قرار دارد و به همین دلیل باید دید در شرایط کنونی کاخ سفید چگونه می‌خواهد بحران غزه را با کمک آمریکا به سرانجام برساند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: درست است که اختلافات زیادی میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص وضعیت فعلی غزه وجود دارد اما توجه داشته باشید که در کنگره ایالات متحده هم بسیاری از افراد با نفوذ حضور دارند که به نفع اسرائیل رای خواهند داد. نتانیاهو در این خصوص به دنبال آن است که به هر ترتیب بتواند از این افراد یک تضمین مشخص برای روزگار پس از کناره‌گیری از قدرت اخذ کند. نخست‌وزیر اسرائیل به خوبی می‌داند که اگر از قدرت کناره‌گیری کند بدون شک هیچ مصونیت مشخصی برای او در نظر گرفته نخواهد شد و به همین دلیل حالا به دنبال تعویق انداختن جنگ در غزه است. او شاید طی روزهای آینده به دنبال ایجاد جبهه جدید علیه لبنان باشد اما باید توجه شود که شروع‌کننده این جنگ جدید بدون شک ایالات متحده خواهد بود اما تمام‌کننده آن حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین خواهند بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ تل‌آویو در خصوص مدیریت و اداره غزه هم با مشکلات زیادی روبه‌رو است. ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای منطقه معتقدند که مدیریت غزه بعد از پایان جنگ باید به تشکیلات خودگردان فلسطین منتقل شود که البته در این مورد اختلاف نظرهای زیادی هم وجود دارد. بحث دیگر، موضوع تشکیل کشور فلسطین و به صورت کلی طرح دو کشوری است. واقعیت این است که در شرایط فعلی به نظرم این طرح چندان معقول نیست؛ چراکه بیش از ۲۵ هزار نفر در غزه کشته شدند و بدون تردید همزیستی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در کنار هم با شکست روبه‌رو خواهد شد. از منظر دیگر باید متوجه بود که اسرائیل نمی‌تواند تضمین دهد که چه اتفاقی رخ خواهد داد و اساساً مشخص نیست تل‌آویو چگونه می‌خواهد به وعده‌های خود عمل کند. به همین دلیل مجموعه مسائل و مؤلفه‌ها در کوتاه مدت و میان مدت به سختی اجرایی خواهد شد و بدون شک فشار بر کابینه تل‌آویو افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز