خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تلاش آمریکا برای گسترش حضور یگان چندملیتی در دریای سرخ/ اهمیت حمایت «لابی یهود» از انتخابات برای بایدن

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۸۷۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: شرایط در نظام بین‌الملل خیلی به هم ریخته شده و ایالات متحده هم در این مسائل گرفتار است که تمامی این روند به ضرر غرب و به نفع روسیه خواهد بود.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل آمریکا برای گسترش حضور یگاه چندملیتی دریایی برای حضور در خلیج عدن و دریای سرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که در مورد پایان جنگ در غزه باید کمی با احتیاط زمانبندی‌ها را مورد اشاره قرار داد؛ چراکه مقامات اسرائیل و به خصوص بنیامین نتانیاهو اعلام کردند تا زمانی که به خواسته‌های خود در قبال غزه دست پیدا نکنند از جنگ صرف نظر نخواهند کرد و به همین جهت معتقدم که هنوز مشخص نیست که چه تاریخی این منازعه به پایان می‌رسد. برای نتانیاهو هیچ چیز مهم نیست جز اینکه بتواند به هر ترتیب که شده اوضاع را به نفع خود مهیا کند و این در حالیست که نباید بیش از حد بر مواضع ایالات متحده و سخنان مقامات این کشور در مورد پایان جنگ حساب باز کرد و آن را درست دانست.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که انتخابات ایالات متحده همین حالا به نوعی در حال طی کردن مسیر خود است و در این راه جلب نظر لابی یهود برای جو بایدن و تیم او بسیار مهم خواهد بود. باید متوجه بود که لابی یهود در انتخابات گذشته آمریکا به نوعی بایدن را برگزیدند و بر همین اساس یهودیان جمعیتی هستند که برای بایدن و دموکرات‌ها مهم به حساب می‌آیند. این در حالی است که جنگ با انصارالله و یمنی‌ها هم از منظر ایالات متحده بسیار سخت و دشوار است و فکر نمی‌کنم به این راحتی شاهد هدف قرار دادن دو طرف به صورت مستقیم باشیم. در این بین آمریکا به دنبال آن است که فشار فعلی از روی اسرائیل کم شود تا بتواند حمایت تل‌آویو در انتخابات را کسب کنند و به همین دلیل است که می‌بینیم واشنگتن به دنبال گسترش حضور نیروهای چند ملیتی در دریای سرخ و خلیج عدن است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید که اساساً کشورهای عضو نیروهای مشترک دریایی که از آن با عنوان یگان نظامی چندملیتی یا یگان عملیات مشترک ۱۵۳ نام برده می‌شود هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند؛ به گونه‌ای که غرب همچنان با مسائل دخیل در تامین بنزین و فروش نفت دست و پنجه نرم می‌کند و این در حالیست که در ایالات متحده هم قیمت بنزین افزایش پیدا کرده و در سایر کشورهای غربی هم چنین مشکلاتی به راحتی قابل مشاهده است. به همین دلیل مجموعه غرب اعم از آمریکا و اروپا به علاوه اسرائیل رفتار یمنی‌ها را از این جهت برای خود و منافع کلان آنها خطرناک قلمداد می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:معتقدم که شرایط در نظام بین‌الملل خیلی به هم ریخته و بی‌نظم شده است و ایالات متحده هم در این مسائل گرفتار شده که تمامی این روند به ضرر غرب و به نفع روسیه خواهد بود که در نهایت می‌تواند موجب پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شود. تلاش بایدن این است که سطح تنش را تا حد ممکن پایین نگه دارد و مانع از برخورد اسرائیل با یمن شود. آمریکا خوبی می‌داند که اگر این تنش گسترش پیدا کند بدون شک ممکن است منطقه با یک به هم ریختگی جدید روبه‌رو شود و غرب هم ممکن است تحت تاثیر آن قرار بگیرد. معتقدم این جنگ با تمام جنگ‌های منطقه بسیار تفاوت دارد و بدون شک خطرناک‌تر از منازعات گذشته خواهد بود. در مورد غزه هم باید بگویم که وضعیت در کوتاه مدت نامشخص است ولی فعلاً بحث اصلی برای ایالات متحده کنترل سطح تنش در منطقه و غزه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز